ند پرایس:

پاسخ ایران اجازه تکمیل توافق را نداد

صافی نیوز / سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: «پاسخی که ایران اخیرا ارسال کرد سازنده نبود و به ما اجازه کامل کردن توافق را نداد. ولی ما همچنان معتقدیم که بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است».

به گزارش صافی به نقل از فارس، در ادامه فرافکنی‌های بی‌پایان و تلاش‌های مذبوحانه دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» برای فرار از اجرای تعهدات خود در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران، واشنگتن باز هم پاسخ ایران را مقصر عدم توافق دانست.

«ند پرایس»‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار تلاش جهت انداختن توپ در زمین ایران، مدعی شد: «پیشنهادات و نظراتی که اخیراً ایران [درباره توافق در مذاکرات وین]‌ داد، گامی در جهت اشتباه بود».

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، پرایس ادعا کرد: «پاسخی که ایران اخیرا ارسال کرد سازنده نبود و به ما اجازه کامل کردن توافق را نداد. ولی ما همچنان معتقدیم که بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است».

وی در گفتگویی با الجزیره، ضمن دخالت در امور داخلی ایران، اظهار داشت: «ما به اقداماتی برای فشار بر ایران و پاسخ به آنچه در منطقه انجام می‌دهد ادامه خواهیم داد».
پیش از این نیز «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تلاش برای افزایش فشار بر ایران، ضمن ادعای اینکه راهی بهتر از متن پیشنهادی خودش برای توافق هسته‌ای وجود ندارد، گفت که پاسخ‌های تهران کمکی به توافق نکردند.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

انتهای پیام/