پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس سال آینده راه اندازی می شود

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با بیان اینکه این پالایشگاه سال ۹۸ افتتاح خواهد شد، اظهار داشت: با راه‌اندازی این پالایشگاه روزانه ۴۸ میلیون مترمکعب گاز شیرین (متان) به شبکه تزریق خواهد شد. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود امین‌نژاد در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه پالایشگاه بیدبلند اظهار […]

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با بیان اینکه این پالایشگاه سال ۹۸ افتتاح خواهد شد، اظهار داشت: با راه‌اندازی این پالایشگاه روزانه ۴۸ میلیون مترمکعب گاز شیرین (متان) به شبکه تزریق خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمود امین‌نژاد در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه پالایشگاه بیدبلند اظهار داشت: این پروژه در سال ۷۹ تعریف و به مناقصه رفت که پنج شرکت کاستین انگلستان با ۱۰ درصد، دراگوس اسپانیا ۳۰ درصد، سازه ۳۰ درصد و جهان پارس ۳۰ درصد شروع به کار کرد و کاستین انگلیس نیز به عنوان لیدر انتخاب شد.

وی افزود: در آن زمان پیشنهاد وزارت نفت رعایت ۴۷ درصد ساخت داخل بود.

مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند با بیان اینکه پالایشگاه طی ۱۵ سال از زمان تعریف به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی و مالی ۱۸ درصد پیشرفت داشته است، افزود: سال ۹۴ از سوی وزارت نفت تصمیم گرفته شد که صنایع بالادست و پایین دست تحت یک مدیریت واحد باشند.

وی یادآور شد: ما با تصمیم وزارت نفت برای تکمیل ان جی ال ۱۲۰۰، ۱۳۰۰، ۹۰۰ و ۱۰۰۰ نیز که خوراک را تامین می‌کنند ورود کردیم.

وی گفت: پالایشگاه ظرفیت ۶۳ تا ۶۵ درصد پالایش را دارد.

امین‌نژاد با بیان اینکه شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با هدف استفاده حداکثری از ذخائر راهبردی نفت و گاز کشور و تاکید بر حفظ و توسعه ظرفیت تولید نفت و گاز با هدف افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز اقدام به تکمیل این طرح ملی پس از۱۷ سال توقف با راهبری هلدینگ خلیج فارس کرده است، اظهار داشت: این طرح با بودجه‌ای بیش از سه میلیارد دلار برای تولید سالانه ۱۰.۴ میلیون تن متان، ۱.۵ میلیون تومان اتان، یک میلیون تن پروپان، نیم میلیون تن بوتان، ۶ دهم میلیون تن کاندنسیت و ۹ دهم میلیون تن گاز اسیدی که خوراکی معادل ۱۳.۵ میلیون تن در سال گاز ترش از ان جی ال‌های ۹۰۰ و ۱۰۰۰ و همچنین ۲.۲۵ میلیون تن در سال گاز شیرین از ان جی ال‌های ۱۲۰۰ و ۱۳۰۰ نیاز دارند.

وی ادامه داد: شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با اتکا به منابع مالی تامین شده از صندوق توسعه ملی و مشارکت سندیکایی از بانک‌های ایرانی با رهبری بانک سپه با هدف اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات داخلی و انتقال تکنولوژی ساخت تجهیزات راهبردی به سازندگان داخلی و همچنین ایجاد مشارکت داخلی در قراردادهای خارجی خود گام‌های متعددی در شکوفایی صنایع داخلی برداشته است.

وی با بیان اینکه ما اکنون نیاز به تجهیزی نداریم که بگوییم گرفتار تحریم هستیم و مانع از راه‌اندازی پروژه می‌شود اعلام کرد: پالایشگاه سال آینده به افتتاح خواهد رسید.

مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند در ادامه با اشاره به تامین مالی پروژه تصریح کرد: سال گذشته یک و نیم میلیارد دلار در هلدینگ خلیج فارس سرمایه‌گذاری شده که ۱.۲ میلیارد دلار آن مربوط به بیدبلند است.

وی همچنین گفت: در زمان پیک کاری هزینه جاری ما در ماه ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است و تاکنون هیچ گونه تاخیری بابت پرداخت حقوق کارکنان نداشته‌ایم.

وی با اشاره به روند پیشرفت پروژه طی دو سال اخیر خاطرنشان کرد: از بهمن ۹۵ تا بهمن ۹۷ به پیشرفت ۹۲ درصدی رسیده‌ایم و هر یک درصد پیشرفت ۳۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته است.

امین‌نژاد با بیان اینکه ۵۸.۳ درصد از ال سی باید صرف پیمانکاران و سازندگان ایرانی شود تاکید کرد: یعنی گلوگاهی وجود دارد که اگر هم بخواهیم نمی‌توانیم بیش از این رقم از کالای غیرایرانی استفاده کنیم.

وی رسالت پالایشگاه بیدبلند را حذف آلایندگی و ایجاد ارزش افزوده برای گازهای همراه نفت عنوان کرد و افزود: طی قراردادی که با شرکت ملی نفت امضا کردیم ۶۵ میلیون یورو هزینه کردیم که گاز اسیدی با گاز شیرین مخلوط شده و به سمت آغاجری برای تزریق به چاه‌های نفت ارسال شود.

وی یادآور شد: در این رابطه ۹ میلیون مترمکعب در روز گاز اسیدی و شیرین به آغاجری می‌روند تا ضمن صیانت از تولید از آلودگی محیط زیست و فلرسازی جلوگیری شود.

وی درباره تامین آب در پالایشگاه بیان کرد: آب پالایشگاه نیز از رود مارون و تصفیه‌خانه بهبهان تامین می‌شود و پساب نیز نداریم یعنی حتی یک قطره هدر نمی‌رود. دورریز آب را هم مجددا در مجموعه خودمان ریکاوری می‌کنیم.

امین نژاد گفت: میزان مصرف آب ۱۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز است و هدررفت هم نداریم.

مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند تصریح کرد: با تمهیدات انجام شده و تعهد مدیریت و سازمان این پروژه ما رکورد ۴۵ میلیون نفر ساعت کارکرد بدون حادثه را ثبت کرده‌ایم که در ایران بی نظیر بوده است.

وی دیگر بار به تعهد استفاده از کالای ایرانی در پالایشگاه اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه قیمت کالای خارجی ۳۰ درصد پایین‌تر بود و به رغم اینکه دو برابر زمان بیشتری صرف کردیم ترجیح دادیم که از کالای ایرانی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه به لحاظ تولید گاز ما در حد دو فاز پارس جنوبی تولید داریم افزود: از نظر کاندلسیت نیز به اندازه ۴ حوزه پارس جنوبی هستیم.

امین‌نژاد با بیان اینکه ۱۹۸ سازنده ایرانی در این پروژه کار می‌کنند گفت: با راه‌اندازی این پروژه روزانه ۴۸ مترمکعب گاز شیرین متان به شبکه تزریق خواهد شد.

وی درباره فایناس پروژه نیز بیان کرد: ۲.۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی ۲۷۰ میلیون یورو از فاینانس هلدینگ و ۲۷۰ میلیون یورو از ژاپن جذب شده و مابقی آورده هلدینگ است.