پایان جایزه کتاب سال و افتتاح بزرگ ترین کتابخانه کشور

برگزاری اختتامیه جایزه کتاب سال و افتتاح بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور در مشهد از جمله اتفاقات مهم حوزه کتاب و نشر در این هفته بودند. خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: هفته‌ای که گذشت از نظر تعداد خبر در حوزه کتاب و نشر، نسبتا پرخبر ارزیابی می‌شود. وجه تشابه گزارش این هفته با هفته گذشته، ۱۹ […]

برگزاری اختتامیه جایزه کتاب سال و افتتاح بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور در مشهد از جمله اتفاقات مهم حوزه کتاب و نشر در این هفته بودند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: هفته‌ای که گذشت از نظر تعداد خبر در حوزه کتاب و نشر، نسبتا پرخبر ارزیابی می‌شود. وجه تشابه گزارش این هفته با هفته گذشته، ۱۹ خبره بودن هر دو است.

این هفته برگزاری اختتامیه جایزه کتاب سال، جایزه جهانی کتاب سال، افتتاح بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی کشور در شهر مشهد، معرفی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان و چندین خبر دیگر را در سطح استانی و ملی داشتیم.

در ادامه خبرهای مهم حوزه کتاب و نشر را در این هفته از نظر می‌گذرانیم؛

برگزاری اختتامیه جایزه کتاب سال

مراسم اختتامیه سی و ششمین دوره جایزه کتاب سال و بیست و ششمین دوره جایزه جهانی کتاب سال هم عصر سه‌شنبه ۱۶ بهمن با حضور رئیس‌جمهور در تالار وحدت برگزار شد. به دلیل اهمیت برگزاری مراسم اختتامیه، از مرور خبرهای معرفی نامزدها و همچنین اعلام اسامی اعضای هیئت داوران این دو جایزه در قالب خبرهای مستقل صرف‌نظر می‌کنیم.

به این‌ترتیب برگزیدگان و شایستگان تقدیر این دو جایزه سه‌شنبه این هفته معرفی شدند.

انتشار آمار مقایسه‌ای نشر کتاب در آذر ۹۶ و ۹۷

خبر دیگر که مربوط به موسسه خانه کتاب می‌شود، انتشار آمار مقایسه‌ای نشر بود که میزان انتشار کتاب را در کشور بین آذرماه امسال و سال گذشته مقایسه می‌کند. به این‌ترتیب روز شنبه این هفته، آمار مقایسه‌ای نشر کتاب در آذرماه سال جاری و سال گذشته توسط موسسه خانه کتاب منتشر شد و به موجب آن، در آذر ماه سال ۹۷ تعداد ۶هزار و ۱۸۶عنوان کتاب منتشر شده که در مقایسه با ۸هزار و ۱۳۳عنوان کتاب منتشر شده در زمان مشابه سال گذشته کاهش ۲۴ درصدی را تجربه کرده است و کتاب‌های کمک درسی در بازه زمانی مورد بررسی با کاهش ۴۷ درصدی رو به رو شده است.

کناره‌گیری امیرزاده از کارگروه کاغذ وزارت ارشاد

طبق خبری که یکشنبه این هفته در مهر منتشر شد، همایون امیرزاده مدیرکل روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور سابق اجرایی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سمت دبیری کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کناره‌گیری کرد. کارگروه کاغذ در شهریور ماه سال جاری که با ریاست حسین انتظامی و دبیری وی در وزارت ارشاد ایجاد و سعی کرد کانالی برای بررسی تقاضاها برای واردات کاغذ و معرفی واردکنندگان قابل اعتماد به وزارت صنعت و معدن و تجارت و بانک مرکزی ایجاد و به بررسی پرونده‌های تقاضا برای واردات کاغذ پرداخته است.

معرفی رئیس اتحادیه ناشران

پس از چند هفته جدال و هیاهوی منتهی به انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران، اعضای هیئت مدیره این اتحادیه هفته گذشته معرفی شدند. اما این هفته رئیس اتحادیه مذکور معرفی شد. به این ترتیب به موجب خبری که دوشنبه ۱۵ بهمن منتشر شد، هومان حسن‌پور به عنوان رئیس جدید اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران انتخاب شد. محمود آموزگار نیز به عنوان نایب‌رئیس اول حسن‌پور انتخاب شد. جلسه تغییر و تحول در این اتحادیه دیروز چهارشنبه ۱۷ بهمن برگزار شد.

معرفی برگزیدگان جشنواره شعر فجر

مراسم پایانی سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر عصر شنبه ۱۳ بهمن در کتابخانه ملی ایران برگزار و برگزیدگان جوایز خود را با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کردند.

معرفی طرح سرباز فرهنگ در اختتامیه جشنواره شعر فجر

خبر دیگر از جشنواره شعر فجر، این‌که طرح سرباز فرهنگ شامل ایجاد امکانی برای سپری کردن دوره خدمت سربازی اهالی فرهنگ متناسب با توانمندی خاص آنها در مراسم اختتامیه این دوره جشنواره شعر فجر معرفی شد.

افتتاح بزرگ‌ترین کتابخانه کشور در مشهد

اولین خبر مهم از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که مربوط به رویدادهای این هفته می‌شود، افتتاح بزرگ‌ترین کتابخانه کشور در شهر مشهد بود که صبح روز دوشنبه ۱۵ بهمن با حضور وزیر ارشاد، دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها و جان ریچاردز رئیس کمیته دائمی کتابخانه‌های عمومی ایفلا برگزار شد.

اتفاق مهم این مراسم، هدیه رهبر انقلاب به کتابخانه مرکزی مشهد بود. این خبر توسط علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها در جریان مراسم افتتاحیه اعلام شد. به موجب سخنان مختارپور، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب قرآنی را به این کتابخانه اهدا کردند که در حاشیه آن نوشته شده است: «اهدا به کتابخانه مرکزی امام خمینی مشهد به پاس خدمات وکوششهای کارکنان آن»

کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد بزرگترین بنای فرهنگی مشهد است. ساخت این کتابخانه به دلایل مختلف ۲۳ سال طول کشیده است و با ورود نهاد برای تکمیل آن، در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به بهره برداری رسید.

بازگشایی کتابخانه عمومی باباطاهر

مراسم بازگشایی کتابخانه عمومی باباطاهر تهران هم همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب صبح چهارشنبه این هفته، با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، عیسی فرهادی فرماندار تهران، معاونین، مدیران ملی و استانی و کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی استان تهران در محل این کتابخانه عمومی برگزار شد.

تقدیر از دو نویسنده کودک

خبر دیگر این هفته از کتابخانه‌های عمومی مراسم تقدیر از جعفر ابراهیمی (شاهد) و مجید ملامحمدی بود که همزمان با ایام چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، یکشنبه ۱۴ بهمن در کتابخانه محقق حلی برگزار شد.

امضای تفاهمنامه معاونت فرهنگی ارشاد و ستاد توسعه فناوری‌های نرم

تفاهم‌نامه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید محمدحسین سجاد نیری دبیر ستاد فناوری‌های نرم و هویت‎ساز معاونت علمی و فناوری‌ ریاست جمهوری روز یکشنبه در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضاء رسید.

آغاز داوری جشنواره پایتخت کتاب

طبق خبری که دوشنبه این هفته منتشر شد، داوری مرحله نخست، پنجمین دوره برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با حضور ۱۵۶۴ شهر و روستا شروع شده و در حال انجام است.

درگذشت مدیر نشر فردوس

جواد یاسینیان مدیر نشر فردوس روز دوشنبه این هفته درگذشت و مراسم تشییع پیکرش دیروز چهارشنبه ۱۷ بهمن برگزار شد. یاسینیان از شاگردان شمس آل احمد بود که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از آثار زنده یاد جلال آل احمد و نیز آثار نشر رواق که تحت مدیریت شمس آل احمد بود را منتشر کرد.

چاپ نخستین ترجمه ایتالیایی بوستان سعدی

طبق خبری که این هفته منتشر شد، نخستین ترجمه‌ ایتالیایی «بوستان» سعدی با عنوان «بوستان، راهنمانامه‌ای از حکمت اخلاقی و معنوی قرن هفتم ایران» به تازگی با برگردان، مقدمه و حواشی کارلو سکونه، استاد ادبیات فارسی دانشگاه بولونیا و ایران‌شناس توسط انتشارات «چنترو اسد بی ـ آمازون ای پی» (سیاتل)، به‌تازگی منتشر و عرضه شده است.

پیش از این از آثار سعدی در ایتالیا پنج ترجمه از «گلستان» و یک ترجمه‌ منتخب از «دیوان» (با صد و یک غزل) منتشر شده بود.

اعلام نامزدهای بخش داستان اصفهان جایزه جمالزاده

طبق یکی از دو خبری که این هفته درباره جایزه جمالزاده منتشر شد، ۱۰ اثر از بین آثار پذیرفته شده در بخش داستان اصفهان جایزه جمالزاده به مرحله نهایی این جایزه راه یافت.

اعلام برگزیدگان نهایی زندگی نگاره جایزه جمالزاده

خبر دیگری که هم که به جایزه ادبی مذکور مربوط بود، از سخنان رضا روحانی دبیر جایزه جمالزاده استخراج شد که گفت:‌ از بین ۱۵۸ زندگی نگاره ارسال شده به جایزه جمالزاده ۱۲ منتخب نهایی و برگزیده این جایزه اعلام شدند که طبق وعده قبلی در مراسم اختتامیه نفرات برتر از بین آنها معرفی خواهند شد.

رونمایی از کتاب وحید یامین‌پور

مراسم رونمایی از رمان تازه‌چاپ «نخل و نارنج» نوشته وحید یامین پور عصر سه شنبه ۱۶ بهمن با حضور حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نویسندگان و علاقه مندان در تماشاخانه مهر حوزه هنری ایران برگزار شد.

انتشار فراخوان نخستین جشنواره شعر نهال

این هفته همچنین فرهنگسرای مهر همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فراخوان نخستین جشنواره ادبی شعر نهال را با نگاه ویژه به شعر انقلاب منتشر کرد.

اختصاص سالن ویژه به ناشر ایرانی در نمایشگاه کلینگزپور

پیش از مرور تنها خبر خارجی این گزارش، خبری را مرور می‌کنیم که نیمه‌خارجی است و مربوط به فعالیت برون‌مرزی یکی از ناشران بزرگ کودک و نوجوان کشور است. به موجب این خبر، شصت و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌های تصویرگری در موزه‌ کلینگزپور آفن‌باخ فرانکفورت آغاز به‌کار کرد و ۲۵۰ عنوان کتاب از ۲۵ ناشر برگزیده در آن به نمایش درآمد. این نمایشگاه سالن ویژه‌ای را به انتشارات شباویز از ایران اختصاص داد.

کاهش فروش کتابفروشی‌های آلمان

خبر بین‌المللی گزارش این هفته را هم رایزنی فرهنگی ایران در آلمان اعلام کرد. طبق اطلاعات آخر مذکور که درباره سال ۲۰۱۸ بود، آمارها نشان می‌دهند که فروش کتاب در آلمان ۲.۳ درصد کاهش یافته و قیمت کتاب‌ها به طور متوسط ۱.۷ درصد افزایش داشته است. این آمارها اخیرا در مجله «گزارش کتاب» به چاپ رسیده که از سوی انتشارات اشپیگل منتشر می‌شود. همچنین براساس این گزارش، فروش کتاب به صورت آنلاین، بیش از دو درصد افزایش یافته، در حالیکه فروش کتاب‌فروشی‌ها ۰.۶ درصد کاهش داشته است. مجله «گزارش کتاب» اعلام کرده است که علاقه‌مندان به کتاب به طور قابل توجهی از خدمات آنلاین برای خرید استفاده می‌کنند و هر زمان که آنها به دنبال کتاب خاصی هستند، آن را به صورت آنلاین سفارش می‌دهند.

انتهای پیام/