پرند و پرنیان قلم زنان، پیشنهاد کتاب برای روزهای تعطیل

تهران- ایرنا- این هفته را با سالروز شهادت دردانه پیامبر (س)، به پایان می‌بریم اما جشن انقلاب هم نزدیک است، این هفته کتاب‌های پیشنهادی ایرنا ترکیب غم و عشق و شادی هستند. به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، این روزهای تعطیل فرصتی است برای مطالعه بیشتر، این هفته بدون هیچ برنامه قبلی، کتاب‌هایی با […]

تهران- ایرنا- این هفته را با سالروز شهادت دردانه پیامبر (س)، به پایان می‌بریم اما جشن انقلاب هم نزدیک است، این هفته کتاب‌های پیشنهادی ایرنا ترکیب غم و عشق و شادی هستند.

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، این روزهای تعطیل فرصتی است برای مطالعه بیشتر، این هفته بدون هیچ برنامه قبلی، کتاب‌هایی با محوریت زنان نویسنده را به شما معرفی خواهیم کرد. این بار می‌خواهیم به شکل تازه‌ای از روایت دنیای زنانه در کتاب‌ها برسیم و از چشم آن‌ها به دنیا نگاه کنیم.
هفته‌تان را به قلم پرندگون زنان ایران و جهان، به پایان ببرید و هفته دیگر را آغاز کنید.
** بزرگ‌بانوی اسلام چگونه رفتار می‌کرد؟
پس از مطالعه روایت‌ها و برخی تاریخ‌نگاری‌ها، الگوهای رفتاری دختر پیامبر (ص)، موضوع جذابی برای مطالعه است، کتاب جلوه‌های رفتاری فاطمه زهرا (س)، به ویژگی‌های فکری و شخصیتی این بانوی بزرگوار اختصاص دارد.
این کتاب در چهار فصل به این ویژگی‌های رفتاری، نه در قالبی شعار زده و نمایشی که در چارچوب رفتارهای عملی حضرت صدیقه طاهره (س) می‌پردازد و رفتار وی را با پدر، همسر و فرزندان و ارتباط میان حضرت فاطمه (س) با پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی (ع)، امامان معصوم و دختران ایشان را شرح می‌دهد.
اما بخش ویژه این کتاب به رفتار این بانوی بزرگ اسلام با مردم و رفتارهای علمی و فرهنگی و رفتارهای سیاسی ایشان اختصاص دارد که مطالعه این کتاب را ویژه می‌کند.
کتاب «جلوه‌های رفتاری فاطمه زهرا (س)»، به قلم عذرا انصاری، توسط بوستان کتاب قم، در ۱۹۲ صفحه منتشر شده است.
** گیاهان دارویی خانم عطار کشنده نیست!
اگر برای مردن به دنبال راه‌حل می‌گردید، می‌توانید از کتاب «راهنمای مردن با گیاهان دارویی» بهره بگیرید. عنوان اولین رمان عطیه عطارزاده مانند ماجرای آن خاص است.
این کتاب درباره تنهایی است، درباره خویشتنی که می‌تواند در سکوت و خاموشی، زندگی کند و شکل تازه ای از شناخت را، به مخاطب نشان بدهد. این رمان کوتاه، فضایی بی وزن و بی زمان دارد که خواننده را معلق نگه می‌دارد و در نهایت با ضربه‌ای کاری به پایان می‌رسد.
عطیه عطارزاده، در این اثر توانسته روایتی تازه از موضوعی عام را بازگو کند و قصه‌ای بسازد که در فضایی جدی با لبخندهای گاه‌به‌گاه، خوش‌آیند و خوش‌بیان است. او همه توان خود را کار گرفته تا داستانش به جای روایت ساده از روزمرگی‌های یک دختر، به راوی اندیشه‌های منجر به دانایی تبدیل شود و مفهوم تازه‌ای از رنج، تنهایی و رنجِ تنهایی را بیان کند.
«راهنمای مردن با گیاهان دارویی» نوشته عطیه عطارزاده، در ۱۱۷ صفحه توسط نشر چشمه منتشر شده است.
** زنی در جست‌وجوی آغاز عشق
عشق از کجا آغاز می‌شود؟
ژولیا کریستوا، فیلسوف معاصر پاسخ این سوال را در کتاب کوچکی که به تازگی منتشر شده می‌دهد.
در آغاز عشق بود، اثری است که به روانکاوی عشق و ایمان می‌پردازد، کریستوا معتقد است عواطف تا زمانی که به سطح خودآگاه نرسند، درمان صورت نمی‌گیرد و هر درمانجو، به پیوند عاطفی میان خود و درمانگر نرسد، بهبودی‌اش حاصل نمی‌شود.
کریستوا در این کتاب از نظریه انتقال مثبت که به یونگ تعلق دارد، بهره می‌گیرد و نظریه فلسفی خود را ارائه می‌دهد، او می‌گوید ارتباط میان درمانگر و درمانجو، گونه‌ای از ایمان است که می‌توان آن را در ارتباط عابد و معبود نیز تعریف کرد.
این کتاب با وجود حجم کوچکش، مفاهیم عمیقی از روانشناسی، روانکاوی، فلسفه و عشق را بیان می‌کند که ضمن آگاهی ‌بخشی به مخاطب، تصویر جامعه از یک روان درمانی مناسب، با علمی‌ترین روش‌ها را ارائه دهد.
این کتاب با ترجمه مهرداد پارسا، توسط نشر شوند در ۸۰ صفحه منتشر شده است.
**روایت زنی که شاعر مدنیت بود
این روزهای تعطیل را به لطافت شاعرانگی سیمین بانوی شعر فارسی، لطیف بگذرانید. کتاب «سیمین بهبهانی، شاعر و تکاپوگر مدنی»، مجموعه‌ای است که برای شناخت بهتر این شاعر گردآوری شده است، مجموعه‌ای از نقد و نظرها و مصاحبه‌ای بلند که در سال ۱۳۸۶ انجام شده و کمک می‌کند بدانید چگونه سیمین غزل ایران، شاعری زرین دست است.
شناخت شعر بهبهانی با مطالعه این شناخت‌نامه بهتر ممکن می‌شود؛ عابدی کوشیده است، درک درستی از تلاش‌های ادبی و فعالیت‌های اجتماعی ارائه بدهد. سیمین در این اثر کنش‌گر اجتماعی است، زنی که برای آزادی‌ و سربلندی سرزمینش می‌جنگد و جنگ‌افزار او شعر است.
چرا این کتاب را درباره سیمین بهبهانی بخوانید؟ چون کمک می‌کند فرم و محتوای شعر او را بشناسید و بیشتر از غزلیات او و ۲۰ عنوان کتابش لذت ببرید.
کتاب «سیمین بهبهانی، شاعر و تکاپوگر مدنی» به قلم کامیار عابدی در ۲۲۸ صفحه توسط انتشارات جهان کتاب منتشر شده است.
فراهنگ**۹۲۱۱** ۹۰۵۳
انتهای پیام/