پست زیرزمینی جی آی اس با حضور وزیر نیرو بهره برداری شد

صافی - برای نخستین بار در کشور پست ۱۳۲/۲۰ کیلوولت جی آی اس با نام «شهدا» در ژرفای ۱۶ متری زمین شامگاه پنجشنبه در آیینی با حضور وزیر نیرو و استاندار خراسان رضوی در مشهد بهره برداری شد.

وزیر نیرو در این آیین گفت: این پست برای نخستین بار در کشور در مشهد اجرایی شده و می تواند الگوی موفقی برای سایر کلانشهرهای ایران باشد.

رضا اردکانیان همچنین اظهار داشت: امروز و فردا طرح های بزرگی در حوزه برق در شهرستان های سبزوار، تربت حیدریه و همچنین در ارتباط با موضوع جمع آوری و تسطیح فاضلاب برای استفاده صنعتی و سایر مصارف در خراسان رضوی به بهره برداری می رسد.

وی هزینه اجرای این طرح ها را ۱۱۰ میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: افزون بر این، عملیات اجرایی طرح های جدید با هزینه چهار هزار میلیارد تومان در خراسان رضوی آغاز می شود.

وزیر نیرو افزود: اکنون ۴۵۸ طرح در حوزه آب، برق و فاضلاب روستایی با پیشرفت اجرایی ۴۰ درصد در خراسان رضوی در دست اجرا است.

وی ادامه داد: طرحهایی که در حوزه برق و آب در خراسان رضوی و سایر استانهای کشور اجرایی شده اند به لحاظ کیفی قابل رقابت با کشورهای منطقه و حتی جهان می باشند اما باید برای توسعه بیشتر این صنعت و ورود به بازارهای بین المللی برنامه ریزی کنیم.

اردکانیان گفت: هم اینک ارتباط ایران با کشورهای همسایه در حوزه برق برقرار است لذا باید ظرفیتهای مدیریتی و بخش خصوصی کشور را بیشتر معطوف به سرمایه گذاری در بازارهای بین المللی نمود.

وی افزود: هم اینک وزارت نیرو همکاری خود را با فدراسیون روسیه، کشورهای عراق و سوریه در حوزه برق آغاز کرده و طی هفته جاری تفاهمنامه ای برای بازسازی سوریه در حوزه برق به امضا رسید.

وزیر نیرو ادامه داد: کشور اکنون دارای ظرفیتهای فراوانی در حوزه مدیریت و پژوهش برق است، به ویژه منطقه خراسان در حوزه صنعت و فناوری برق رشد زیادی داشته است.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد با بهره گیری از ظرفیتهای موجود و شتاب در اجرای پروژه های حوزه برق در تابستان ۱۳۹۸ شرایط تولید برق در خراسان توام با آرامش و بدون قطعی باشد.

سرپرست شرکت برق منطقه ای خراسان نیز در این مراسم هزینه اجرای پروژه پست ۱۳۲/۲۰ کیلوولت جی.آی.اس شهدای مشهد را ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: ظرفیت فعلی این پست ۱۰۰ مگاولت آمپر، ظرفیت نهایی آن ۲۰۰ مگاولت آمپر، تعداد ترانسفورماتور دو دستگاه و تعداد خروجی فیدرهای ۲۰ کیلوولت در مرحله نخست ۱۰ فیدر و تعداد خروجی خط ۱۳۲ کیلوولت شامل دو فیدر و مساحت زمین پست هزار و ۱۱۰ متر مربع است.

رضا ریاحی افزود: این پست نخستین پست فوق توزیع برق در عمق ۱۶ متری از سطح زمین در ایران است و نخستین طرح پست برق اجرا شده به صورت طبقاتی می باشد که با رعایت کامل مبلمان شهری و اصول پدافند غیرعامل ساخته شده است.

وی ادامه داد: تامین برق مطمئن مشترکان در هسته مرکزی شهر مشهد، تامین برق طرح توسعه میدان شهدای این شهر، تامین برق خط دوم و سوم قطار شهری مشهد، کاهش بار پستهای رضوی، ملک، دروازه قوچان و بازار رضا، کاهش بار کابلهای ۶۳ کیلوولت، کاهش تلفات در شبکه فشار متوسط و افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق از مزایای افتتاح پست جی.آی.اس هستند.

امروز در سفر وزیر نیرو به خراسان رضوی چندین طرح در حوزه آب و فاضلاب نیز در شهرستانهای خواف، گناباد، تربت حیدریه و بجستان به بهره برداری رسیدند.

وزیر نیرو همچنین امشب در مراسم تودیع و معارفه مدیران صنعت آب و فاضلاب خراسان رضوی در مشهد حضور می یابد.

انتهای پیام/