فوری؛

پوتین فرمان «عملیات نظامی ویژه» را صادر کرد

صافی نیوز / ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، فرمان «عملیات نظامی ویژه» در دونباس را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های دولتی ریانووستی و تاس، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور در منطقه دونباس عملیات ویژه نظامی انجام خواهند داد.

رئیس‌جمهوری روسیه بامداد پنجشنبه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

پوتین هشدار داد مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود.

وی گفت که مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.

پوتین بلافاصله پس از اعلام عملیات نظامی در منطقه دونباس، در اظهارات تلویزیونی خواستار «توقف نظامی‌سازی» اوکراین شد.

وی گفت: شرایط ما را ملزم به اقدام قاطع و فوری می کند. جمهوری های مردمی دونباس با درخواست کمک به روسیه متوسل شدند. در این راستا، طبق ماده ۵۱، قسمت ۷ منشور سازمان ملل متحد، با تایید شورای فدراسیون و در اجرای معاهدات دوستی و کمک متقابل به دونتسک و لوگانسک، تصمیم به انجام یک عملیات نظامی ویژه گرفته‌ام.

پوتین با هشدار به دخالت سایر کشورها در درگیری اوکراین گفت: پاسخ روسیه فوری خواهد بود و شما را به چنین عواقبی سوق خواهد داد که هرگز در تاریخ خود با آن مواجه نشده اید. ما برای هر گونه تحول وقایع آماده ایم. تمام تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شده است.

پوتین همچنین با بیان اینکه آمریکا امپراتوری دروغ است ادامه داد: آمریکا می خواهد ارزش های خانوادگی ما را از بین ببرد. ما نازی ها را در سال ۱۹۴۵ درهم شکستیم.

پوتین همچنین با هشدار به ناتو گفت: روسیه ۳۰ سال است که تلاش می کند بر سر عدم گسترش ناتو به شرق توافق کند و با فریب، تلاش برای فشار و باج خواهی مواجه شده است، ماشین جنگی ناتو در حال نزدیک شدن به مرزهای روسیه است.رئیس جمهور روسیه ادامه داد: روسیه یکی از قدرتمندترین کشور های جهان است. حمله به کشور ما باعث شکست هر متجاوزی خواهد شد، اما گسترش ناتو به سمت شرق در حال افزایش است، روسیه دیگر نمی تواند در سکوت آن را تماشا کند! ناتو از خط قرمز عبور کرده است.

برخی از گزارش‌ها حاکی از شنیده شدن صدای انفجارهای بزرگ در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین هستند.

همچنین سی ان ان گزارش می‌دهد که در شهر خارکیو دومین شهر بزرگ اوکراین صدای چندین انفجار بزرگ شنیده شده است.

رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه پس از به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک، دستور داد نیروهای حافظ صلح این کشور وارد این مناطق شوند.

رئیس جمهور روسیه بامداد سه شنبه به وزارت دفاع این کشور دستور داد تا نیروهای حافظ صلح را به دو منطقه دونتسک و لوگانسک اعزام کند.

پوتین روز دوشنبه اعلام کرد، مسکو استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

کرملین اعلام کرد، رهبران جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک از روسیه برای کمک به مقابله با «تهاجم» اوکراین درخواست کمک نظامی کرده‌اند.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا از “نیویورک تایمز”، این درحالی است که اوکراین روز چهارشنبه به دلیل نگرانی از تهاجم احتمالی روسیه، در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که پس از گلوله‌باران از سوی اوکراین و کشته شدن غیرنظامیان و آسیب زدن به زیرساخت‌های مهم، رهبران جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک به پوتین نامه نوشتند و از او خواستند برای توقف این حملات مداخله کند.

پارلمان اوکراین (رادا) پیشنهاد ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور برای اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور برای ۳۰ روز آینده را تائید کرد و این وضعیت از بامداد پنجشنبه در اوکراین آغاز شد.

انتهای پیام/