20:18 1403/02/19

پکن: تحریم‌های تازه آمریکا علیه تجارت با ایران نقض فاحش اصول روابط بین‌الملل است

صافی نیوز – سخنگوی وزارت خارجه چین از جدیدترین تحریم‌های واشنگتن علیه نهادها و شخصیت‌های چینی به اتهام نقض تحریم‌های ایران ابراز تأسف کرد و آن را نقض فاحش اصول روابط بین‌الملل دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل صافی، «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (پنجشنبه) از اقدام روز گذشته (چهارشنبه) واشنگتن در تحریم نهادها و شخصیت‌های چینی به اتهام انتقال آگاهانه نفت ایران و نقض تحریم‌ها علیه تهران، ابراز تأسف کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، روز ۲۵ سپتامبر (۳ مهرماه)، آمریکا تحریم‌هایی را علیه پنج شخصیت و ۶ نهاد چینی به اتهام کمک به ایران در دور زدن تحریم‌ها تحمیل کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن تقبیح این اقدام اخیر واشنگتن اعلام کرد که این اقدام، «نقض فاحش» اصول روابط بین‌المللی بوده است و توضیح داد: «علیرغم حقوق و منافع قانونی تمامی طرفین، آمریکا به استفاده جسورانه از تحریم‌ها پرداخته است که این نقض فاحش اصول اساسی روابط بین‌الملل است».

طبق این گزارش، واشنگتن در جدیدترین اقدام خود برای اعمال فشار به ایران، شرکت نفت «کنکورد» چین را به همراه کشتی‌ها و شرکت‌های حمل و نقل کشتیرانی چین را به اتهام کمک به ایران در صادر کردن نفت که بنا به گفته واشنگتن نقض تحریم‌های این کشور است، هدف تحریم‌ خود قرار داد.

واشنگتن این اقدام را در بحبوحه افزایش تنش‌ها در پی عملیات حملات پهپادی ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) ارتش یمن به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی انجام داده است که آمریکا و ریاض و تروئیکای اروپا بدون هرگونه شواهد و مدارک، ایران را مقصر آن جلوه داده‌اند.

ایران هرگونه مداخله در حمله به تأسیسات نفتی عربستان را رد کرده است اما آمریکا در پی این حادثه، تحریم‌های جدیدی را علیه تهران وضع کرد و بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و شرکت اعتماد تجارت پارس را هدف اقدامات تنبیهی خود قرار داد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *