پیش بینی بورس پس از انتخابات ریاست جمهوری

صافی نیوز / بورس هفته آینده را درحالی آغاز میکند که حساسیت انتخابات به پایان رسیده و منتظر است ببیند که دولت سیزدهم چه تصمیماتی را در قبال بازار سرمایه اتخاذ خواهد کرد.

به گزاشر صافی به نقل از اقتصادنیوز، بورس در روز پایانی هفته به تاثیر از بالاگرفتن حساسیت انتخابات، یک روز آرام و بی دردسری را پشت گذاشت. البته شاخص بورس ۲ هزار واحد افت کرد اما روند معاملات مثل روزهای قبل نسبتا متعادل بود.

بررسی تعداد نمادهایی که صف خرید و فروش دارند، نشان مدهد که همچنان فروشندگان قوی هستند و دورنمای فروش در بازار دست برتر را دارد اما خریداران هم تا حدودی از سر ترس یا تردید به آینده همچنان ورود جدی نکرده اند. به نظر میرسد که حساسیت انتخابات، در یک هفته گذشته مانع از رفتار جدی بورس بازان شده بود. به نوعی همه منتظرند ببینند آیا گزینه احتمالی ریاست جمهوری حتما رأی خواهد آورد یا اینکه اتفاق شگفت‌انگیزی میافتد که البته به نظر با توجه به فضای نیمه سرد انتخابات، نمیتوان چندان انتظار اتفاق عجیب و غریبی در روز جمعه بود و ممکن است از روز شنبه بورس با همان گزینه احتمالی که در ذهن و نظر دارد خود را تطبیق دهد. هر چند که میدان سیاست به عنوان فضای کنشگری همواره نشان داده میتواند چهره دیگری از خود به نمایش بگذارد.

به نظر میرسد بازار سهام از روز شنبه بتواند از حساسیت انتخابات رهایی یابد و در انتظار تعیین تکلیف مذاکرات وین باشد. با تمام این اوصاف ناظران بورس، روز شنبه و یکشنبه را به دقت زیر نظر دارند تا بدانند که رفتار بورس نسبت به گزینه احتمالی انتخابات چگونه خواهد بود.

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز هم آمار جالبی نشان میدهد به صورت مساوی، سه نوع رفتار در بورس پیش بینی شده که براساس آن یک سوم از پاسخگویان رود را نزولی، یک سوم روند را به مثابه روز سه شنبه و چهارشنبه هفته سپری شده متعادل و یک سوم دیگر هم روند شاخص را نزولی پیش بینی کرده اند.

افزایش نوسانات از شنبه

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

آخرین روز کاری بورس قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بدون نشانه و آمار خاص و قابل توجه به پایان رسید. سهامداران بورس و سرمایه‌گذاران دیگر بازارها در این یک هفته بیشتر به رصد بازارها پرداختند، برخی از سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و محافظه کار نیز در روزهای پایانی این هفته، بخش عمده سرمایه خود را نقد کردند تا بعد از مشخص شدن رئیس‌جمهور آینده، تصمیم مطمئن‌تری اتخاذ کنند.

در این یکی دو روز پایانی هفته، سهم بورس در کلام و وعده‌های نامزدها افزایش یافت و برخی از آن‌ها نیز به جمع فعالان بورسی آمدند و پای صحبت‌ها و انتقاداتشان نشستند. این مسئله نشان می‌دهد در هر شرایطی، بورس یکی از دغدغه‌های دولت بعدی خواهد بود، چه آن که اکنون جمعیت سهامداران با اضافه‌شدن مالکان سهام عدالت افزایش یافته است.

اما آن چه که اهمیت دارد، برنامه و عزم دولت بعدی برای بهبود شرایط بورس است. قاعدتا قبل از بازگشایی بورس در اولین روز کاری هفته آتی، نتایج اولیه شمارش آرا مشخص و منتشر شده است. در نتیجه و به احتمال زیاد، شنبه بازار نوسان بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام/