چشم ها نقش همسران در زدودن استرس را نشان می دهند

صافی - مطالعات اخیر محققان دانشگاه بریگهام در آمریکا نشان می‌دهد همسران از یکدیگر در مقابل عوامل استرس‌زا محافظت می‌کنند و باعث آرامش یکدیگر می‌شوند.

به گزارش صافی نیوز، مطالعات مختلفی نقش ازدواج و همسران را در کاهش استرس تایید کرده است. 

محققان به منظور بررسی بیشتر ارتباط خانوادگی و نقش آن در حفظ ایجاد آرامش، مطالعه‌ای ترتیب دادند و در آن از ۴۰ زوج خواسته شد در یک آزمون چالشی کامپیوتری شرکت کنند. برخی از زوجین به تنهایی در این آزمون شرکت کردند و گروهی همراه با همسران خود در حالی که دست یکدیگر را نگه داشته بودند در آزمایش شرکت کردند. 

به طور همزمان قطر مرمک چشم داوطلبان با استفاده از دوربین مادون قرمز اندازه‌گیری شد. قطر مردمک یک نشانه مستقیم بر واکنش‌های فیزیولوژیکی بدن در مقابل استرس است. مردمک در عرض ۲۰۰ میلی ثانیه به محرک‌های استرس‌زا پاسخ می‌دهد. 

در واقع محققان به دنبال پاسخ این سوال بودند که آیا گیرنده‌های استرس زمانی که فرد تنهاست و زمانی که حمایت همسر خود را دریافت می کند، به یک اندازه تحریک می‌شوند یا خیر. 

نتایج نشان داد هر دو گروه به محض مواجهه با عامل استرس زا دچار تنش و استرس شدند، ولی شرکت‌کنندگانی که در کنار همسر خود هستند و حمایت او را دریافت می کنند؛ به سرعت به حالت آرامش باز می‌گردند و سطح استرس کاهش می‌یابد. 

در ادامه این مطالعه آمده است، روابط سالم و موفق همسران در افزایش سطح رضایت از زندگی، آرامش و سلامت جسمی نقش دارد و افرادی که از این موهبت برخوردارند، عمر طولانی‌تری دارند. 

نتایج این مطالعه در نشریه PLOS One منتشر شده است. 

انتهای پیام/