چهلمین جشن انقلاب عرصه حضور همه سلایق

صافی - چهلمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی امروز صحنه حضور طیف هایی بود که شاید بر سر بسیاری از سلایق و عملکرد منتقد یکدیگر هستند اما نظام جمهوری اسلامی ایران همان مفهومی است که این سلایق و علایق را گردهم آورد تا بر حول خود متحد کند.

مردم ایران چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خود را باوجود آگاهی از تمام مشکلات موجود و در حالی جشن گرفتند که دستگاه های تبلیغاتی و تریبون های بیگانه از ماه های گذشته درصدد تاثیرگذاری منفی بر این حضور بودند. چهره راهپیمایی بیست و دوم در چهلمین سال تکرار آن، جوان تر از همیشه در کانون لنز دوربین های فیلم برداری و عکاسی بود، تا بار دیگر شگفتی مردم ایران را در قالب فیلم و عکس به جهان مخابره کنند. مردمی که هر بار پروژه «این بار دیگر نمی آیند» را ناکام گذاشته و با آگاهی از تمام چالش ها در صحنه حضور دارند.

گرچه هزاران چهره حاضر در راهپیمایی سالگرد انقلاب، جوان تر از آن بودند که ۲۲ بهمن ۵۷ را دیده و درک کرده باشند اما در چهلمین جشن پیروزی، متولدین دهه هشتاد در کنار بزرگانِ و سابقون همه سلایق و عقاید سیاسی، از منتقدترین تا مومن ترین آنها، بار دیگر آرمان های انقلاب و نظام را مرور کردند. نوجوانان متولد دهه هشتاد ایران شاهدان تازه تجدید عهد با انقلاب در آستانه بلوغ بودند که چشم امید ایران از این پس برای تدوام شعارهای انقلاب به این نوجوانان خواهد بود.

**حضور همزمان منتقدان و موافقان در جشن چهل سالگی

چهلمین جشن پیروزی انقلاب ایران همه سلایق و عقاید سیاسی را از اصولگراترین آنها تا اصلاح طلب ترین در میادین شهرهای ایران جمع کرده بود تا هم قدردان وفاداری مردم باشند و نگهبان دستاوردهای چهل ساله خود. صحنه بیست و دوم بهمن در عرصه کنونی سیاست ایران را می توان جزو معدود عرصه هایی دانست که تمام سلایق سیاسی در آن حضور و نقش دارند. از منتقدین جدی شرایط موجود تا مدافعان سینه چاک شرایط. شاید به همین دلیل است که در چهلمین جشن انقلاب هم محمدرضا خاتمی مشارکتی حضور داشت و هم غلامعلی حداد عادل جمنایی، هم علی شکوری راد اتحاد ملتی آمده بود و هم اسدالله بادامچیان موتلفه ای.

حضور وزرای دولت تدبیر و امید همانقدر پررنگ بود که حضور وزرای دولت های سازندگی و اصلاحات و مهرورز، مقامات لشکری و کشوری همان قدر در راهپیمایی حضور داشتند که هنرمندان و روزنامه نگاران. جشنی برای تجمیع سلایقی که شاید بر سر بسیاری از اعتقادات و عملکرد یکدیگر همیشه در نزاع سیاسی باشند و از هم هیچ انتقادی را دریغ نکنند اما انقلاب اسلامی مفهومی نسیت که بتوانند آن را در حاشیه نزاع های خود از یاد برند.

سلایق مختلف سیاسی در جشن چهل سالگی انقلاب هم بر کاستی ها تاکید کردند و هم در پی راهکار برای آن بودند. مشکلات معیشتی به درستی از سوی شخصیت های حزبی و سیاسی مورد توجه قرار گرفت و هریک برای رفع این مشکلات پیشنهاداتی داشتند، از گسترش آزادی های مدنی و عبور از شعار تا حفظ اتحاد و انسجام ملی در آغاز دهه پنجم انقلاب.

تکرار وحدت حول اصول انقلاب؛ همانگونه که در راهپیمایی بیست و دوم بهمن وجود دارد، در همه ماه ها و روزهای سال می تواند از تنش های سیاسی موجود میان جریان های سیاسی بکاهد و آرامش حاصل از تجربه چهل سالگی را هم به سیاست و هم جامعه تزریق کند.

**ثمره های حضور مردم

برای نیامدن تک تک آمده های امروز به راهپیمایی بیست و دوم بهمن ماه، دلارهای نفتی بسیاری خرج شد. بسیاری منتظر شدند تا تحریم مردم را از آینده ترسان و از انقلاب ناامید کنند. رسانه های صهیونیستی و عربی ماه هاست در تلاش هستند تا با سناریوهای مختلف ایرانیان را تحت تاثیر قرار داده و از داشته ها و دستاوردهای انقلاب ناامید کنند. جنگ اقتصادی و رسانه ای که از تحریم های ترامپی تا هشتگ های توییتری گسترده بود، بی امان با عین و ذهن مردم ایران پنجه افکندند تا شاید در خانه ها بمانند.

حضور مردم اما در کنار ناکام گذاشتن خواسته های این گروه ها، بار سنگینی هم بر دوش مسوولان نهاد. چهل سال وفاداری در شرایطی که این وفاداری روزی با ترور و جنگ تهدید می شد و روزی با تحریم و تنبیه، کار دشواری بود که مردم ایران از پس آن برآمدند.

این میان گرچه هر مسوولی به تناسب دانش و همت خود در مسیر خدمت به مردم تلاش کرده است و بخشی از دستاوردهای این تلاش ها امروز از زبان رییس جمهوری گفته شد اما چنین وفایی را ارجی فرا باید.

گرچه همزمان با چهل سالگی انقلاب ایران، دشمنی برخی قدرت های خارجی هم با ایرانیان چهل ساله شد و در آینده هم با شدت و ضعف ادامه خواهد یافت اما با حضور آگاهانه مردم در صحنه راهپیمایی امروز، کاخ سفید و هم پیمانان منطقه ای و فرامنطقه ای او بار دیگر در خواهند یافت که ایران گزینه خوبی برای آزمودن، آزموده های پیشین نیست و هر مشکلی هر اندازه هم بزرگ، باید درون مرزهای ایران و با راهکار ایرانیان حل و رفع شود.

ثمره این حضور در چهل سالگی انقلاب شاید این باشد که در گردهمایی آینده دشمنان ایران، بار دیگر «دیتاهای» خود از ایرانیان را «آپدیت» کنند و نقشه های بر آب شده خود را آسیب شناسی.

**بازتاب های جهانی جشن چهلم

بسیاری از رسانه های جهان به سیاق سال های گذشته راهپیمایی چهلمین سال انقلاب را هم پوشش خبری دادند. رسانه هایی مانند یورونیوز، رویترز، روزنامه دیلی استار و فاکس نیوز حضور مردم در جشن چهل سالگی انقلاب را مورد توجه قرار دادند. فاکس نیوز از رسانه های نزدیک به کاخ سفید در پوشش خبری خود به جمعیت گسترده مردم در میدان آزادی اذعان کرد.

یورونیوز هم در گزارش خود انقلاب را رویدادی معرفی کرده که ایران را در عرصه جهانی متمایز کرده و به حضور مردم در گرامیداشت این رویداد اشاره کرده است.
شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ هم در گزارش خود به بارش باران در تهران و حضور مردم در خیابان های بارانی تهران پرداخته است.

خبرگزاری فرانسه درباره حضور هزاران نفر از مردم ایران در راهپیمایی روز بیست و دوم بهمن نوشته است: هزاران ایرانی دوشنبه در مرکز تهران گرد هم آمدند تا سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را جشن بگیرند؛ زلزله سیاسی ای که به هزاران سال سلطنت شاهان پایان داد و هنوز هم در منطقه طنین انداز است.

موشک های ساخت ایران، شعارها علیه رییس جمهوری آمریکا، سخنرانی رییس جمهوری درباره توان دفاعی کشور و حتی بالن ها و سرودهای انقلابی پخش شده در خیابان های تهران؛ در توصیفات امروز رسانه های خارجی درباره جشن چهلم مورد توجه قرار گرفت.

روزنامه رأی الیوم، روزنامه های نیویورک تایمز واشنگتن پست ، خبرگزاری شین هوا، خبرگزاری اسپوتنیک و شبکه های خبری الجزیره و المیادین هم از رسانه هایی بودند که چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را بازتاب دادند.

مردم ایران اسلامی امروز در کنار مقامات، مسوولان و چهره های شاخص سیاسی با وحدت، همدلی و انسجام داخلی به استقبال آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی رفتند و خط بطلانی بر نقشه های تفرقه افکنان کشیدند.

انتهای پیام/