کادوی انقلاب برای آغاز زندگی به زوج ها

نماینده رهبر انقلاب در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه هر انسانی بهشت بالقوه است؛ افزود: دو کلید طلایی در زندگی مشترک این است که «زن مدیریت مرد را بپذیرد» و «مرد در مهرورزی پیشگام باشد» به گزارش صافی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در بیستمین دوره ازدواج دانشجویی در حرم مطهر رضوی، پس از قرائت پیام رهبر […]

نماینده رهبر انقلاب در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه هر انسانی بهشت بالقوه است؛ افزود: دو کلید طلایی در زندگی مشترک این است که «زن مدیریت مرد را بپذیرد» و «مرد در مهرورزی پیشگام باشد»

به گزارش صافی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در بیستمین دوره ازدواج دانشجویی در حرم مطهر رضوی، پس از قرائت پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به زوج‌های دانشجو، گفت: هر انسانی «بهشت بالقوه» است و در این دنیا بناست این بهشت به فعلیّت برسد، این بهشت بودنِ انسان در ارتباطش با خدا و بندگان خدا شکل خواهد گرفت و زن و شوهر بهترین یار و یاور همدیگر در این جهت هستند.

وی خطاب به زوج‌های دانشجو افزود: پیوند مقدس و آسمانی شما را تبریک عرض می‌کنم. تبریک یعنی این پیوند برای شما بابرکت باشد و شما را به اعتلای روحی برساند، یعنی زندگی‌تان زندگی مبارک و همیشه رو به‌جلو باشد.

حجت‌الاسلام محمدیان گفت: بنده معتقدم که در بین جوان‌ها باید مدال شجاعت را به سینۀ شما بزنند که جرأت و جسارت و شهامت به‌خرج دادید و مهم‌تر اینکه به خدا توکل کردید و به وعده‌های خدا اعتماد کردید و زندگی مشترک خودتان را شروع کردید. آفرین بر شما جوانان شجاع و رشید و ارزشمند کشورمان!

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به آغاز زندگی زوج های دانشجو در حرم مطهر رضوی افزود: شما جای بسیار زیبایی را برای شروع زندگی مشترک خودتان انتخاب کرده‌اید. توفیق آغاز زندگی از کنار یکی از زیباترین قطعات روی زمین-که قطعه‌ای از بهشت است- را قدر بدانید. آغاز زندگی مشترک از اینجا، پیام‌های بسیار مثبتی را به‌همراه دارد. ائمۀ معصومین(ع) هم فرموده‌اند: « که ما در شادیِ شما شاد هستیم، وقتی شما خوشحال می‌شوید ما هم خوشحال می‌شویم و در غم‌های شما هم با شما همدردی می‌کنیم».

وی گفت: آغاز زندگیِ مشترک شما از کنار قطعه‌ای از بهشت، بلکه در خود بهشت است، اینجا قطعه‌ای از بهشت است و عنوان سفر شما هم «همسفر تا بهشت» است. شما بناست که با همسران خود تا بهشت همراه باشید. فقط این دنیا نیست، بلکه بناست تا ابد همراه هم باشید.

محمدیان تصریح کرد: اگر برنامه‌ریزی می‌کنید، برای هفتاد هشتاد سال برنامه‌ریزی نکنید، برای ابدیت برنامه‌ریزی کنید. شما بناست تا ابد در کنار همدیگر باشید.

حجت الاسلام محمدیان تأکید کرد: می‌خواهم این جمله را همیشه به یاد داشته باشید: «خدا همۀ انسان‌ها را بهشت آفریده؛ اما بهشتِ بالقوه» خدا وقتی انسان را آفریده و فرموده «وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی»(حجر/۲۹) یعنی انسان را بهشت آفریده است.

وی افزود: خودِ انسان بهشت است، اما بهشت بالقوه! یعنی بذرهای بهشتی بودن در وجود شما پاشیده شده، دل‌های شما این بذرهای بهشتی بودن را در خودش جذب کرده و هر انسانی، بهشت بالقوه است.

وی ادامه داد: خدا هر کدام از شما را یک «بهشت» آفریده و در این دنیا بناست این بهشت به فعلیّت برسد. شما باغبان همدیگر هستید، باغبانی که می‌خواهید این بذرهای بهشتی بودن را به شجرۀ طیبه و میوه‌های بهشتی تبدیل کنید.

* «بهشت بودنِ انسان» در ارتباط او با بندگان خدا شکل می‌گیرد، نه در کنج خلوت

نماینده رهبر انقلاب در دانشگاه‌ها افزود:‌ این بهشت بودنِ انسان در ارتباط با خدا و بندگان خدا شکل خواهد گرفت. فکر نکنید که انسان باید به یک گوشۀ خلوت برود و مثلاً در یک دِیر و صومعه و مسجدی، یک کنج خلوتی پیدا کند و بخواهد در آنجا به یک انسان کامل یا به همان «بهشت بالفعل» تبدیل شود!

وی گفت: ما انسان‌ها در کنار همدیگر به بهشت تبدیل خواهیم شد و بهترین یار برای همدیگر-طبق بیان قرآن- زن و شوهر هستند. همسران بیشترین کمک را به همدیگر می‌کنند تا به بهشتِ بالفعل تبدیل شوند.
حالا سؤال این است که چطور باید به هم کمک کنیم تا به بهشت بالفعل تبدیل شویم و خودمان بهشت بشویم؟

حجت الاسلام محمدیان افزود: نکتۀ اول اینکه، خداوند دو انسان مثل هم نیافریده است. عرفا می‌گویند: «در تجلیات خداوند، تکرار محال است» محال است که دو موجود عین هم باشد. خدا هرچه آفریده، متفاوت است. و این هنر آفرینش الهی است. حدود ۱۵ سال پیش، دو دانشمند بزرگ فیزیک اثبات کردند که در این عالم، دو ذره مثل هم وجود ندارد، و برای همین، جایزۀ نوبل گرفتند.

وی گفت: می‌خواهم نتیجه بگیرم که حتماً بین افراد، یک اختلافات و تفاوت‌هایی وجود دارد، پس انتظار نداشته باشید که همسرتان عین شما باشد و همان چیزی باشد که شما می‌خواهید.

وی ادامه داد: نکتۀ دوم اینکه در حقیقتِ انسانیت، مردانگی و زنانگی وجود ندارد، در آن گوهر انسانی که خدا فرمود «نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی»(حجر/۲۹) مردانگی و زنانگی، نقشی ندارد. این مردانگی و زنانگی، برای تقسیم کار در این دنیاست. می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاهً طَیِّبَه»(نحل/۹۷) در آن حیات طیّبه-که ما برایش آفریده شده‌ایم- مردانگی و زنانگی وجود ندارد، اما خداوند زیبایی این دنیا را با همین تقسیمات ایجاد کرده است. مرد و زن هر کدام در جای خود زیبا هستند و این تفاوت‌هاست که این عالم را زیبا کرده است.

* تلاش کنید همدیگر را بشناسید؛ اما زود قضاوت نکنید

حجت الاسلام محمدیان افزود: نکتۀ سوم اینکه یک‌مقدار تلاش کنید همدیگر را بشناسید، اما عجله نکنید. انسان پیچیده‌ترین آفرینش خداست، انتظار نداشته باشید در همان دو سه ماه نامزدی یا مدت اندکی بعد از ازدواج، همدیگر را بشناسید. لااقل دو سه سال طول می‌کشد تا همدیگر را خوب بشناسید.

وی افزود: زود قضاوت نکنید، تلاش کنید همدیگر را بشناسید. وقتی همدیگر را شناختید، خواهید دید که خداوند چه زیبایی‌هایی در همسر شما به ودیعه گذاشته است.

* مقایسه ممنوع است

وی گفت: نکتۀ چهارم اینکه «مقایسه ممنوع است» هیچ وقت همسر خودتان را با کسی مقایسه نکنید؛ نه در ذهن‌تان و نه در زبان‌تان! نگویید: «ببین مردهای دیگر را!» یا «ببین زن‌های دیگر را!» اگر وارد مقایسه شوید، زندگی‌تان جهنمی می‌شود.

وی گفت: حیف است؛ زندگی بهشتی را با دست خودتان، جهنم نکنید. هر انسانی در آن جایگاهی که دارد، زیباترین و بهترین آفرینش خداست. اگر بخواهید مقایسه کنید، زندگی‌تان از مدار طبیعی‌اش خارج می‌شود.

* مطمئن باشید که خدا بهترین همسر را به شما داده است

نماینده رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها ادامه داد: پنجم اینکه خدا را به خاطر همسری که به شما داده، شکر کنید. مطمئن باشید که خدا بهترین را به شما داده؛ اگر معتقد به ربوبیت خدا هستید، یعنی معتقدید که خدا «رب‌العالمین» است و مدیر این عالم است.

وی افزود: خدا که ما را به حال خودمان رها نکرده است، خدا دارد این عالم را مدیریت می‌کند. مطمئن باشید همسری که خدا به شما داده، بهترین موردی است که برای شما ممکن بوده است، شما هم قدر آن‌را بدانید و شکر آن‌را به‌جا بیاورید. اگر بهتر از این ممکن بود، خدا به شما می‌داد.

* «چشمِ زیبابین» داشته باشید

وی افزود: ششم اینکه «چشمِ زیبابین» داشته باشید. گفت: «منم که شهرۀ شهرم به عشق ورزیدن، منم که دیده نیالوده‌ام به بد دیدن»(غزلیات حافظ) سعی کنید زیبایی‌های همسرتان را ببینید؛ البته این تمرین می‌خواهد.

محمدیان تاکید کرد: اگر خودخواهی‌ها و خودبزرگ‌بینی‌های خودمان را کنار بگذاریم، زیبایی‌های دیگران را می‌بینیم. هر کسی می‌تواند ده‌ها و صدها زیبایی در همسر خودش پیدا کند. همۀ ما که ضعف و نقص و اشکالاتی داریم، اما بیاییم زیبایی‌های همدیگر را ببینیم.

* «چشم خطاپوش» داشته باشید

وی گفت:‌ هفتم اینکه «چشم خطاپوش» داشته باشید. حتماً ما از همدیگر، خطاهایی خواهیم دید. مگر می‌شود در یک زندگی مشترک، هیچ خطایی از طرفین سر نزند؟! اگر چشمِ خطاپوش داشته باشیم، این انسان را بهشتی می‌کند. اینکه انسان خطا را نفهمد که هنر نیست، اینکه انسان خطا را بفهمد اما تغافل کند، خیلی ارزش دارد. یعنی انسان خطای همسرش را ببیند، اما خودش را به ندیدن بزند.

* برای اصلاح همدیگر تلاش کنید

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: نکتۀ هشتم «تلاش برای اصلاح همدیگر» است. شما وقتی در مقابل آیینه می‌ایستید، آیینه فقط زیبایی‌های شما را نشان نمی‌دهد، بلکه واقعیت را نشان می‌دهد. ما باید آیینۀ همدیگر باشیم و همدیگر را اصلاح کنیم. اگر همسرمان به ما تذکری می‌دهد، این‌را مچ‌گیری ندانیم، بلکه «دست‌گیری» بدانیم. دنبال مچ‌گیری از هم نباشیم، دنبال دستگیری از هم باشیم.

* دو کلید طلایی برای زندگی مشترک: زن مدیریت مرد را بپذیرد، مرد در مهرورزی پیشگام باشد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به دو نکته طلایی در زندگی زوج ها اشاره کرد و افزود: دو تا کلید طلایی برای زندگی مشترک به شما معرفی‌ می‌کنم، اینکه خانم‌ها مدیریت مرد را بپذیرند و به رسمیت بشناسید. و اینکه آقایان وظیفۀ محبت‌ورزی و مهرورزی دارند، آن مدیریت بدون محبت، خانه را مثل پادگان خواهد کرد و بعد هم هر کسی دنبال «حق خودش» می‌رود!

وی افزود: زن وظیفه دارد اطاعت کند، مرد هم وظیفه دارد محبت کند و عشق بورزد. اگر می‌خواهید که زندگی در ریل خودش قرار بگیرد، زن باید مدیریت مرد را به رسمیت بشناسد و مرد هم باید پیشگام و پیش‌قدم در مهرورزی باشد.

* در مهر ورزیدن و محبت کردن، مسابقه بگذارید

حجت الاسلام محمدیان مهرپذیری را حداقل انسانیت دانست و افزود:  وقتی به کسی محبتی می‌شود، اگر نفهمد و به آن اهمیت ندهد که او هنوز انسان نشده است! حداقل انسانیت این است که وقتی به انسان محبت می‌کنند، بفهمد و تشکر کند. اما قلۀ انسانیت این است که انسان مهر بورزد، آن‌هم بدون چشم‌داشت.

وی گفت: در مهر ورزیدن و محبت کردن، مسابقه بگذارید و الا محبت‌پذیری و مهرپذیری که حداقل انسانیت است! حتی اگر به حیوانات هم محبت شود، می‌فهمد و یک سَری تکان می‌دهند! فهمیدن محبت که هنر نیست، محبت کردن هنر است.

* برای زندگی خود برنامه‌ریزی معرفتی داشته باشید

حجت الاسلام محمدیان خطاب به زوج های دانشجو گفت: جوانان عزیز؛ برای زندگی خودتان برنامه‌ریزی معرفتی داشته باشید، شما خودتان زندگی را مدیریت کنید، اگر شما زندگی را مدیریت نکنید، زندگی حتماً شما را مدیریت خواهد کرد.

وی گفت: اهل مطالعه باشید؛ البته با هم مطالعه کنید، با هم تهذیب نفس کنید، این نفس اماره را با هم کنترل کنید، با قرآن انس بگیرید، با هم تفسیر قرآن بخوانید، نهج‌البلاغه بخوانید و با کلمات معصومین آشنا شوید. با همدیگر بیشتر گفتگو کنید، این شبکه‌های اجتماعی، شما را از همدیگر غافل نکند.

* بیشترین سهم تربیت فرزند مربوط به لقمۀ حلال است

وی تأکید کرد: سعی کنید سفرۀ شما نورانی باشد و لقمۀ حلال سر سفره بیاورید. خانم‌ها از همسرشان بخواهند که نان حلال به خانه بیاورد( هرچند امروزه خیلی از خانم‌ها هم خودشان در کسب و کار، شریک هستند) به زندگی پدر و مادرهای خودتان نگاه کنید؛ اگر امروز در دل شما محبت اولیاء خدا هست، برای این است که به شما نان حلال داده‌اند. بیشترین سهم تربیت فرزند مربوط به آن نان حلالی است که به او می‌دهید؛ البته شیوۀ تربیت هم مهم است.

وی افزود: در سال، لااقل یکی دو بار از خانۀ شما صدای قرآن و ذکر اهل‌بیت(ع) بلند شود. دوستانِ خودتان را جمع کنید و لااقل در سال یک‌بار از خانۀ شما یاد اهل‌بیت(ع) بلند شود، بگذارید خانۀ شما نورانی شود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها خطاب به دانشجویان حاضر در حرم مطهر رضوی گفت: در کنار امام رضا(ع) از حضرت بخواهید که ان‌شاءالله «هشت فرزند» در زندگی شما باشد.

وی گفت: قرآن می‌فرماید: «نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ»(اسراء/۳۱) اول می‌فرماید «روزیِ فرزندان شما را می‌دهیم» و بعد می‌گوید «روزیِ شما را می‌دهیم» هر فرزندی قبل از اینکه خودش بیاید، خدا روزی او را می‌فرستد.

محمدیان تصریح کرد: همین‌جا با امام رضا(ع) شرط کنید که هشت تا بچۀ خوب و مفید و آینده‌ساز برای این کشور تربیت کنید، و اگر هم بیشتر خواستید، تا چهارده تا جا دارد!

وی افزود: شما در این سفر، مهمان حضرت رضا(ع) هستید، هزینۀ مادی این سفر، را مقام معظم رهبری به عنوان کادوی آغاز زندگی به شما تقدیم کرده است. حضرت آقا فرموده‌اند که من همیشه برای این جوان‌ها دعا می‌کنم، ان‌شاء الله دعای خیر حضرت ولیّ عصر(ع) و اولیاء خدا بدرقۀ راه شما باشد.