خطبه‌های نماز جمعه تبریز؛

کاندیداها تحمل افکار رقبا را داشته باشند/انتقاد از حذف نام شهدا

صافی نیوز - تبریز- نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به درپیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: کاندیداهای مجلس تحمل افکار رقبا را داشته باشند.

به گزارش صافی نیوز، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل هاشم ظهر امروز جمعه در خطبه های نماز جمعه تبریز گفت: یکی از صفات متقین درست حرف زدن و راست حرف زدن است.

وی تذکر انتخاباتی نیز به کاندیداها داد و گفت: یکی از نکاتی که کاندیداها باید رعایت کنند، تحمل افکار دیگران است. نماینده مجلس باید نسبت به افکار دیگران تحمل داشته باشد و گرنه این نماینده به درد نمی خورد.

آل هاشم سپس با اشاره به برگزاری باشکوه عزاداری های دهه اول محرم اظهار داشت: تشکر می کنم از مردم قهرمان آذربایجان بخاطر برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع)، اگر یک ایراد آنهم در دیر شروع کردن و دیر تمام کردن مراسم عزاداری ها نبود، مراسم ها خیلی خوب برگزار شد.

وی از تلاش صداوسیما، هیات امنای مساجد و سایر مسؤولین قدر دانی کرد و افزود: آفرین بر شما مردم ایران و آفرین بر مردم کشورهای همسایه، چه کسی می تواند اینهمه مردم را در خیابان ها جمع کند. آفرین بر مردم قهرمان آذربایجان که با این عزاداری سنتی در بازار به عزاداری پرداختند.

وی به حادثه اخیر کربلا اشاره داشت و ادامه داد: البته فروریختن دیوار بتنی در حرم امام حسین(ع) حادثه تلخ روزهای اخیر بود.

امام جمعه افزود: اخیرا مشاهده شده که اسامی شهدا را از کوچه ها، خیابان ها، موسسات، بانک ها و ورزشگاه ها برمی دارند و اسم شهید را بدون «شهید» می نویسند. من به آقای شهردار گفتم و گفتند حتما این موضوع را حل می‌کنند. ما هرچه داریم به برکت خون شهدا است البته پروژه شهید زدایی چندین سال است شروع شده و مختص تبریز هم نیست.

وی اظهار داشت: در این مرحله اول تذکر می دهم که کسانی که نام شهید را از کوچه و خیابان و بانک ها و ورزشگاه ها و… برداشته اند، نام شهدا را برگردانند وگرنه با خشم مردم آذربایجان مواجه خواهند شد.

وی افزود: نیروهای مردمی طوماری در حمایت از اقدامات آیت الله رئیسی در برخورد با مفسدین اقتصادی امضا کرده اند، ما هم این ط‌ومار را امضا و حمایت خود را از ایت الله رئیسی اعلام می کنیم و امیدواریم این روش ادامه داشته باشد و با برخورد با مفسدین اقتصادی امید به جامعه برگردد.

حجت الاسلام آل هاشم افزود: امام علی(ع) می فرماید از صفات متقین این است که موقع راه رفتن با تواضع راه می روند. سعی کنیم در راه رفتن، سلام دادن و جواب سلام دادن تقوا داشته باشیم.

وی ادامه داد: اصول تبلیغی برای امر به معروف و نهی از منکر خیلی مهم است و علما و امران و ناهیان باید دقت کنند.

وی ابراز داشت: دهه اول ماه محرم تمام شده اما باید جلسات تبلیغ تا اخر ماه محرم برپا باشد. باید به اصول قرانی اشاره شود. یکی از اصول امر به معروف و نهی از منکر دفاع از مظلوم است. حتی اگر کافر باشد، واجب است.

وی ابراز داشت: یکی دیگر از اصول امر به معروف و نهی از منکر فریاد برای مظلوم در مقابل ظالم است و فلسفه عزاداری امام حسین(ع) باید این باشد. مبلغان عزیز بدانند که هدایت کار خدا است. قران می فرماید کسانی که به خدا دعوت می‌کنند، بهترین مردم هستند.

امام جمعه تبریز سپس افزود: ما شنیدیم و از قرآن خوانده ایم که هرکس یک نفر را نجات دهد، گویی همه مردم را نجات داده و هروقت این را میخوانیم فکرمان به پزشکان می رود در حالیکه مراد از نجات همان هدایت بشر است. تبلیغ دین، رحمت است. آقایان خطبا و مبلغین دین بدانید که کارتان خیلی بزرگ است و هرگز از دعوت مردم به توحید و کارهای نیک خسته نباشید.

حجت الاسلام آل هاشم سپس به روز شعر و ادب فارسی اشاره داشت و افزود: ۲۷ شهریور سالروز درگذشت استاد شهریار است. در روزهای پیروزی انقلاب خیلی ها بودند که می خواستند شهریار را از انقلاب جدا کنند اما این شاعر وفاداری خود را به انقلاب و رهبر اعلام کرد. شهریار هیچ خدمتی هم نمی کرد، شعر «علی ای همای رحمت» او کافی بود.

وی با انتقاد از وضعیت مقبره الشعرای تبریز گفت: مقبره الشعرا وضعیت مناسبی ندارد، گردشگران زیادی به تبریز می آیند و می خواهند مقبره الشعرا را ببینند. من نمی دانم مسئولیت بازسازی با چه کسانی است. شهرداری، شورای شهر، میراث فرهنگی یا ارشاد، امیدوارم تلاش مضاعفی داشته باشند.

وی ابراز داشت: شهید بزرگوار آیت الله مدنی عالم عارف و عامل و زاهد پیرو خط امام و حامی مستضعفان در سال ۶۰ به شهادت رسید. مردم تبریز هیچ وقت مهربانی این شهید را فراموش نمی کنند. در هر شهری تبعید بود، مردم آن شهر به نیکی از این شهید یاد می کنند. تبریز امتیاز ویژه ای دارد که دو شهید محراب تقدیم انقلاب کرده است.

وی به اخراج جان بولتون نیز اشاره داشت و گفت: این اخراج نشانه شکست سیاست های جنگ طلبانه امریکا است. جان بولتون عضو تند رو در امریکا و فردی جنگ طلب بود و از زمان حضورش در شورای امنیت ملی به هیچ‌کدام از اهدافش نرسید و در ونزوئلا، افغانستان و کوبا شکست خورد.

وی افزود: بولتون گفته بود ایران چهلمین سال انقلاب را نخواهد دید اما خودش دومین سال حضوزش در کاخ سفید را ندید.

انتهای خبر/