کاهش قیمت جهانی طلا از حرارت بهای سکه کم نکرد

صافی - قیمت هر اونس طلا در آغاز فعالیت بازارها امروز(دوشنبه) روند کاهشی در پیش گرفت اما این عقبگرد از حرارت قیمت طلا و مسکوکات آن در بازار تهران نکاست به شکلی که هر سکه تمام چهار میلیون و ۲۰۸ هزار تومان فروخته می شود.

پرونده طلا در بازارهای جهانی هفته گذشته صعودی بود و با رقم ۱۳۰۳ دلار در هر اونس پایان یافت اما امروز این نرخ اندکی تعدیل شد و آنگونه که شبکه خبری بلومبرگ گزارش داده در محدود ۱۳۰۱ دلار مبادله می شود.

با این حال بهای هر قطعه سکه تمام طرح قدیم در بازار تهران چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان، هر نیم سکه ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و هر ربع سکه یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است و هر سکه گرمی نیز ۷۵۰ هزار تومان به فروش می رود.

در بازار مصنوعات طلا نیز بهای هر مثقال طلا یک میلیون و ۶۱۷ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار حدود ۳۷۳ هزار تومان تعیین شد.

اما در بازار ارز، صرافی ها نرخ های خود را تعدیل کردند؛ صبح امروز بهای هر اسکناس دلار آمریکا ۱۱ هزار و ۸۵۰ هزار تومان و هر یورو ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان بود که در میانه روز بهای هر کدام از این ارزها ۵۰ تومان کاهش یافت.

دیروز در سامانه سنا هر یورو به طور میانگین ۱۳ هزار و ۶۷۳ تومان و هر دلار آمریکا ۱۱ هزارو ۷۹۴ تومان فروخته شد و بهای حواله یورو به ۹۸۲۵ تومان و هر دلار به ۷۴۲۹ تومان رسید.

ناظران بازار ارز، بخشی از تعدیل قیمت ها را ناشی از امیدواری نسبت به راه اندازی کانال ارتباط مالی ایران و اروپا موسوم به اس پی وی (SPV) می دانند؛ در تازه ترین اظهار نظرها بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته، ایران از ابتدا منتظر سازوکار مالی اروپا نبوده است اما باید دید اروپا چگونه می تواند تاخیر خود را جبران کند؛ بهتر این است که صبر کرد و دید که طرف اروپایی چه چیزی را اعلام می کند.

قاسمی افزود: «از ماه ها پیش قول های زیادی در خصوص SPV شنیدیم و منتظر می مانیم تا رسما توسط اروپا این موضوع اعلام شود اما همانطور که قبلا هم گفتیم از ابتدا منتظر این مساله نبودیم.»

انتهای پیام/