کلید آموزش و پرورش به رضا مرادصحرایی رسید

صافی نیوز / جلسه بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی دولت برای سکان‌داری وزارت آموزش و پروش صبح امروز ( سه‌شنبه 9 خرداد ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و با حضور اکثریت نمایندگان مجلس برگزار شد.

به گزارش صافی به نقل از فارس، جلسه بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی دولت برای سکان‌داری وزارت آموزش و پروش صبح امروز ( سه‌شنبه 9 خرداد ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و با حضور اکثریت نمایندگان مجلس برگزار شد.

در نشست امروز محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در صحن مجلس حضور  داشت. سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، درباره علت حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: رئیس جمهور قرار بود امروز برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس حضور پیدا کند و در پایان هم از وزیر پیشنهادی خود دفاع کند.

وی در ادامه افزود: به دلیل آنکه تدوین برنامه هفتم توسعه نهایی نشده و به همین دلیل تقدیم آن به مجلس نیز به تاخیر افتاده است، برنامه حضور آیت الله رئیسی در مجلس شورای اسلامی لغو شد.

در ابتدای جلسه احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۹ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی روند بررسی برنامه‌ها و صلاحیت رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را تشریح کرد و بیان کرد: رئیس جمهور یک ساعت فرصت داشت که درباره برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صحبت کند که به علت عدم حضور رئیس جمهور در مجلس، از اجرای این بخش عبور می‌کنیم. در ادامه سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش کمیسیون را به مدت ۱۰ دقیقه قرائت می‌کند و سپس دو نفر از نمایندگان موافق و دو نفر از نمایندگان مخالف هم نقطه نظرات خود را درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح می‌کنند و در نهایت هم وزیر پیشنهادی، ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامه‌های خود فرصت دارد.

 

قرائت گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه این جلسه گزارش کمیسیون متبوع خود درباره برنامه‌ها و عملکرد گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را به شرح زیر قرائت کرد

در این گزارش آمده است: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین، مهمترین و حساس ترین وزارتخانه کشور محسوب می شود. پرواضح است مدیریت نظام تعلیم و تربیت با مجموعه ای که در آن بیش از یک میلیون نیروی انستانی فرهیخته به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.

خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، لزوم اولویت بخشی به آموزش و پرورش و پرهیز از کوچک انگاری آن، بر همگان تکلیف و معین شده است، بطوری که کوچکترین سهل انگاری و بی دقتی در انتخاب مدیریت آن، خسارات جران ناپذیر بر کشور خواهد داشت. مدیریت آموزش و پرورش کشور باید موقعیت بسیار حساس فعلی این وزارتخانه را درک نموده و هماهنگ با سایر بخش ها و دستگاههای نظام، تحول گرایی و اصلاح بهینه را متناسب با شرایط جدید اجرایی نماید.

در همین راستا، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری برحسب وظیه، با دقت و جدیت، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می گردد.

بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی

پیرو استعلام به عمل آمده از سوی این کمیسیون، معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه شماره 38182 مورخ 03/03/1402 ، مدرک کارشناسی جناب آقای دکتر صحرایی در مقطع کارشناسی دبیری زبان انگلیسی از دانشگاه رازی کرمانشاه با معدل 74/18و مدرک کارشناسی ارشد و دکتری ایشان در رشته زبان‌شناسی همگانی با معدل 10/19 و 48/19 از دانشگاه علامه طباطبایی را تأیید نمود.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

در جلسه کمیسیون، انتقادات ایشان از وضعیت موجود در قالب 5 چالش مهم بیان شد:

1 – فقدان عزم ملی برای تحول در نظام حکمرانی آموزش و پرورش و ناکارآمدی آن

2 – کمی توجهی به ارتقای کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش

3 – ضعف در بهره وری زیرساخت های فیزیکی و تجهیزات آموزشی

4 – ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه های آموزشی و تربیتی

5 – نابرابر بودن فرصت های آموزشی

با توجه به اینکه خود ایشان چالش اول آموزش و پرورش کشور را در ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش برشمردند، اعضای کمیسیون از ایشان ارائه راهکارهای واقعی برای اصلاح و تحول این و ضعیت و نحوه جلب همکاری و هماهنگ نمودن دیگر بخش ها و دستگاههای کشور با وزارت آموزش و پرورش را خواستند، چرا که بدون هماهنگی سایر دستگاهها از جمله سازمان اداری و ا ستخدامی و سازمان برنامه و بودجه، اجرایی شدن برنامه های تحولی وزارت آموزش و پرورش محتمل نخواهد بود.

در نهایت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی موافقت خود را با صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام کرد.

در ادامه این نشست مخالفان وزیر پیشنهادی به بیان اظهارات خود پرداختند

خضریان: مشکلات آموزش و پرورش با رفت و آمد افراد حل‌شدنی نیست

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این جلسه در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: با رفتن آقای نوری و آمدن فرد دیگری اگر بنا باشد ساختارها حفظ شود مشکلی از این وزارتخانه حل نمی‌شود و اگر قرار باشد همین مسیر طی شود چاره‌ای جز تغییر وزرا در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

وی خطاب به صحرایی ادامه داد: آقای صحرایی، علی‌رغم این‌که یک سال از انتصاب شما به عنوان رئیس دانشگاه آینده‌ساز فرهنگیان می‌گذرد تعداد زیادی از عناصر شناسنامه‌دار غرب‌گرا و تابلودار جریان اصلاحات در مجموعه شما جابه‌جا نشدند. شما هنوز بعد از ۱۳ ماه از تصدی دانشگاه فرهنگیان نتوانستید تیم مناسبی را برای کمک به خود جمع‌آوری کنید چه طور امکان تدارک تیمی حرفه‌ای در وزارت آموزش و پرورش و ایجاد تحول در این وزارتخانه را در خود می‌بینید؟

خضریان تصریح کرد: شما از فروردین‌ماه امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شده‌اید اما با همان تیم قبلی که منجر به رسیدن آموزش و پرورش به این نقطه رسیده است کار را ادامه داده و این افراد جزء حلقه نزدیک و دوست شما هستند. آقای نوری در اجرای رتبه‌بندی معلمان کنار گذاشته شد اما شما با همان حلقه کار را جلو بردید.

خضریان با اشاره به مدیریت صحرایی در یک آموزشگاه زبان انگلیسی که با کانون زبان ایران ارتباط دارد، گفت: در این آموزشگاه کلاس ها مختلط و بعضا بی حجاب برگزار می شود، شما در اینستاگرام خود از خوانند طرفدار فتنه حمایت کردید و پست گذاشتید. شما رئیس ستاد انتخاباتی نماینده اصلاح طلب یکی از شهرستان ها بودید و بعد از رأی آوردنش رئیس بنیاد شهید آن شهرستان شدید. علت قوت گرفتن جریان لیبرال در دوره ریاست شما بر دانشگاه فرهنگیان چیست؟ چرا در دانشگاه فرهنگیان بابلسر با حضور شما همایش جریان لیبرال برگزار شد؟

عضو فراکسیون انقلاب خاطرنشان کرد: افراد نزدیک به اصلاحات در دوره شما در دانشگاه فرهنگیان قوت گرفته اند آیا رئیس سازمان نوسازی مدارس را شما مسئول رایزنی با نمایندگان کرده اید؟ چرا از امکانات دولتی برای لابی و رایزنی با نمایندگان استفاده کرده اید؟

موسوی: صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست

سیدعلی موسوی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: آقای صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمی‌تواند درک درستی از این وزارتخانه داشته باشد. حال این‌که مدیریت و سکانداری مستلزم داشتن قابلیت و توانمندی بالایی است که وزیر پیشنهادی چنین سوابقی ندارد. انتظار می‌رفت رئیس جمهور گزینه‌ای با تجربه مدیریتی و اشراف به مسائل را معرفی کند. آقای صحرایی شباهتی به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد که عملا در مدیریت وزارت آموزش و پرورش درجا زد.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که با تصدی وزارت آموزش و پرورش توسط صحرایی، امیدآفرینی در بدنه فرهنگیان مشاهده نخواهد شد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که آقای صحرایی برنامه‌ای برای وزارت آموزش و پرورش ندارد انتظار می‌رفت در راستای دغدغه‌های رهبری برنامه‌هایشان را در جهت حفظ منزلت معلمان، تقویت مدارس دولتی و افزایش کمی و کیفی محتوای درسی و تربیتی و جبران کمبود معلم ارائه می‌کرد و برنامه منسجم‌تری برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش داشت.

موسوی با بیان این‌که صحرایی نتوانست در ایام سرپرستی وزارت آموزش و پرورش ارتباطی با بدنه فرهنگیان داشته باشد، اظهار کرد: برنامه آقای صحرایی برای مدارس غیردولتی و شهریه‌های نجومی چیست که این وضعیت طبقه‌بندی دانش آموزان براساس ثروت خانواده‌هایشان است. انتظار می‌رفت که رئیس جمهور گزینه مناسب‌تری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کرد.

بابایی: برنامه صحرایی برای جذب فرهنگیان و نوسازی مدارس چیست؟

علی بابائی کارنامی نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در ابتدا از رئیس جمهور به جهت معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در موعد مقرر به مجلس تشکر می‌کنم، همچنین از رئیس محترم مجلس به جهت رصد وضعیت این وزارتخانه و پشتیبانی لازم برای ارتقاء امورات کمی و کیفی مرتبط و البته از رهبر معظم انقلاب برای استفاده از کلید واژه انقلابی و مردمی بودن و همچنین مطالبه‌گری نمایندگان مجلس یازدهم تشکر می‌کنم، ایشان یک بار دیگر به در رأس امور بودن مجلس تأکید کردند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالفتم از جنس مخالفت با جریان حاکم بر جریان فکری آموزش و پرورش نیست، افزود: این وزارتخانه توانسته در مسیر درست مقابله با جریانی که غربگراها دنبال کردند، حرکت کند اما نگرانی‌هایی به جهت وجود ابهامات در برنامه پیشنهادی وزیر داریم. وضعیت مدارس، معلمان و ارتباط بین معلم و دانش‌آموز و همچنین معلم و خانواده‌ها بسیار حائز اهمیت است و آقای صحرایی باید برای تقویت این روابط برنامه خود را ارائه دهد. البته برخی سوالات و ابهامات نیز درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوق‌العاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف و روشن شود.

بابائی کارنامی در ادامه به قانون رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: این قانون از افتخارات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است و وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که آیا اهتمام جدی برای اجرای کامل این قانون دارد یا خیر و آیا قرار است این موضوعات در حد شعار مطرح شود یا دولت و معاون اول رئیس جمهور نیز اراده‌ای برای حمایت از برنامه‌های وزیر پیشنهادی دارد. صندوق ذخیره فرهنگیان و ارتباط آن با فرهنگیان یا فرزندان آنها یا موضوع مدارس غیردولتی و قرارداد معلمان نیز از دیگر ابهاماتی است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وجود دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید به سوالات و نگرانی‌های نمایندگان پاسخ دهد، مجلس محل تضارب آراء است و وزیر نباید بگوید که اختیاراتی ندارم یا دولت و یا مجلس همکاری نمی‌کنند. وزارت آموزش و پرورش باید متناسب با دغدغه‌های مقام معظم رهبری مدیریت شود. مجلس یازدهم نه تنها شعار نمی‌دهد بلکه تعارف هم ندارد، همه ما در یک کشتی برای اجرای برنامه‌های انقلاب و مصلحت نظام و منافع ملی مردم نشستیم و امیدوارم تصمیم نهایی امروز مجلس بر اساس برنامه وزیر اتخاذ شود.

رحیمی‌مظفری: آقای صحرایی؛ برنامه شما برای دغدغه های مالی معلمان و آسیب های اجتماعی پیرامون دانش آموزان چیست؟

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس یازدهم نیز در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در مخالفت با وی گفت: ابتدا آنکه باید بگویم جناب آقای مخبر شما به عنوان نماینده رئیس جمهور بهتر است سخنان نمایندگان را گوش دهید تا بتوانید نکات مهم را به آقای رئیسی منتقل کنید، دوم آنکه رئیس جمهور باید زودتر از این زمان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی می کرد، چرا که وزارتخانه ای مهم و کلیدی است.

وی با بیان حدیثی از امام صادق (ع) به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما برای مسائل مالی در بدنه آموزرش و پرورش به عنوان یکی از دغدغه های اصلی معلمان چه برنامه ای دارید؟ این در حالی است که بنده به وزیر قبلی عرض کردیم دو خط نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه بنویسید، چرا که اگر بودجه رتبه بندی معلمان را ندهند، شما چند وقت بیشتر دوام نخواهید آورد، بنابراین آقای صحرایی نیز باید در این خصوص برنامه ارائه دهد.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس یازدهم با بیان اینکه در حوزه پرورشی طی 2 سال گذشته که از ریاست آقای رئیسی می گذرد، با وجود آنکه شعارهای بسیاری در این رابطه داشتند، چه اتفاقی افتاد؟ ادامه داد: دوستان به من گفتند فراکسیون به آقای صحرایی رأی داده و شما نیز باید قائل به رأی فراکسیون باشید، هر چند من قائل به نظر جمعی فراکسیون هستم، اما دلیل نمی شود سوالات تخصصی خود را نپرسم. متاسفانه امروز مشکل اصلی آموزش و پرورش علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیاری در سطح اجتماع داریم که صریحاً به وضع آموزش و پرورش مرتبط می شود، لذا آقای صحرایی بفرمایید چه برنامه ای برای این مهم دارید، چرا که ما در برابر رأی که می دهیم باید پاسخگوی مردم باشیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس یازدهم مطرح کرد: آقای صحرایی؛ آیا دغدغه امروز آموزش و پرورش؛ چه معلم و چه دانش آموز، واقعا مسائل علمی است؟ چرا که نه به علم توجه می شود و نه تربیت اسلامی و سند تحول آموزش اسلامی در مسیر اجرا مانده است، ضمن آنکه مقام معظم رهبری فرموده اند باید به معرفی قهرمانان ملی در مدارس اهتمام ورزید، لذا صریحاً توضیح دهید برای معرفی قهرمانان جنگ تحمیلی در مدارس ما چه برنامه ای دارید، چرا که مدارس باید محل آشنایی با این افراد باشد و نه سلبریتی ها. آقای صحرایی چگونه می خواهید دغدغه معلمان را در حوزه های مختف از جمله مسائل مالی کاهش دهید، چرا که شایسته نیست معلمان ما چند شغله باشند. آیا برای حل این مشکل از رئیس جمهور قول گرفته اید؟

در ادامه  این نشست و در جریان بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، موافقان وزیر پیشنهادی از سوابق و برنامه های صحرایی دفاع کردند.

آزاد: صحرایی اجرای سند تحول بنیادین را در مقابل پروژه تعطیل سازی مدارس کلید می زند

الهام آزاد نماینده مردم نایین در مجلس در دفاع از رای اعتماد به رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: امروز قرار است به وزیرآموزش و پرورش رای دهیم و قطعا ما نمایندگان چه مخالف و چه موافق وزیر پیشنهادی باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم، من همیشه معتقد بودم که رأی ما درخصوص هر مسئله ای چه سوال، چه استیضاح و چه طرح ها و لوایح باید دقت نظر را در این موارد داشته باشیم. در بسیاری از مواقع اگر ابهامی داشتم، تلاش می کردم که آن رأی که دادم مدنظر داشته باشم و در جاهایی که قطعیت و یقین داشتم تلاش می کردم رأی خود را نیز به همکاران پیشنهاد دهم که امروز به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اعتقاد راسخ دارم، چرا که ایشان را از قبل می شناسم و فردی توانمند و متعهد است که این مسیر را پله پله طی کرده تا به این جایگاه رسیده است.

نماینده مردم نایین اظهار کرد: معتقدم که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی توانمند، متخصص و متعهد است  و  این مسیر را پله پله طی کرده است تا به این جایگاه رسیده است امیدواریم همه ما با رای راسخ بتوانیم، سکان آموزش و پرورش را به ایشان بسپاریم.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی با اشاره به مطالبات رهبری در تحقق  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت:  در سال های اخیر بزرگترین مطالبه مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بوده است، مدرسه مهمترین سنگر انقلاب است که نیازمند تحول است و اگر امروز به داد آن نرسیم، فردا بسیار دیر خواهد بود. اکنون که دشمنان خارجی و داخلی انقلاب پروژه تعطیل سازی مدارس را کلید زده اند، نیازمند مدیری شجاع و کاردان هستیم که در عین احیای مدارس کشور و مقابله با پروژه تعطیل سازی مدارس به صورت جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کند.

وی تصریح کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با کارهای نمایشی و تبلیغاتی شدنی نیست، تحول نیازمند وزیری است که در وهله اول برنامه ای نوآورانه و هوشمندانه بر سند تحول ارائه کند و در وهله دوم از توان رهبری و مدیریت عالی برای اجرای این برنامه برخوردار باشد. همچنین در وهله سوم در مواقع حساس که منافع مدافعان وضع موجود در خطر می افتد، برای گرفتن تصمیمات دشوار و تحولی شجاعت به خرج دهد.

وی با توجه به نقشه دشمن برای  تعطیلی مدارس در کشور اظهار کرد:  نیازمند مدیری شجاع و کاردان هستیم که در عین احیای مدارس کشور و مقابله با پروژه تعطیل سازی مدارس به صورت جدی سند تحول بنیادین را اجرا کند و اجرای این سند با کارهای نمایشی و تبلیغاتی امکان پذیر نیست.

آزاد تحول را نیازمند وزیری دانست که برنامه نوآورانه داشته باشد و افزود: وزیر آموزش و پرورش باید از  توان راهبری و مدیریتی عالی برای اجرای این برنامه راهبردی برخوردار باشد و برای گرفتن تصمیمات دشوار و تحولی شجاعت به خرج دهد.

وی خطاب  به نمایندگان گفت: به طور قطع همه ما برنامه های آقای دکتر صحرایی را به طور کامل مطالعه کرده ایم که قاطعانه می گویم در طول این سال ها هیچ یک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده اند.

نماینده مردم نایین  تصریح کرد: مهمترین ویژگی  برنامه صحرایی در اجرای سند تحول بنیادین این است  که  تمام برنامه های ایشان مستند به سند تحول است. از برنامه های مربوط به نیروی انسانی گرفته تا برنامه های مربوط به سازوکارهای مدیریتی وزارتخانه، عدالت آموزشی، ارتقای کیفی آموزشی و پرورشی، اقتصاد آموزش و پرورش، مباحث مربوط به فضا و تجهیزات و توانمندسازی خانواده ها که همه و همه برخاسته از سند تحول بنیادین و مستند و زمانبندی مشخص ارائه شده است.

عضو کمیسیون  اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس یادآور شد: در برنامه صحرایی الگوی مدرسه در سند تحول  دیده است  و این برنامه بارقه ای امید رابرای تحول درآموزش و پرورش زنده می کند.

وی گفت: ایشان برنامه مدونی را برای آموزش و پرورش دارند، کما اینکه مقام معظم رهبری نیز در واکنش به سخنان آقای صحرایی در اردیبهشت ماه فرمودند: «اینها همه شدنی است و اگر کسی تصور کند که این بلندپروازی است و رفتن به سوی یک سری افق ها که دستمان به آنها نمی رسد، قطعا اشتباه کرده است، همه اینهایی که گفتند توقعات ما بوده و شدنی است، همت می خواهد، کاردانی می خواهد، پیگیری می خواهد و کمک الهی شامل اینچنین حرکتی خواهد بود». این امیدواری که مقام ولایت برای تحول آموزش و پرورش ارائه کردند، همه ما را بر این که بتوانیم در دوره مسئولیت آقای صحرایی شاهد اجرای سند تحول بنیادین باشیم، امیدوار کرده است، به ویژه  اینکه این موارد را در کنار شخصیت متین، جهادی، علمی و شجاع ایشان در دوره مدیریت بر دانشگاه فرهنگیان قرار می دهیم.

آزاد اظهار کرد: آموزش و پرورش مهمترین رکن پیشرفت کشور است که با تغییر مکرر وزرا و تصدی گری چندباره سرپرست های مختلف در رأس آن با بی ثباتی مدیریتی مواجه است. این حجم از بی ثباتی به هیچ وجه عادی نیست. با این بی ثباتی و تغییرات مکرر نه تنها اجرای سند تحول بنیادین ممکن نیست، به سرانجام رساندن امور جاری وزارتخانه نیز نشدنی است. در پایان از تمام همکاران تقاضا دارم که با تایید صلاحیت ایشان به عنوان فردی انقلابی و دارای روحیه جهادی نشان دهیم که شایسته مهر مجلس انقلابی هستیم.

دهنوی: صحرایی مدیری با تجربه و جوان است

در ادامه سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد، ایشان کسی است که کار را از سال‌ها پیش و از معلمی شروع کرده و از مناطق محروم به بالاترین سطح در وزارت آموزش و پرورش رسیده است و لذا ایشان تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: نکته بعدی جوان بودن ایشان است که یک امتیاز تلقی می‌شود. در کنار تجربه بالا، جوان بودن و پرتلاش بودن ایشان ویژگی خوبی است. در جلساتی که در مجلس شورای اسلامی با حضور ایشان برگزار شد متوجه شدم که ایشان شناخت مناسبی از فضا داشته و نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش با مشکلات متعددی مواجه است که مربوط به چند سال اخیر نیست. عدم ثبات مدیریتی، عدم توجه کافی دولت‌ها به این وزارتخانه، عدم توجه به مسائل معیشتی و به ویژه عدم توجه به حوزه پرورشی و فرهنگی از جمله چالش‌های این وزارتخانه است. امروز جامعه دانش آموزی به ویژه در حوزه پرورش و تربیت حال خوبی ندارد و این مسئولیت بزرگی است که آقای صحرایی برعهده خواهد گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد: برادر مومن و انقلابی بنده چندین نکته در مخالفت با ایشان مطرح کردند؛ ایشان گفتند که وزیر پیشنهادی در طول سه ماهه گذشته به دنبال رایزنی بوده است، بنده به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کنم که تا قبل از معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی، یکبار هم ایشان را در راهروی مجلس شورای اسلامی ندیدم، اگر جلسه‌ای برای لابی تشکیل شده است بیایید و صراحتا اعلام کنید. نباید از انصاف خارج شویم.

دهنوی ادامه داد: در جایی گفته شد که ایشان، جانبازی را برکنار کرده است، در جلسه‌ای که روز گذشته بنده با ایشان داشتم از ایشان پرسیدم که شما فرزند شهید هستید و ایشان پاسخ داد که فرزند شهید بودن افتخار است اما پدر بنده بیش از هشت سال در منطقه عملیاتی بوده و جانباز شیمیایی ۳۵ درصد بود و سال گذشته به رحمت خدا رفت. فردی که از چنین خانواده‌ای برخاسته قطعا با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا است و اگر در جایی فردی برکنار شده نباید نگاه ایشان را زاویه‌دار تلقی کرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: در دیداری که سوم خرداد با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان بار دیگر لقب انقلابی بودن را به مجلس شورای اسلامی اعطا و توصیه کردند در مورد وزرایی که به مجلس معرفی می‌شود از سخت‌گیری پرهیز شود. هر یک روزی که این وزارتخانه با سرپرست اداره شود میلیون‌ها دانش آموز و معلم و خانواده‌ ایرانی ضرر می‌کند.

وی خطاب به صحرایی گفت: پشت این تریبون که متعلق به ملت است عرض می‌کنیم با توجه به مشکلات عدیده‌ای که وزارتخانه به ویژه در حوزه فرهنگ و پرورش و تربیت دارد که قرار است نسل آینده کشور را تربیت کند، امروز علاوه بر اینکه به شما اعتماد خواهیم کرد،در کنار شما کمک خواهیم کرد که مشکلات معلمین به ویژه مشکلات معیشتی معلمان و مشکلات تربیتی، پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش را حل کنید.

دهنوی خاطرنشان کرد: البته ما نمی‌خواهیم از استانداردهایمان کوتاه بیاییم و معتقدیم صحرایی استانداردها، شرایط و صلاحیت لازم را دارد اما توصیه ما این است که از سختگیری غیرضروری بپرهیزیم و بگذاریم این وزارتخانه صاحب وزیر بشود و آموزش و پرورش را کمک کنیم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: صحرایی نشان داده درک درستی از مسائل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی دارند لذا از آقای مخبر تقاضا می‌کنم به ویژه در مسائل بودجه و پشتیبانی در کنار مجلس کمک کنید که آموزش و پرورش از این وضعیت خارج شود و به روزهای خوب خود برسد تقاضای من است که همه با هم به رای اعتماد صحرایی، رای موافق بدهیم.

روح‌الامینی: وزیر پیشنهادی برای پیگیری حقوق معلمان با کسی تعارف ندارد

همچنین عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی نیز در موافقت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: فرصت کمی به آقای صحرایی برای ارائه برنامه‌ها داده شد و ایشان امکان دفاع از برنامه‌های خود را نداشتند اما در همین فرصت کم دریافتیم معدل ایشان نسبت به معدل وزرای معرفی شده پیش از ایشان در دولت بالاتر است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید وزیری شجاع، با استعداد و توانمندی در استفاده از ظرفیت‌های ذاتی آموزش و پرورش باشد که بتواند حقوق دانش‌آموزان و معلمان را در کنار هم ببیند و از آن استفاده کند و آقای صحرایی نمره بالایی نسبت به سایر وزرای کابینه دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: کسی که از روستا و مدرسه عشایری شروع کرده و قومیت، زبان و گرایش برایش تفاوتی ندارد و بیانیه شب گذشته انجمن اسلامی معلمان که یک تشکل اصلاح طلب است و نسبت‌های ناروایی که به ایشان دادند برایمان مشخص کرد که یک تشکیلی که فاصله با امام(ره) و انقلاب دارد، چگونه در مورد ایشان اظهارنظر منفی می‌کند، چرا که ایشان در دوران مسئولیتشان با جریان‌های مختلف همواره در راه انقلاب و امام ایستادگی کردند و از اصول کوتاه نیامدند و اهل زد و بند نبودند.

روح‌الامینی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: توجه به این سند متعالی در برنامه‌های ایشان یک نکته مثبت است که در همین مدت کوتاه سرپرستی آموزش و پرورش نیز نشان دادند که بسیاری از کارهای بر زمین مانده را انجام داده‌اند و نشان دادند پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان دارند و با کسی در پی حقوق آنها تعارفی ندارند و با بالادستی بر سر حقوق معلمان مماشات نمی‌کنند. همچنین توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان از رئوس برنامه‌های ایشان است.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انتظارات خود از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: انتظار داریم شایسته سالاری و تغییرات در تیم مدیریت را مورد توجه قرار دهند، چرا که وزیر آموزش و پرورش قبلی را تیم ضعیف مدیریتی دچار مشکل کرد، همچنین با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم، فرصت تدوین برنامه با تغییر وزیر آموزش و پرورش را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در این مسیر تحولات خوبی شکل بگیرد چرا که یکی از سرفصل‌های مهم برنامه موضوع آموزش و پرورش است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از درآمدهای مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده یکی از موضوعاتی است که می‌توان به اقتصاد آموزش و پرورش کمک کند، همچنین تقویت اقتصاد آموزش و پرورش و برچیده شدن مافیای کنکور و کوتاه شدن دست پولدارها از آموزش و پرورش و تدوین نظام رفاهی برای معلمان و تبدیل به احسن کردن و مولدسازی املاک آموزش و پرورش به نفع معلمان و همچنین اصلاح شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان و توجه به مطالبات جدی بدنه آموزش و پرورش از مطالبات مهم ما از وزیر پیشنهادی است.

صحرایی در جلسه رای اعتماد مجلس: باید دانش‌آموزان را از چنگال فضای مجازی نجات دهیم

رضا مراد صحرایی هم در نشست امروز ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدا به ویژه شهدای معلم و دانش آموز و دانشجو، عنوان کرد: خدا را شاکرم در آستانه میلاد با سعادت حضرت امام رضا (ع) در این مجلس انقلابی حضور یافتم تا برنامه هایم را برای وزارت آموزش و پرورش کشور عزیزتر از جانم ارائه کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه خدا را شاکرم که از دل انقلاب اسلامی چنین مجلسی برخواسته است که فضای آزاد، عقلایی و خردورزانه ای دارد که همه می توانند نقد کنند، افزود: البته از همکار دانشگاهی ام توقع داشتم کمی تحقیق کند.

وی همچنین از موافقان به خاطر آگاهی بخشیدن و روشنگری صمیمانه تشکر و اضافه کرد: آنچه مخالفان در مورد شخص بنده گفتند، اگر صحت دارد خداوند مرا هدایت کند و اگر صحت ندارد که به فضل و رحمت او ندارد خداوند حقیقت را بر آن ها آشکار و دل و ذهنشان را نرم و مهربان کند.

صحرایی تصریح کرد: نظرات منتقدان ستودنی بود و نشان از یک حقیقت پرافتخار داشت و آن اینکه شما نمایندگان در بطن و متن ملت ایران بوده و نظرات دقیق و کارشناسانه بود، درود خدا بر شما؛ در این چند روز همنشینی با همکاران مجلس بسیار بیش از سال ها درست و بحث، آموختم و فهمیدم چقدر مجلس عمیق است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، افزود: اگر ایران قوی می خواهیم، اگر ایران عزیز می خواهیم، اگر اقتصاد خوب می خواهیم، اگر جامعه با صلابت و مومن می خواهیم، راهش آموزش و پرورش قوی است.

وی تاکید کرد: دغدغه نمایندگان برای داشتن آموزش و پرورش قوی را می ستایم، دغدغه همه ما عزت و سربلندی ایران عزیز است ولی حقیقت این است که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست و به همین دلیل حال کشورمان نیز خوب نیست.

صحرایی اضافه کرد: همه ما باید هم دل و هم قسم و همراه شویم و آموزش و پرورش به کمک همه ما یعنی دولت، ملت و مجلس نیاز دارد، امسال در محضر مقام معظم رهبری گزارشی ارائه کردم که بخشی از آن را اینجا به شما ارائه می دهم. در این گزارش مسیر را تبیین و ارائه طریق کردم.

وی با بیان اینکه با نسلی مواجه هستیم که در چند سال کوتاه عمرشان چندین برابر عمر ما تجربه کرده اند و پیچیدگی دیده اند، تصریح کرد: باید خلا ادراکی، ارتباطی و شناختی با این نسل را از بین ببریم و به تعبیر آن معلم با اخلاص باید خاک این باغچه را عوض کنیم. جاده پیچیده است و ما نپیچیده ایم و زمان هم نداریم. باید دانش آموزانمان را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم.

وی تصریح کرد: باید فنی و حرفه ای و هنرستان ها را تقویت کنیم، برای دختران آینده ساز این کشور برنامه های ویژه داشته باشیم، سبک زندگی ایرانی- اسلامی را به آنها بیاموزیم و هویت ایرانی را در آنها نهادینه کنیم.

صحرایی ادامه داد: نکته دیگر بحث تربیت معلم است که یک کشاورز خوب برای مزرعه خود از بهترین بذر استفاده می کند. ما باید بهترین افراد کشور را به معلمی بفرستیم و زمینه این کار را فراهم کنیم. همچنین برای رفتن به دانشگاه های تربیت معلم نمره علمی کافی نیست، عشق و علاقه، خلق و خو و ذات و زی معلم شدن مهم است. باید برای معلمان فعلی برنامه های ویژه داشته باشیم و برای تضمین کیفیت تعلیم و تربیت عمومی کشور برنامه ریزی کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: نکته دیگر بحث مدارس است؛ بنده رضا مراد صحرایی روستازاده ای هستم از دیار زاگرس که هنوز بوی خاک خیس دشت هایش بهترین عطر دنیاست. از سرزمین بلوط ها به تهران آمده ام، هیچ پشتوانه ای جز انقلاب و ولایت در این مسیر و راه نداشتم. معتقدم به عنوان کسی که از روستا به بهترین دانشگاه کشور و در 20 کشور جهان تدریس کرده ام، راه نجات ما از مسیر مدارس می گذرد، اگر می خواهیم کشور را نجات دهیم، نقطه نجات ما مدارس و کلاس ها هستند. هر مدرسه را یک امیدخانه و یک مهارت سرا کنیم و هر دانش آموز یک مهارت گر در پایان هر مقطع از وظایف ما و برنامه های ما می باشد؛ مدیران نیز باید در چنین مدارس توانمند شوند و برای این کار تخصص داشته باشند.

صحرایی گفت: نکته دیگر بحث خانواده است، معتقدم که اصلی ترین رکن تربیت خانواده است و مدرسه و مسجد در کنار خانواده مثلثی می شود که اگر شکل بگیرد همه مشکلات ما تا حد قابل توجهی با همکاری والدین و مدرسه قابل حل است.

وی ادامه داد: نکته دیگر بحث عدالت در تربیت است، پیام انقلاب ما عدالت است. پیام اسلام عدالت است، واقعیت این است که امروز فاصله مدارس ما با هم یک اندازه نیست، باید کیفیت مدارس دولتی را آنچنان بالا ببریم که خانواده ها در همین ایام از سال های زندگی فرزندانشان دغدغه ای برای اینکه فرزندانمان را به کدام مدرسه بفرستیم، نداشته باشند. ما نظام رتبه بندی را به صلاحیت های حرفه ای و توانمندی های تخصصی و توانایی های عمومی معلمان گره خواهیم زد و مسیر رشد معلمی برای معلمان عزیز طراحی خواهیم کرد.

 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: نکته بعدی بحث سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که گرچه مجری آن آموزش و پرورش است، اما حداقل 7 دستگاه دیگر نسبت به آن تعهد دارند، این سند باید از آمال و عمل بیاید و از یک سند بخشی به یک سند ملی تبدیل شود. این سند آنقدر فاخر است که سند دیگری در کنار آن قرار نگیرد.

صحرایی گفت: نکته بعدی بحث آموزش ترکیبی است، دستاورد کرونا در سراسر جهان تغییر نظام های آموزشی به سمت کیفیت بوده که اگر ما این تغییر را ندهیم از این دستاورد بزرگ بی بهره مانده ایم، باید کلاس را به محل یادگیری تبدیل کنیم و نه محل آموزش، که راه آن استفاده از شیوه های نوین همچون آزمایش تلفیقی و ترکیبی است و راه این مسئله نیز معلمان هستند. معلمان نیز باید از یکسو و مرکز توانمندی معلمان از طرف دیگر شیوه های نوینی را به معلمان یاد خواهیم داد تا آنها به دانش آموزان آموزش دهند. معتقدم که اگر معلم اینچنین باشد، جایگزین ناپذیر است، معلمی که به جای تعلیم صِرف به تربیت نیز بپردازد و نقش خود را از معلم به مربی و از آموزگار به پروردگار ارتقا دهد. چنین معلمی ستودنی است و کشور ما پر از چنین معلمانی است و اگر چه ممکن است معلمانی باشند که مطابق انتظارات ظاهر نشده باشند که اصلاح رفتار آنها لازم است.

وی افزود: نکته بعدی بحث امور تربیتی و پرورشی است، بارها گفته ایم که تربیت بالاتر از تعلیم است، بارها گفته ایم که تزکیه مهم از تعلیم است، اما باید این نکات به رفتار واقعی تبدیل شود، ما 59 هزار معلم پرورشی کم داریم، این موارد حاصل یک سال کم کاری نیست، در سالی که گذشت بنده کم کاری ندیدم، باید این کمبودها جبران شود و باید معلم پرورشی بگیریم و باید هر سال 11 هزار معلم به کار گرفته شود تا در چند سال آینده این کمبود جبران شود که در افق 5 ساله این مشکل رفع خواهد شد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: هویت ایرانی نکته بعدی است، همه ارکان این هویت ریشه دار اعم از دینداری  و دین اسلام، زبان و ادبیات فارسی، ایران دوستی، عفاف و حجاب، یاری مظلومان، مقاومت و پایداری در تمامی ارکان تعلیم و تربیت از محتوا و برنامه درسی گرفته تا تععلیم و تربیت معلم مورد توجه خواهد بود.

وی با اشاره به صفحه ایسنتاگرامی بنیاد سعدی گفت: این بنیاد، بنیادی برای گسترش زبان فارسی در جهان و همچنین راه ارتباط با خارجیان است. سال های گذشته که بنده در آنجا بودم، معاونت محل مسئولیت بنده یک صفحه داشت که در آن صفحه برای خارجی ها شعر و آهنگ می گذاشت و خارجی ها نیز در مناسبت هایی مانند روز یلدا، روز مادر، روز جوان و نوروز از خانه های خود شعر می خوانند، گاهی ما به آنها شعر می دهیم که بخوانند و شخصی آمده و شعری خوانده، آیا درخصوص حجاب او ما باید پاسخ بدهیم؟ در خانه خودش و در کشور خودش می باشد و این کار نیز با هماهنگی نهادهای ذیربط بوده است و امروز صدای ما را نیز می شوند. افتخار ما این است که با نوشتن کتب درسی زبان فارسی یعنی هویت ملی ایرانیان را به تمام دنیا برده ایم. کتبی که بنده و تیم تألیف آنها را نوشته ایم در 65 تا 70 کشور جهان تدریس می شود، آن کتب از طریق همین صفحات، ایران را به تمام دنیا معرفی کرده است.

وی افزود: نکته دیگر بحث دوری از حاشیه هاست، در مدتی که در کنار شما بوده ام بسیار به من تذکر دادید و درست تذکر دادید که نباید آموزش و پرورش سیاست زده شود و نباید آموزش و پرورش ما به ستاد تبلیغاتی تبدیل شود، حاشا و کلا، در شأن آموزش و پرورش این نیست، حتما آموزش و پرورش قوی تر از آن خواهد بود که اینچنین کند. سیاست ورزی در مسیر انقلاب خواهیم کرد، هیچ کاری در کشور بدون کمک آموزش و پرورش شدنی نیست، اما سیاست زدگی نخواهیم کرد.

صحرایی گفت: آموزش و پرورش بر محتوا متمرکز خواهد شد و از متشابهات پرهیز خواهد کرد، دوست حکیمی گفت که آموزش‌ها و تربیت ها را می‌توان به یک درخت تشبیه کرد؛ وظیفه آموزش و پرورش رویاندن ساقه و تنه‌ای است راست، بلند و استوار، متصل به ریشه‌ای زنده و فعال که بتواند شاخه‌ها و برگ‌ها را بپرورد، نگاه دارد و سایه بیفکند، ثمره بدهد و ستون وحدت ملی شود، چنین آموزش و پرورشی آرزوی ما است و این شدنی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: رهبر معظم انقلاب پس از شنیدن همین حرف‌ها اینچنین فرمودند «آنچه بنا است انجام دهید و اقدام کنید بسیار حائز اهمیت است، باید همت کنید، اینها همه شدنی است، اگر کسی تصور کند که اینها بلندپروازی است و رفتن به سوی افق‌هایی که دستمان به آن نمی‌رسد، قطعاً اشتباه کرده، همه اینها که گفتید توقعات ما است و شدنی است، همت می‌خواهد، کاردانی می‌خواهد، پیگیری می‌خواهد و کمک الهی شامل چنین حرکتی خواهد شد.»

وی ادامه داد: بر مبنای همین رهنمود برای آموزش و پرورش یک برنامه نوشتیم که در اختیار همه شما قرار گرفته است، در این برنامه چالش‌ها احصا شده است؛ آموزش و پرورش چالش‌های بسیاری دارد، ما معلمان می‌گوییم حسن السوال نصف العلم. اگر چالش‌ها را نشناسیم نمی‌توانیم برای دفع آن برنامه‌ریزی کنیم.

صحرایی تصریح کرد: 5 چالش جدی شناسایی کردیم؛ نخستین چالش ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای تحول در آن، به یک وفاق ملی برای آموزش و پرورش نیاز داریم و اینجا به عنوان خانه ملت محل آن وفاق ملی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: کم توجهی به ارتقاء کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش دومین چالش است؛ معلمان ما باید توانا شوند تا توانا کنند، این حق معلمان به گردن ما است، آنها فارغ‌التحصیل شدند، فرزندان ما را تحویل گرفتند، باید تابستان‌ها سالی حداقل 200 ساعت برای آنها آموزش می‌گذاشتیم که این اقدام انجام نشد.

وی ضعف در بهره‌وری زیرساخت‌های فیزیکی، فناورانه و ناترازی در منابع و مصارف آموزش و پرورش را سومین چالش دانست و گفت: گاهی در تربیت به ما گفته می‌شود چرا کار تربیتی آنقدر کم است، من به شوخی این نقد را می‌گویم؛ فرماندهی به سرباز خود گفت چرا شلیک نکردید و سرباز پاسخ داد به هزار و یک دلیل، فرمانده گفت دلیل اولش چه بود و سرباز بیان کرد تیر نداشتم. زمانی که 97.5 درصد بودجه ما پرسنلی است، چگونه می‌توانیم کار تربیتی در تراز انقلاب اسلامی و برای این جمعیت 16.5 میلیون نفری دانش آموزانمان انجام دهیم.

صحرایی ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامه‌های آموزشی و پرورشی را چهارمین چالش برشمرد و ادامه داد: 12 سال گوهر هر خانواده‌ای یعنی فرزندش در اختیار ما است، از خودمان می پرسیم که بعد از 12 سال چه به او داده‌ایم، حافظه‌محوری و یادگیری کم عمق از مشکلات ما است، باید آنها را رفع کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: جهت‌گیری عدالت‌ستیز و کاهش فرصت‌های برابر دیگر چالش ما است؛ ما هنوز کلاس‌های مختلط داریم، مدارس شبانه‌روزی، عشایری و روستایی‌ ما نتوانستند به دلیل فقر امکانات، مشکلات فرزندان ما را حل کند. عبور از این چالش‌ها بدون کمک شما نمایندگان مردم غیرممکن است. مسائل آموزش و پرورش امروز دستگاهی نیستند، ملی هستند. عزم ملی و وفاق ملی برای تحول در آموزش و پرورش می‌خواهیم که مقدمه تحول در کشور است که برای این منظور دو دسته برنامه ارائه کردیم.

وی در تشریح این برنامه‌ها توضیح داد: یک دسته برنامه‌ها فوری است و دسته دوم برنامه‌هایی است برای افق دو ساله و ریل‌گذاری چند ساله پس از آن.

صحرایی مهمترین برنامه فوری خود را تکمیل فرآیند رتبه‌بندی دانست و اضافه کرد: در رتبه‌بندی که یکی از افتخارات این خانه ملت است، نتوانستیم نتیجه مورد نظر را بگیریم، کار شما شاهکار بود، کار دولت شاهکار بود اما اجرا موفق نبود. آیین‌نامه‌ای که برای این موضوع نوشتیم، آیین‌نامه‌ای برای رتبه‌بندی معلمان نبود. معلمان را باید بر مبنای وظایف معلمی‌شان رتبه‌بندی کرد. مقاله‌نویسان صرف از کوچ معلم با ایل و اداره کلاس 45 نفره بدون وسایل سرمایشی و گرمایشی چه می‌فهمد. این درد همه معلمان است که ما آنها را بر مبنای مأموریتشان رتبه‌بندی نکردیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: در 50 روز سرپرستی نشان دادیم که می‌توان کار جهادی کرد، با متلاطم‌ترین وضعیت آموزش و پرورش و رتبه‌بندی را تحویل گرفتیم و به گونه‌ای تحویل دادیم که می‌بینید، همه رتبه گرفتند، نزدیک 75 هزار نفر و همه توانستند اعتراض کنند، نزدیک 300 هزار نفر و همه امکانات لازم برای بررسی اعتراضات آنها فراهم شده است.

وی ادامه داد: قول من به معلمان این است که با اتکا به حمایت‌های مجلس به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات، آیین‌نامه را اصلاح کنیم و ان‌شاء الله آن را در مسیر درستش قرار دهیم، آرمان ما معلم‌الخیر است. معلمی که در وصف او گفته می‌شود مُعَلِّمُ اَلْخَیْرِ یَسْتَغْفِرُ لَهُ دَوَابُّ اَلْأَرْضِ وَ حِیتَانُ اَلْبُحُورِ وَ کُلُّ صَغِیرَهٍ وَ کَبِیرَهٍ فِی أَرْضِ اَللَّهِ وَ سَمَائِهِ، ما می‌خواهیم چنین معلمی را تربیت و نگهداری کنیم بنابراین رتبه‌بندی بر اساس مأموریت معلمان اصلاح می‌شود و آنچه که اعتراض بوده بررسی خواهد شد.

صحرایی به ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: همه نگرانیم و این نگرانی به حق است، بازنشستگی زیادی داریم، پیشتر داشته‌ایم و از چندین سال پیش بحث کمبود معلم در اول مهر هر سال یک اتفاق مهم است. امسال نیز کمبود معلم داریم، یک آزمون استخدامی برگزار کردیم و یک آزمون دیگر نیز پیش از مهر برگزار می کنیم تا موضوع کمبود معلم را حل کنیم زیرا موضوع ساماندهی یک موضوع بسیار بسیار جدی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره امتحانات نهایی ادامه داد: امتحانات نهایی امسال 40 درصد ضریب تأثیر قطعی دارد، ما 5 هزار و 60 حوزه امتحانی داریم، ممکن است در جایی امتحان با چند دقیقه تأخیر شروع شده باشد، وظیفه من این است که از سلامت آزمون، روایی سوالات و پایایی محتوا مراقبت کنم. هر روز سعی کردیم که از دیروز بهتر باشیم، کار بزرگی را شروع کردیم، به بزرگی کار توجه شود.

در پایان رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با 167 رای موافق و 86 رای مخالف موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شد.

انتهای پیام/