دیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی:

گاز گرفتگی در آذربایجان شرقی ۱۵ درصد کاهش دارد

صافی - مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی از کاهش ۱۵ درصدی میزان گازگرفتگی در این استان در سال جاری خبر داد.

ارتین کمالی، در گفتگویی، با اشاره به تعداد جان باختگان گازگرفتگی استان در سال جاری ابراز داشت: در مدت ۱۰ ماه گذشته، ۲۶ نفر در استان بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۰ نفر زن و ۱۶ نفر مرد بودند.

وی با بیان اینکه این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۳۰ نفر فوت شده بود ۴ نفر کاهش یافته است، عنوان کرد: جان باختگان ناشی از گازگرفتگی در آذربایجان شرقی در ۱۰ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۱۵ درصد کاهش یافت.

مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی همچنین ضمن چند توصیه به شهروندان عنوان کرد: عمده ترین منبع تولید گاز منوکسید کربن، سوختن ناقص نفت و گاز است اما در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به ویژه در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

کمالی افزود: استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

وی علایم مسمومیت حاد با این گاز را شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما دانست و ادامه داد: در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

مدیرکل دامپزشکی قانونی استان با بیان اینکه مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد، تاکید کرد: اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز می‌ شود.

کمالی در پایان با اشاره به روش های پیشگیری از مسمومیت با منوکسید کربن تصریح کرد: شهروندان از بخاری های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نکنند.

انتهای پیام/