گذرهای فرهنگ و هنر؛ گامی در جهت توسعه سرانه فرهنگی

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ در جلسه راه اندازی گذرهای فرهنگ هنر در هشت شهر کشور گفت: گذرهای فرهنگی نه تنها به منظور سرمایه‌گذاری، بلکه به منظور توسعه سرانه فرهنگی حائز اهمیت هستند. به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی با اشاره به طراحی اولیه گذرهای فرهنگ و هنر، گفت: طرح گذرهای فرهنگ […]

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ در جلسه راه اندازی گذرهای فرهنگ هنر در هشت شهر کشور گفت: گذرهای فرهنگی نه تنها به منظور سرمایه‌گذاری، بلکه به منظور توسعه سرانه فرهنگی حائز اهمیت هستند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی با اشاره به طراحی اولیه گذرهای فرهنگ و هنر، گفت: طرح گذرهای فرهنگ و هنر، از چند منظر اهمیت دارد، نخست آن که فضاهای فرهنگی، نیاز مبرم کشور است. اگر سرانه فضاهای مختلف کشور، بر حسب متر است، فضاهای فرهنگی کشور بر اساس سانتی متر اعلام می‌شود. در این شرایط، گذرهای فرهنگی نه تنها به منظور سرمایه‌گذاری، بلکه به منظور توسعه سرانه فرهنگی، اهمیت پیدا می‌کنند.
وی افزود: منظر دیگر، این اندیشه است که حوزه فرهنگ سرمایه‌بر است نه سرمایه‌آفرین اما همه درباره درآمدهای توزیع شده در این زمینه آگاه هستند و می‌دانند در حیطه‌های مختلفی زمینه‌ درآمدزایی وجود دارد و گذرهای فرهنگی با این نگاه پدید آمده است.
صالحی با اشاره به درآمدهای اقتصاد فرهنگی و تفاوت‌های آن با ایران گفت: اقتصاد فرهنگی در ایران هم به سرعت پیش می‌رود و در حوزه ای مثل هنرهایی تجسمی، قابل توجه است. بیشتر صنایع فرهنگی کشور ما این قابلیت را دارند که اقتصاد محور باشند.
وی با بیان این که در هنرهای تجسمی خودکفایی به سرعت حاصل می‌شود، تاکید کرد: این گذرها، با نگاهی برای ایجاد فرصت در عرصه اقتصاد فرهنگ و هنر ایجاد شده است‌.
وی ادامه داد: بحث دیگر ما، هویت شهری است، شهرها مکان کار و استراحت شده‌اند و مفهوم اجتماعی خود را از دست داده‌اند. شهر می‌تواند ساختار هویت شهری خود را در این گذر فرهنگ و هنر بیابد.
صالحی بیان کرد: ما از منظر اجتماعی، می‌توانیم به تامین زمینه‌های اوقات فراغت در شهر نیز کمک کنیم. در هر دوره‌ای، نوع خاصی از وقت گذرانی را شاهد هستیم، اما امروز عمده این وقت در فضای مجازی می گذرد اما جامعه این‌گونه طراوت خود را از دست می‌دهد. می‌توان نشاط و شادابی اجتماعی را با برنامه‌های ثابت و سیار زنده کرد. مسافران هم می توانند از این گذرها بهره‌مند شوند.
وزیر ارشاد افزود: امروز گام اصلی کار را برمی‌داریم اما ۲ شهر کریدور اصلی این برنامه خواهد بود. امیدوارم در این ایام مبارک دهه فجر، این اتفاق حرکتی باشد که به کمک مدیران شهری زمینه تحقق این اهداف را فراهم کنیم.
مراسم راه‌اندازی گذرهای فرهنگ و هنر در ٨ شهر کشورمان، با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روسای ادارات و مدیران کل فرهنگ وارشاد اسلامی، روسای شورای شهر و شهرداران ٨ شهر انتخاب شده، در ساختمان وزارت ارشاد برگزار شد.
اصفهان، شیراز، کرمان، سنندج، سبزوار، نیشابور، بم و اوز شهرهایی هستند که گذرهای فرهنگ و هنر در آن‌ها راه‌اندازی شده و کار خود را آغاز کرده است.
هدف از ایجاد گذر فرهنگ و هنر را رونق بخشیدن به اقتصاد فرهنگی و هنری و ایجاد روحیه نشاط و شادی و نیز امیدبخشی به مردم است.
گذرهای فرهنگ و هنر طرحی دو وجهی است که در یک سوی آن راسته و بازاری هنری راه‌اندازی می‌شود و در سوی دیگر، از اماکن تاریخی برای ایجاد این گذرها استفاده خواهد شد که پیوندی میان مردم و میراث فرهنگی برقرار می‌کند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از همه افرادی که علاقه‌مند به حضور در گذر فرهنگ و هنر هستند، حمایت مالی و معنوی خواهد کرد و تسهیلات مناسبی به آنان ارایه می‌کند.
فراهنگ**۹۲۱۱* ۹۰۵۳
انتهای پیام/