گرانی نان؛ خط قرمز دولت

صافی نیوز / معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت بنای گران کردن نان را ندارد و این موضوع خط قرمز دولت است.

به گزارش صافی به نقل از ایرنا، سید محمدهادی سبحانیان افزود: دولت بنای آن را ندارد که نان گران شود و مابه ازای آن پرداخت نقدی به مردم انجام شود.

وی بیان‌داشت: دولت حتی درصدد است که نان به قیمت کمتر از سال قبل شود، یعنی نان سه‌هزار تومانی با تخفیف ۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ به دست مردم برسد.

سبحانیان ادامه‌ داد: با توجه به اینکه نان قوت غالب مردم است و حتی افراد مستضعف مصرف بیشتری دارند، دولت در تلاش است با وجود همه افزایش هزینه‌ها و همه تنگناهای بودجه ای این اقدام را انجام دهد.

وی گفت: در حوزه نان این اتفاق خواهد افتاد که هیچ افزایش قیمتی سمت مردم نداشته باشیم تا افراد بتوانند با مصرف متعارف بدون هیچ گونه ملاحظه ای این کالا را تهیه کنند.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد اظهار داشت: یارانه نان به مردم داده نمی شود بلکه در ازای نانی که نانوا به مردم می‌فروشد و بر اساس تراکنش هایی که اتفاق خواهد افتاد و اینکه حجم آرد تحویلی چقدر نان تحویل مردم خواهد داد، مابه ازای هر تعداد نانی که به مردم فروخته می‌شود یارانه به نانوا تعلق خواهد گرفت.

وی اضافه‌کرد: ماه ها است که با کارشناسان متعدد روی این طرح کار می شود اما از آنجایی که هر کاری ممکن است یک سری ملاحظات اجرایی داشته باشد، این طرح در استان زنجان درحال اجرا است و از یکی دو روز آینده شروع خواهد شد.

سبحانیان اظهار کرد: انتظار می رود این طرح در مدت دو هفته در کل استان زنجان اجرایی شود و برنامه این است تا با به دست آمدن نتایج مثبت آن در زنجان در مدت ۲ ماه در کشور اجرایی شود.

وی در خصوص بحث اتباع نیز گفت: سیاست دولت این که اتباع نیز بتوانند از این شیوه بهره‌مند شوند. در مورد کارت عابر بانک اتباع، افرادی که به صورت قانونی وارد کشور شده‌اند امکان استفاده از این شرایط را دارند، افرادی نیز که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند می‌توانند به استانداری‌ها مراجعه کرده و با یک فرایند مشخص بن دریافت کنند.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد از مسوولانی که اطلاعات کافی درباره یک طرح ندارند خواست اظهار نظر بی مورد نکنند و مردم را نگران نسازند.

وی بیان‌داشت: هر اصلاح اساسی که در کشور پیاده سازی می شود با انبوهی از اتهام ها و حاشیه سازی ها به‌ویژه از خارج از کشور روبه‌رو می شود، مانند آنکه  به صراحت اعلام شد چیزی تحت عنوان کارت نان نداریم اما در فضای مجازی مفصل درباره آن حاشیه سازی شد.

سهمیه بندی نان نداریم

سبحانیان افزود: هیچ گونه سهمیه بندی و محدودیت جدی برای خرید نان نداریم اما اجازه داده نمی‌شود از این ساز و کار سوء استفاده شود؛ به‌طور مثال نان زیاد بخرند و خوراک دام کنند.

وی تصریح‌کرد: این ساز و کار هوشمند است، الگوهای مصرف را کنترل می کند و رفتار عادی مردم را محدود نخواهد کرد، اما مانع سوء استفاده می شود.

این مقام مسوول گفت: الگوهای مصرفی در سراسر کشور احصا و بر اساس آن سیاست‌گذاری می‌شود.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد خاطرنشان‌کرد: وقتی ما مردم را اقناع کنیم آنان خود مطالبه گر خواهند شد، در بخش مجوزها اینکه ما توانستیم در مدت ۶ ماه تکلیف ۱۳ ساله را انجام دهیم بخشی مربوط به آن بود که مردم مطالبه کردند.

سبحانیان اظهار داشت: چیزی که در دولت دنبال می شود عدالت است، اگر در وزارت اقتصاد فهرست‌ ابربدهکاران بانکی منتشر می شود، اگر به دنبال اصلاح نظام مالیاتی هستیم و اگر در زمینه تسهیل صدور مجوزها گام بر می‌داریم، همه در این جهت است که مردم با شرایطی روبه‌رو شوند که دسترسی شان به امکانات کشور عادلانه شود.

وی ادامه‌داد: این‌طور نباشد که اگر کسی آقازاده بود بتواند مجوز بگیرد و اگر کسی دستش به جایی نمی رسید نتواند مجوز بگیرد، یا اینطور نباشد آن کسانی که مرتبط با نظام بانکی هستند تسهیلات کلان بگیرند اما یک جوان که می خواهد  وام ازدواج بگیرد با مشکلات متعدد روبه‌رو باشد.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: این کاری که انجام گرفته در جهت آن عدالتی است که در دولت تلاش می شود اجرایی شود و ما باید با مردم حرف بزنیم، آنان اگر بدانند اتفاقی که اکنون در بخش یارانه ها رخ می دهد به نفعشان است حمایت می کنند.

وی گفت: درست است که کالا گران می شود و دولت می خواهد حمایت کند، اما اگر این اتفاق نمی افتاد امنیت غذایی مردم به خطر می افتاد.

این مسوول با بیان اینکه نان سنتی گران نمی شود، تصریح‌کرد: گران شدن کالاها با اختصاص کمک هزینه هایی تلطیف می شود تا قدرت خرید مردم حفظ شود.

هماهنگی تیم اقتصادی دولت خوب است

سبحانیان درباره هماهنگی تیم اقتصادی دولت، افزود: هماهنگی خوبی نسبت به گذشته بین تیم اقتصادی دولت وجود دارد، با این حال ادعای وجود هماهنگی ۱۰۰ درصدی نداریم.

روند تورم کاهشی است

وی ادامه داد: روند تورم نزولی است و در ۶ تا هفت ماه گذشته تورم کاهشی بود، البته تورم داشته ایم و تورم بالای هم بوده و خیلی طبیعی است که مردم احساس نکنند که تورم کم شده است، زیرا سرعت آن کاهش یافته است.

این مسوول یادآور شد: تورم ما در جهان به لحاظ مسایل تاریخی که با آن روبه‌رو بوده‌ایم تورم بالایی است، اما مسیری که دولت در پیش گرفته با کنترل کسری بودجه و کنترل بیشتر بر نظام بانکی سبب شده مسیر تورم نزولی باشد و رشد قیمت ها کندتر شود.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد ادامه‌داد: این کافی نیست و باید بیشتر شود، راهکارهایی هم وجود دارد و بانک مرکزی باید نظارت های خود بر نظام بانکی را بیشتر کند، زیرا با کنترل کسری بودجه و ایجاد درآمدهای بیشتر برای دولت این کار شدنی است.

وی گفت: اقدام نادرست دولت قبل این بود که تصمیم هایی گرفته شد که به افزایش هزینه ها دامن زد بدون آنکه منابع درآمدی پایداری برای آن دیده شود و مطالبه اجتماعی ایجاد کرد که اقدام درستی نبود.

سبحانیان بیان‌داشت: تورم شیب نزولی دارد اما در عین حال ما با گرانی روبه‌رو هستیم، بخشی از گرانی به سازو کار مدریت در بازار برمی‌گردد که باید تقویت شود و بخشی هم به خود اتفاق هایی که در جهان در ماه های اخیر رخ داده بازمی‌گردد؛ نگاهی به آمارهای جهانی حاکی از رشد قیمت مواد غذایی در جهان به دلیل جنگ و خشکسالی است.

انتهای پیام/