رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراغه خبر داد:

گزارش اصل نود در مورد گنبدهای تاریخی مراغه وصول نشده است

صافی - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراغه گفت: تاکنون گزارش مکتوبی در مورد ساخت و سازهای پیرامون گنبدهای تاریخی این شهر به این اداره نرسیده است.

اعضای کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون اصل نود مجلس در سفر به مراغه، ساخت و سازها در حریم گنبدهای تاریخی این شهر را غیرقانونی عنوان کرده بودند.

محمداسماعیل سعیدی عضو کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت و گویی با خبرگزاری خانه ملت اعلام کرده بود: گنبدهای تاریخی مراغه که ثبت ملی نیز شده ‌اند در معرض ساخت و سازهای غیر قانونی بخش خصوصی قرار گرفته‌ اند.

یعقوب طالبی، از روند رو به رشد مرمت و حفاظت ابنیه تاریخی این شهرستان خبر داد و گفت: سال گذشته اجرای پنج طرح مرمتی و ساماندهی بناهای تاریخی مراغه در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قرار گرفت که تاکنون بخش عمده ای از آن ها به پایان رسیده و بخش دیگر در حال انجام است.

وی بخشی از پروژه های مرمتی و بازسازی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: عملیات مرمت و بازسازی مسجد ضریر(زری)، مناسب سازی پوشش گنبد کبود، مرمت و بازسازی حسینیه قدیمی حاج غفار و پی گیری و حفاری باستان شناسی در محدوده برج های تاریخی مراغه آغاز و در حال تداوم است و عملیات مقاوم سازی، مرمت و بهره برداری از عبادتگاه کلیسای هوانس به اتمام رسیده است.

طالبی گفت: با توجه به میزان اضطرار و نیاز به امر مرمت آثار تاریخی مراغه که متعلق به ادوار مختلف تاریخی است، از این رو طرح های عملیاتی بازسازی و مرمتی با نظارت مستمرکارشناسان فنی اداره کل میراث فرهنگی استان در حال انجام است.

وی به برخی از طرح های مرمتی در دست اجرای این اداره اشاره کرد و افزود: در سال جاری تکمیل و تحویل پوشش فلزی گنبد کبود مراغه و بازسازی بخش های فرو ریخته هره آجری، مرمت و حفاظت از مقبره آقالار و مقبره صدر کبیر، تکمیل و بهره برداری از حسینیه حاج غفار و محوطه آن و ساماندهی مسیر بازار در بافت تاریخی از جمله برنامه هایی است که در دستور کار است.

بیش از 500 اثر ثبتی و حفاظتی در مراغه وجود دارد و برخی از مساجد چوبی این شهر تاریخی از جمله ملامعزالدین، ملارستم، زری (ضریر)، قاضی، ریحان و سفید (آق) از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مساجد طاق گنبدی شجاع الدوله و دروازه مراغه نیز از دیگر مساجد جذاب این شهر برای بازدید علاقه مندان به آثار و ابنیه های تاریخی است.