گزارش کامل از دومین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

صافی نیوز / دومین جلسه بررسی جزییات بودجه سال ۱۴۰۱ در بخش درآمدی در جلسه علنی نوبت عصر امروز یکم اسفند ماه ۱۴۰۰ مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد.

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس همچنین پیش از آغاز جلسه علنی نوبت صبح، در نشستی غیرعلنی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس بانک مرکزی به بررسی بودجه و موضوع ارز ترجیحی پرداختند.

در ابتدای جلسه علنی نوبت عصر، روح الله تفکر آزاد عضو هیئت رئیسه تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

در ادامه جلسه علنی نوبت عصر امروز، با پیشنهاد رئیس مجلس و موافقت نمایندگان ۲۲ حکم نظارتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجددا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تکرار خواهد شد.

در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه، نمایندگان سهم صندوق توسعه ملی از محل منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال ۱۴۰۱ را ۴۰ درصد تعیین کردند.
در همین رابطه سید حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه طبق قانون سهم صندوق توسعه ملی از درآمد فروش نفت باید ۴۰ درصد باشد، افزود: دولت از مقام معظم رهبری درخواست کرده که این میزان ۲۰ درصد شود تا دولت ۲۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی استقراض کرده تا صرف بودجه شود ولی تا الان ایشان اذن نداده اند پس ما دو راه بیشتر یعنی کاهش هزینه یا درآمد بیشتر را پیش رو داشتیم.

همچنین محمدباقر قالیباف با اشاره به اینکه سهم صندوق توسعه ملی از فروش منابع نفتی ۴۰ درصد باقی مانده و به ۲۰ درصد کاهش پیدا نکرده است، خاطرنشان کرد: دولت باید اصلاحیه ای در بودجه درباره چگونگی تأمین منابع به میزان ۱۳۷ همت (هزار میلیارد تومان) به مجلس به صورت مکتوب ارائه کند.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی عضو ناظر مجلس در هیات امنای صندوق توسعه ملی هم با بیان اینکه تراز صندوق توسعه ملی منفی است، گفت: دولت یکی از بدهکاران سنگین به صندوق توسعه ملی است و اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند سرنوشت صندوق توسعه ملی همچون صندوق ذخیره ارزی می‌شود.

نمایندگان پس از برسی های لازم در جلسه علنی،‌ در نهایت به دولت اجازه دادند تا برای جبران کسری درآمدهای حاصل از صادرات نفتی از محل حساب ذخیره ارزی برداشت کند.
در ادامه این جلسه، نمایندگان مجلس وزارت نفت را مکلف به ارائه گزارش هزینه کرد وجوه مربوط به سهم شرکت ملی نفت ایران و شرکت های دولتی تابعه وزارت نفت به صورت ۳ ماه یکبار به کمیسیون انرژی و برنامه و بودجه مجلس کردند.

درباره پیش‌بینی‌های گزارش تلفیق برای فروش نفت در بودجه هم، حمیدرضا حاجی بابایی گفت: دولت درآمدهای نفتی ۳۸۱ هزار میلیارد تومانی به اضافه ۴.۵ میلیارد یورو در بند ی تبصره ۱ پیش بینی کرد که کمیسیون تلفیق ۳۸۱ هزار میلیارد تومان را تغییر داد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ افزود که دغدغه ای برای سقف فروش نفت و تهاتر آن وجود ندارد و کمیسیون تلفیق قیمت هر بشکه نفت را از ۶۰ دلار به ۷۰ دلار و میزان فروش نفت را به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رسانده است.

احمد راستینه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم با انتقاد از خوش بینی برخی نمایندگان نسبت به آینده برجام در موضوع پیش درآمد سال آینده دولت در حوزه صادرات نفت گفت: ما فکر کرده ایم که برجام مثلا به نتیجه می رسد، این مجلس انقلابی که از سال گذشته شعار می داد که زلف اقتصاد را به برجام گره نزنید، امروز با یک خوش بینی مفرط که حالا برجام به نتیجه می رسد یا نمی رسد فکر می کند می توانیم با افزایش صادرات نفت مشکل را حل کنیم.

همچنین علی خضریان نسبت به احتمال کاهش ارزش پول ملی در سال آینده هشدار داد و افزود: رییس بانک مرکزی در نشست غیرعلنی صبح امروز اعلام کرد که با تغییرات اعمال شده در بودجه و افزایش ارقام، پایه پولی تغییر کرده ‌و نتیجه آن کاهش ارزش پول ملی کشور است.

در این جلسه،‌ ابهاماتی درباره واگذاری پالایشگاه آبادان نیز از سوی مالک شریعتی نیاسر مطرح شد که در توضیح ادعای خود یه طرح این پرسش پرداخت که خریدار پالایشگاه آبادان چه مجموعه و چه شخصی است که اکنون قصد داریم از منابع عمومی دولت از محل فرآورده هایی که حق مردم در قسمت هدفمندی ها می باشد صرف توسعه آن کنیم؟

نمایندگان سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز را معادل چهارمیلیون و هشتصد و چهل و چهار هزار میلیارد (۴.۸۴۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین کردند که صادرات فرآورده‌های نفتی مشمول این حکم نمی‌باشد.

علی نیکزاد که ریاست بخشی از جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، با اعلام پایان این جلسه، گفت: جلسه علنی بعدی مجلس شورای اسلامی ساعت ۷:۴۵ فردا صبح به منظور ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آتی کشور برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/