یک زن رئیس پارلمان اقلیم کردستان عراق شد

صافی - با انتخاب هیات رئیسه پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق، برای نخستین بار یک زن بعنوان رئیس این پارلمان انتخاب شد.

نخستین نشست دوره جدید پارلمان اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه در حالی برای آغاز روند تشکیل دولت اقلیم کردستان عراق تشکیل شد که با عدم حضور فراکسیونهای اتحادیه میهنی کردستان عراق, اتحاد اسلامی کردستان عراق و جماعت اسلامی کردستان عراق همراه بود.

در این نشست که فضای عدم توافق دو حزب عمده کردستان عراق بر آن سایه افکنده بود هیات ریٔیسه پارلمان انتخاب و مقرر شد رئیس منتخب بطور موقت و تا زمان حصول توافق به کار خود ادامه دهد.

براساس رای گیری صورت گرفته خانم ‘والا فرید’ از حزب دموکرات کردستان عراق به عنوان رییس (موقت) پارلمان و ‘هیمن اورامی’ از همین حزب به عنوان معاون اول و ‘مونا قهوه چی’ از ترکمانها به عنوان معاون دوم برگزیده شدند.

هیمن اورامی رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان عراق در خصوص ریاست پارلمان اقلیم کردستان عراق بعد از پایان این نشست، گفت: ریاست پارلمان اقلیم کردستان عراق حق قانونی اتحادیه میهنی کردستان عراق است اما بدلیل عدم توافق حزب دموکرات و اتحادیه میهنی در خصوص موضوعات مختلف مجبور به انتخاب هیات رئیسه شدیم.

وی افزود: هر زمان دو حزب به توافق برسند ریاست پارلمان اقلیم کردستان عراق به اتحادیه میهنی واگذار خواهد شد.

نامبرده تاکید کرد که حصول توافق نیازمند مذاکرات بیشتر با اتحادیه میهنی است و نمی توانستیم نشست پارلمان را بیش از چهار ماه به تاخیر بیاندازیم.

براساس توافقات صورت گرفته مقرر شده بود همزمان با نشست پارلمان اقلیم نشست شورای استانی کرکوک نیز برای حل نهایی موضوع جنجالی انتخاب استاندار این استان برگزار و فرد مورد نظر اتحادیه میهنی کردستان عراق انتخاب شود که با عدم برگزاری این نشست اتحادیه میهنی از حضور در نشست پارلمان سر باز زد.

‘لطیف شیخ عمر’ سخنگوی اتحادیه میهنی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم حضور فراکسیون این حزب در نشست پارلمان اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: تفاوت ما با حزب دموکرات این است که آنها به توافقات صورت گرفته پایبند نبودند.

براساس آخرین توافقات صورت گرفته قرار بود همزمان با تشکیل نشست پارلمان اقلیم نشست شورای استانی کرکوک برگزار و حزب دموکرات از نامزد اتحادیه برای تصدی پست استانداری کرکوک و پست وزارت دادگستری عراق در پارلمان عراق حمایت کند.

فراکسیون اتحادیه میهنی در پایان نشست تاکید کرد که اعضایش تا زمانی که توافقات لازم صورت نگیرد در نشست های پارلمان حضور نخواهند یافت.

فراکسیونهای اتحاد اسلامی کردستان عراق و جماعت اسلامی کردستان عراق نیز به نشانه اعتراض نشست امروز پارلمان محلی کردستان عراق را ترک کردند.

انتهای پیام/