یک گور دسته جمعی قربانیان انفال در جنوب عراق کشف شد

صافی - مقامات محلی استان المثنی در جنوب عراق روز جمعه 23 فروردین از کشف یک گور دسته جمعی در منطقه بادیه این استان مرزی با عربستان سعودی خبر دادند.

به گزارش صافی نیوز، احمد منفی جودت استاندار المثنی به تلویزیون کردستان۲۴ گفت: در بادیه سماوه، یک گور دسته جمعی شهروندان کرد کشف شده که در جریان پروسه انفال  زنده به گور شده‌اند.

مسعود بارزانی ماه گذشته از استاندار المثنی درخواست کرد تلاش‌های خود را برای کشف گورهای دسته جمعی قربانیان انفال در استان سماوه که در دوران رژیم بعث به محلی برای زنده به گور کردن صدها شهروند بی گناه کرد تبدیل شده بود، به کار گیرد.
استاندار المثنی اظهار داشت؛ همان طور که به مسعود بارزانی قول داده بودم، یک گور دسته جمعی در بادیه سماوه را کشف کردیم که در دهه ۸۰ توسط رژیم سابق در جریان پروسه انفال مناطق کردستان زنده به گور شده‌اند.
تصاویری که بعد از نبش گور دسته جمعی در صفحه رسمی استانداری المثنی منتشر شده، حاکی از آن است بیشتر لباس قربانیان لباس‌های سنتی زنان و مردان کرد است.
بیشتر قربانیان گور دسته جمعی کشف شده در بادیه سماوه به دوری ۱۲۰ کیلومتری شهر سماوه مرکز استان، زنان و کودکان هستند.
به گزارش کردستان۲۴، یک هیات از اقلیم کردستان برای نبش گورهای دسته جمعی به سماوه خواهد رفت.
استاندار المثنی با اشاره به اینکه تعداد بیشتری گور دسته جمعی در این منطقه وجود دارد، از دولت فدرال درخواست کرد یک تیم ویژه برای نبش گورهای دسته جمعی به منطقه اعزام کند.
 
احمد منفی جودت ماه گذشته یک کمیته برای کشف گورهای دسته جمعی قربانیان انفال تشکیل داد.
این تیم همراه با شاهدان عینی و کارمندان سابق نیروهای امنیتی رژیم بعث، در تلاش برای کشف گورهای دسته جمعی هستند.
منابع محلی استان المثنی اعلام کردند، چهار تا پنج گور دسته جمعی دیگر در اطراف گور دسته جمعی که روز جمعه کشف شد، وجود دارند.
مقامات دولتی در استان المثنی تاکنون قادر به تشخیص تعداد قربانیان نشده‌اند که بیشتر آنان زنان و کودکان هستند.
 
استاندار المثنی گفته است، با هماهنگی دولت اقلیم کردستان، عملیات جستجو برای کشف گورهای دسته جمعه ادامه خواهد داشت و بقایای اجساد کشف شده به اقلیم کردستان ارسال خواهند شد.
به گفته جودت، مقامات محلی از سال ۲۰۰۳ تاکنون بقایای ۳۰۰ قربانی انفال در استان المثنی را کشف کرده‌اند.
 
در سال پایانی جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران، رژیم بعث عملیات چند ماهه انفال، در بیشتر مناطق کردستان برای پاکسازی شماری از مناطق کردستان انجام داد و ۱۸۲هزار نفر بر اثر این عملیات کشته و مفقود الاثر شدند و بیش از چهار هزار روستا و دهها شهر ویران و صدها هزار نفر از محل اقامت خود به اردوگاه‌های اجباری منتقل شدند.
زندان قلعه نکره السلمان در جنوب عراق شاهد زنده به گور کردن صدها قربانی انفال است.
انتهای پیام/