اشرفی زاده:

۱٫۵ میلیون هکتار از اراضی تالابی کشور پتانسیل غبارخیزی دارند

صافی نیوز / مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست: عدم توجه کافی به راهبردها و سیاست های کلان در تمام سطوح حوزه آبخیز، در تالاب ها نمود پیدا می کند و نمی توان انتظار داشت سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی و به صورت بخشی، وضعیت تالاب ها را بهبود ببخشد.

به گزارش صافی صافی، آرزو اشرفی زاده میرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری صبح امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شد با بیان اینکه اتفاقاتی که در داخل تالاب ها می افتد متاثر از وضعیت حوزه های آبخیز در بالادست آنها است، اظهار کرد: عدم توجه کافی به راهبردها و سیاست های کلان در تمام سطوح حوزه آبخیز، در تالاب ها نمود پیدا می کند و نمی توان انتظار داشت سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی و به صورت بخشی، وضعیت تالاب ها را بهبود ببخشد.

وی با تاکید بر فرابخشی بودن موضوع آب، گفت: خوشبختانه در حال حاضر نیاز آبی تالاب ها به یک ترم قانونی تبدیل شده است اما برای عملیاتی کردن آن باید این موضوع در سیاست های کلان هم دیده شود.

۱٫۵ میلیون هکتار از اراضی تالابی کشور پتانسیل غبارخیزی دارند

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ۱٫۵ میلیون هکتار از اراضی تالابی کشور پتانسیل غبارخیزی دارند که در این میان، ۵۵ درصد این اراضی دارای پتانسیل زیادی هستند.

اشرفی زاده با بیان اینکه ما در ۴ محور، اقدامات خود برای مدیریت تالاب ها را پیگیری می کنیم، تصریح کرد: این ۴ محور اصلی شامل بحث آب و حقابه زیست محیطی، مدیریت حوضه ای و زیست بومی با مشارکت ذی نفعان و جوامع محلی، پایش تالاب های کشور و اقدامات اجرایی است.

وی در ادامه با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای دریافت حقابه تالاب هامون از کشور افغانستان، گفت: در سال گذشته هیچ آبی از حوضه هیرمند وارد تالاب هامون نشد. این در حالی است که شاهد انحراف آب از مسیر طبیعی هیرمند به سمت گودزره بودیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست این اقدام را بر خلاف قوانین بین المللی توصیف و تصریح کرد: نه تنها برای دریافت حقابه زیست محیطی بلکه در تامین آب شرب منطقه هم با مشکل روبرو شدیم.

اشرفی زاده ادامه داد: در مذاکرات اخیر وزیر نیرو با طرف افغانستانی، آنها متعهد شدند که دیگر هیچ انحراف آبی از مسیر طبیعی هیرمند به سمت گودزره انجام نخواهد شد اما همین امروز از اداره کل سیستان به ما اطلاع دادند که این اتفاق افتاده است.

وی، این رویکرد را بر خلاف بحث حسن همجواری خواند و افزود: یک سوم تالاب هامون در کشور افغانستان قرار دارد و آنها هم از خشک شدن تالاب هامون متضرر خواهند شد.

تهیه شناسنامه زیست محیطی جزایر خلیج فارس

محمد طالبی متین مدیر کل دفتر زیست بوم ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست با اشاره به وجود سه پهنه بزرگ آبی در شمال و جنوب کشور، اظهار کرد: کشور ما با احتساب جزایر خلیج فارس، ۶۲۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

به گفته وی، ما از نظر تنوع زیستی جزو ۲۰ کشور برتر دنیا هستیم.

مدیر کل دفتر زیست بوم ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از احصای چالش های سه پهنه بزرگ آبی کشور خبر داد و گفت: ما برای رفع این چالش ها برنامه هایی تدوین کردیم تا ظرف ۴ سال وضعیت زیست بومی آنها را ارتقا ببخشیم.

طالبی متین در ادامه این چالش ها را شامل تغییرات اقلیمی، افزایش دما و CO2، بالا آمدن آب دریاها، کشندها، فعالیت های صید و صیادی مخرب و استفاده از ادوات نامناسب در این زمینه برشمرد.

وی افزود: با پیگیری های صورت گرفته، بحث گشت ساحلی و فراساحلی را که آخرین بار در سال ۱۳۸۴ انجام شده بود، از سر گرفتیم.

مدیر کل دفتر زیست بوم ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر اقدامات شاخص این دفتر را تهیه شناسنامه جزایر خلیج فارس برای مدیریت زیست محیطی آنها عنوان کرد.

۸۰ درصد سیستم تصفیه آلاینده های صنایع تکمیل شده است

در بخش دیگری از این نشست، امید صدیقی سوادکوهی مدیرکل دفتربررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی هایی که به دریاها تحمیل می شود از خشکی منشا می گیرد که برای مهار آن نیازمند یک مدیریت یکپارچه و همکاری سایر دستگاه ها هستیم.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه و لایحه های بودجه سنواتی به دنبال تکمیل شبکه جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهرهای ساحلی هستیم تا از انتقال آلودگی به دریاها جلوگیری کنیم.

صدیقی سوادکوهی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون ۸۰ درصد سیستم تصفیه آلاینده های صنایع تکمیل شده و تنها ۲۰ درصد باقی مانده است.

مدیرکل دفتربررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حوزه دریای خزر، اغلب آلودگی ها مربوط به بخش شمالی است و چالش های بخش جنوبی آن  کمتر است، گفت: در خلیج فارس سالانه یک میلیون تن نفت نشت می کند.

وی، شناورهای فرسوده و مغروق را از دیگر مشکلات دریاها عنوان و تصریح کرد: بحث شناورهای فرسوده مشکل دیگر ما است که ضوابط و دستورالعمل های مربوط به اسقاط کشتی ها تهیه و ابلاغ شده است.

صدیقی سوادکوهی همچنین از تهیه ضوابط لایروبی و لایریزی در دریاها خبر داد.

تامین معیشت پایدار و جایگزین برای مردم منطقه با اجرای طرح ملی سیستان

محمود رضایی مدیر طرح ملی سیستان نیز در این نشست، گفت: طرح ملی سیستان با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه توسعه سازمان ملل و حمایت اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ اجرا می شود.

وی اعتبار این طرح را ۱۱ میلیون دلار و هدف آن را تامین معیشت پایدار و جایگزین برای مردم این منطقه ذکر کرد.

رضایی، خاطرنشان کرد: طرح ملی سیستان در ۳ بخش ارتقای ظرفیت ها و توانمندی ها، مدیریت پایدار آب و خاک و توسعه اقتصاد محلی فعالیت

انتهای پیام /