۱۳ میلیون جوان مجرد در کشور

صافی نیوز / رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از سال ۹۵ تا ۹۹ کم‌ترین نرخ موالید را شاهد بوده ایم که این موضوع ضربه بدی به ساختار جمعیت کشور می‌زند. ۱۳ میلیون مجرد حدود پنج میلیون نفر بانوان هستند. ۵۵درصد از بانوان مطلقه ازدواج نمی‌کنند.

به گزارش صافی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی گفت: از سال ۸۶ تا به امروز در یک مسیر کاهش نرخ موالید حرکت می‌کنیم. بحث جمعیت و حرکت به سمت سالمندی یک سونامی و بحران جدی است و اختلال در تعادل جمعیت ایران به چشم می‌خورد.

به گفته زالی باید ساختار جمعیتی کشور را بازسازی کنیم.

او گفت: در میانه پنجره جمعیتی برای افزایش جمعیت قرار داریم و فرصت زیادی برای استفاده از این پنجره جمعیتی نداریم. رشد سالمندی دارای نرخ بالایی است و هم اکنون در فاز دوم سالمندی قرار گرفته ایم. کشور‌های اروپایی در زمان طولانی تری در این فاز قرار گرفته اند.

به گفته وی ۱۳ میلیون جوان مجرد در کشور داریم. یک سوم بانوان ایرانی یا ازدواج نکرده اند یا بدون فرزند و یا صاحب تنها یک فرزند هستند. ۲/۴ تا ۲/۵ سال سن ازدواج افزایش پیدا کرده و متوسط فاصله بین ازدواج تا تولد فرزند اول حدود پنج سال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر خانمی تا سن ۴۵ سالگی ازدواج نکند، دچار تجرد قطعی شده و این آمار در حال افزایش است. امید به زندگی در بین بانوان ۲/۵ سال بیشتر از آقایان و سالمندی بانوان موضوع مهمی است.

به گفته وی از ۱۳ میلیون مجرد حدود پنج میلیون نفر بانوان هستند. ۵۵درصد از بانوان مطلقه ازدواج نمی‌کنند.

انتهای پیام/