۲۷ بهمن؛ مهلت مجمع تشخیص برای تصویب سی اف تی و پالرمو

تهران- ایرناپلاس- ایران تنها تا۲۷ بهمن‎ماه برای پیوستن به FATFفرصت دارد،ولی هنوز لوایح مرتبط با آن در نهاد‌های قانونگذاری ایران از جمله مجمع تشخیص مصلحت تعیین تکلیف نشده و آن‌گونه که اعضای مجمع گفته‌اند،جلسه بعدی مجمع ۲۷ بهمن‌ماه برگزار و در آن، راجع به پالرمو تصمیم‌گیری می‌شود. تنها دو هفته تا پایان فرصت ایران برای […]

تهران- ایرناپلاس- ایران تنها تا۲۷ بهمن‎ماه برای پیوستن به FATFفرصت دارد،ولی هنوز لوایح مرتبط با آن در نهاد‌های قانونگذاری ایران از جمله مجمع تشخیص مصلحت تعیین تکلیف نشده و آن‌گونه که اعضای مجمع گفته‌اند،جلسه بعدی مجمع ۲۷ بهمن‌ماه برگزار و در آن، راجع به پالرمو تصمیم‌گیری می‌شود.

تنها دو هفته تا پایان فرصت ایران برای پیوستن به FATF باقی مانده ‎است، اما جدال بر سر دو لایحه سی‌اف‌تی و پالرمو از چهار لایحه موسوم به FATF همچنان ادامه دارد. این دو لایحه که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود و با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد، حالا برای تصویب نهایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتظار تصمیم است.
آخرین جلسه مجمع برای بررسی لایحه پالرمو ششم بهمن‎ماه برگزار شد و قرار بود این دو لایحه تعیین تکلیف شوند. با این وجود، گزارش‎ها از خروجی این جلسه از آرای ضد و نقیض اعضای مجمع حکایت دارد و آن‌طور که احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به نامه نیوز گفته بود:« فاصله بین نظرات آقایان بیشتر از آن بود که بتوان امروز به نتیجه رسید.»
حسین مظفر، دیگر عضو مجمع تشخیص با اشاره به رو به اتمام بودن فرصت ایران برای پیوستن به این کنوانسیون، به ایرناپلاس گفته بود که بالاخره دو هفته آینده این لایحه تعیین تکلیف می‎شود، اما هنوز مشخص نیست. البته مظفر معتقد بود مهلت ایران برای پیوستن به کنوانسیون اف‎ای‎تی‎اف تمدید خواهد شد، زیرا دنیا می‎داند که ایران در حال بررسی این موضوع است.
روز گذشته غلامرضا مصباحی‌مقدم نیز به تسنیم گفته، قرار بود بررسی لایحه پالرمو شنبه دو هفته بعد یعنی ۲۰ بهمن ادامه یابد و با توجه به اینکه این روز تعطیل رسمی است، تا کنون تاریخ جدیدی برای برگزاری جلسه به اعضا اعلام نشده است. البته مصباحی‌مقدم صبح امروز در گفت‎وگو با ایرناپلاس خبر داد که جلسه بعدی مجمع، برای تعیین تکلیف لایحه پالرمو، شنبه ۲۷ بهمن‎ماه برگزار خواهد شد.
علاوه بر این، او در رابطه با تصویب لایحه سی‎اف‎تی در گفت‎وگو با نامه نیوز مطرح کرده بود که سی‌اف‌تی هنوز به صحن مجمع تشخیص نیامده است و احتمالاً مجمع، برای بررسی سی‌اف‌تی جلسه فوق‌العاده بگذارد.
علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی در این باره گفته که ۲۷ بهمن‌ماه مهلت ایران تمام می‎شود و مشخص نیست مهلت دوباره‎ای به ایران داده شود. همچنین این دو لایحه برای تصویب در مجمع، دو سوم رأی می‎خواهد و تصویب نمی‎شود.
این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین معتقد است CFT که مهم‌ترین ایرادات شورای نگهبان به آن وارد و مهم‎تر است هنوز مطرح نشده، اما برای پالرمو که اهمیت کم‎تری دارد چنین فضاسازی‎ای ایجاد کرده‎اند که اصلاً نوبت به CFT نرسد یا اگر رسید بگویند اینکه مهم‎تر است پس حتماً این‌ها خائن هستند.
در شرایطی که همچنان تکلیف ایران برای تصویب این دو لایحه مشخص نیست و بررسی این لوایح مرتباً به تأخیر می‎افتد، پنج‎شنبه گذشته سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا به‌عنوان سران اتحادیه اروپا از راه‎اندازی کانال ویژه مالی اروپا با ایران خبر دادند و به‌جای اصطلاح SPV از اصطلاح INSTEX استفاده کردند که درواقع بخش مقدماتی و فنی SPV یا سازوکار ویژه مالی است.
در بیانیه اینس‎تکس آمده ‎است اینس‎تکس با رعایت دقیق‌ترین استانداردهای جهانی در زمینه مبارزه علیه پولشویی، تأمین مالی تروریسم و نیز با رعایت تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل عمل خواهد کرد.
همچنین تأکید شده که انتظار دارد ایران هر چه سریع‌تر به‌تمامی تعهدات خود در چهارچوب مفاد اف‌ای‌تی‌اف عمل کند.
بنابراین به‌نظر می‎رسد عدم پیوستن ایران به اف‎ای‎تی‎اف می‎تواند ساز و کار ویژه اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران را با چالش روبه‌رو سازد. حال باید دید در حالی که تنها ۱۴ روز تا پایان مهلت ایران برای پیوستن به این کنوانسیون فرصت باقی است، آیا لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی از دالان مجمع خواهند گذشت و به تصویب می‎رسند؟
انتهای پیام/