مشاور وزیر جهاد کشاورزی:

۲.۲ میلیون تن گندم از زارعان خریداری شد

صافی نیوز - ارومیه - مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم گفت: از فصل خرید تضمینی گندم در کشور تاکنون بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزارتن گندم از زارعان خریداری شده است.

به گزارش صافی اسماعیل اسفندیاری پور با اشاره به کاهش خرید گندم امسال در کشور عنوان کرد: به دلیل دیراعلام شدن و نیز کم بود قیمت خرید تضمینی گندم امسال کشاورزان چندان تمایلی به فروش گندم های خود تاکنون نداشته اند که با سیاست های تشویقی در نظر داریم این میزان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲.۲ میلیون تن گندم از ۱۸ استان کشور تاکنون خریداری شده است افزود: سطح زیر کشت گندم، امسال به شش میلیون هکتار رسیده و پیش بینی می‌شود ۱۴ و نیم میلیون تن محصول برداشت شود.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از مطالبات کشاورزان استان‌ها نیز پرداخت و مابقی نیز به تدریج پرداخت می‌شود اضافه کرد: برای سال زراعی ۹۸-۹۷ تولید حدود ۱۴ میلیون تن گندم هدفگذاری شده که پیش بینی می شود در سال زراعی جدید تولید گندم در کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یابد.

مشاور وزیرجهاد کشاورزی و مجری طرح گندم با بیان اینکه بارش‌های پاییزی امسال زود از معمول آغاز خواهد شد، گفت: کشاورزان دیم ‌کار اقلیم سرد و معتدل کشور کشت گندم خود را در مهرماه زودتر آغاز کنند.

اسفندیاری‌پور اظهار داشت: کشاورزان مطلع باشند که سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی کرده که بارش‌های پاییزی در سال زراعی جدید از نیمه دوم مهرماه جاری آغاز و به ویژه در آبان‌ماه بارش های مناسب و خوبی به وقوع خواهد پیوست.

وی ادامه داد: برای اینکه کشاورزان از نعمت این بارش‌های الهی بهره کافی و مناسب ببرند، کشاورزان دیم‌کار به خصوص در مناطق اقلیم سرد و معتدل کشور باید کاشت گندم دیم را به صورت خشکه‌کاری شروع کرده و از بذرهای اصلاح شده که به میزان ۴۷۰ هزار تن امسال تولید شده است استفاده کنند.

مجری طرح ملی گندم وزارت جهاد کشاورزی همچنین با تاکید بر استفاده از دستگاه‌های کارنده اضافه کرد: در سطح کشور هم اکنون بیش از ۳۰ هزار کارنده در امر کشت پاییزه گندم فعالیت دارند که بیشتر این دستگاه ها در داخل کشور و در استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی، کردستان و همدان با کیفیت خوب تولید می‌شوند.

در سال زراعی گذشته ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در کشور تولید شد که این میزان بیش از نیاز داخلی بود؛ با برداشت این میزان گندم برای سال چهارم نیازی برای واردات گندم احساس نشده و کشور در تولید این محصول استراتژیک به خودکفایی رسید.

انتهای خبر/