7:28 1403/02/13

۳ واقعیت هیجان انگیز در مورد کره زمین

صافی نیوز / سیاره ما یک جعبه رازآلود واقعی است. به عبارت دیگر، زمین مملو از ناشناخته ها و واقعیت های عجیب و غریب است.
قلب زمین

به گزارش صافی، سیاره ما یک جعبه رازآلود واقعی است. به عبارت دیگر، زمین مملو از ناشناخته ها و واقعیت های عجیب و غریب است. از دمای زیر صفر در قطب ها تا گرمای سوزان در استوا، از بزرگ ترین اقیانوس ها تا کوچکترین جزایر و غیره.

جغرافیایی کره زمین بسیار متنوع تر از آن چیزی است که بتوان تصور کرد. هر چه بیشتر سعی می کنیم رازهای زمین را درک کنیم، ناهنجاری ها و رازهای بیشتری را کشف می کنیم. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۳ واقعیت جغرافیایی عجیب و غریب و باورنکردنی در مورد کره زمین آشنا کنیم.

۱- ۷۵ درصد از آب شیرین جهان در قالب کوه های یخی و یخچال ها ذخیره شده است

حدود ۱۵ میلیون کیلومتر مربع از مساحت زمین را کوه های یخی پوشانده اند که حدود ۱۰ درصد از خشکی های زمین را تشکیل می دهد. اگر تمامی این یخچال های طبیعی ذوب شوند، سطح آب دریاها در سراسر جهان حدود ۷۰ سانتیمتر بالا خواهد آمد. این یخچال های قطبی ۷۵ درصد از کل آب شیرین موجود در کره زمین را به خود اختصاص داده اند. دریاچه بایکال در روسیه نیز ۲۰ درصد از آب شیرین غیر یخ زده کره زمین را در خود جای داده است. این دریاچه قدیمی ترین و عمیق ترین دریاچه جهان بوده و به خاطر آب های بسیار شفاف و تمیزش شناخته می شود. وسعت دریاچه بایکال ۳۱,۷۲۲ کیلومتر مربع است و به خاطر همین وسعت قابل توجه است که اغلب با یک دریا اشتباه گرفته می شود.

۲- اقیانوس آرام بزرگ ترین اقیانوس جهان است که در برخی نقاط مقابل خودش قرار می گیرد

با مساحت ۱۶,۵۲۵ میلیون کیلومتر مربع، اقیانوس آرام بزرگ ترین اقیانوس کره زمین است. این اقیانوس عظیم از شرق به ایالات متحده و از غرب به آسیا و استرالیا ختم می شود. اقیانوس آرام از جنوب به اقیانوس جنوبی تا شمالگان در قطب شمال کشیده شده است.. همچنین این اقیانوس در برخی نقاط مقابل خودش قرار می گیرد (Antipodal) و بدین ترتیب نیمکره خودش را تشکیل داده است. متقاطر یا Antipodal به معنای نقا یا مکان هایی در زمین است که دقیقاً در نقطه مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. از این رو اگر فردی از یک نقطه خاص به درون اقیانوس آرام شیرجه زده و مستقیماً به مرکز اقیانوس رفته و از سوی دیگر آن بیرون بیاید، همچنان در اقیانوس آرام خواهد بود.

۳- وقتی از مرکز زمین محاسبه می کنیم، کوه چیمبورازو بلندترین کوه کره زمین است و نه اورست

کوه اورست همیشه به عنوان بلندترین قله جهان شناخته شده است. قله اورست بیش از ۸,۸۵۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده که بلندترین ارتفاع در مقایسه با سطح دریاست. اما وقتی از مرکز زمین حساب کنیم، کوه اورست این جایگاه را به کوه چیمبورازو در اکوادور واگذار می کند. ارتفاع چیمبورازو از سطح دریا ۶,۲۶۳ متر است اما وقتی از مرکز زمین محاسبه کنیم، این کوه بلندترین کوه جهان خواهد بود. این اتفاق به خاطر شکل زمین است که شبیه کره ای پهن شده و در منطقه استوا دارای نوعی برآمدگی است. کوه چیمبورازو تقریباً در نزدیکی خط استوا قرار دارد و وقتی از مرکز زمین محاسبه کنیم، این کوه به دورترین نقطه از سطح زمین تبدیل می شود.

انتهای پیام/

مریم سگوند
مریم سگوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}