۵۰ درصد تولید گلخانه ای اصفهان صادر می شود

اصفهان – ایرنا – مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: ۵۰ درصد از ۳۰۰ هزار تن محصول گلخانه های این استان به کشورهای همسایه صادر می شود. احمدرضا رئیسی زاده روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: انواع فلفل دلمه، بادمجان، گوجه و خیار و سبزی های برگی به کشورهای حاشیه […]

اصفهان – ایرنا – مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: ۵۰ درصد از ۳۰۰ هزار تن محصول گلخانه های این استان به کشورهای همسایه صادر می شود.

احمدرضا رئیسی زاده روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: انواع فلفل دلمه، بادمجان، گوجه و خیار و سبزی های برگی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه، قطر، آسیای میانه، قفقاز و امارات صادر و استان های همجوار عرضه می شود.
وی ادامه داد: بیش از یک هزار و ۷۰۰ هکتار گلخانه در قالب سه هزار ۵۰۰ واحد تولیدی در استان احداث شده که در یک هزار و ۵۰۰ هکتار آن انواع سبزی و صیفی کاشت می شود و در ۲۰۰ هکتار آن مربوط به گل و گیاه زینتی است.
وی بیان کرد: سالانه ۳۰۰ هزار تن محصول گلخانه ای شامل فلفل دلمه ای، بادمجان و سبزی های برگی برداشت و بیش از ۱۰۰ میلیون اصله، شاخه و گلدون گل زینتی به عمل می آید که در بازارهای داخلی و خارجی عرضه و با رفع مشکلات صادرات آن ها روند روبه رشدی در این حوزه به عمل آمده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: با hdk وجود تعداد گلخانه زمینه اشتغال بیش از ۱۷ هزار نفر به صورت مستقیم و معادن آن به صورت غیرمستقیم در استان فراهم شده است.
وی با بیان اینکه اصفهان دومین استان کشور در تولید محصولات گلخانه ای است، تصریح کرد: برنامه کوتاه مدت و بلند مدت توسعه گلخانه های اصفهان تدوین و بر اساس آن زیرساخت های مورد نیاز در حال توسعه است که های تیران و کرون و دهاقان دو شهرستان پیشتاز در توسعه گلخانه های مدرن هستند.
رئیسی زاده با اشاره به بحران خشکسالی و کمبود آب و ضرورت تغییر و اصلاح الگو کشت، گفت: با توجه به چالش کمبود آب تغییر الگو کشت ضرورت دارد و توسعه سطح زیر کشت گلخانه ها به اصلاح الگوی کشت و افزایش تولید در حوزه کشاورزی کمک می کند.
وی با بیان اینکه خشکسالی های اخیر ۳۵ درصد از منابع آبی زیر زمینی و سطحی را از بین برده است، یادآورشد : در چنین شرایطی که ۲۵ درصد سطح زیر کشت کاهش یافته باید برای تغییر الگوی کشت و توسعه گلخانه ها اقدام شود.
وی بهره گیری از امکانات نوین در گلخانه ها را برای افزایش تولید و کاهش هزینه ها مهم خواند و گفت: برای آبیاری، سیستم گرمایشی و سرمایشی گلخانه از ابزارهای نوین استفاده می شود که این اقدام مصرف انرژی را تا ۵۰ درصد کاهش داده است.
وی یادآورشد: توسعه گلخانه ها برای دولت و وزارت جهاد کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار است که همکاری بانک های عامل و شرکت های خدمات رسان مانند شرکت گاز در جهت تحقق این برنامه اقتصادی لازم است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به نیاز گلخانه ها به سوخت، افزود: در گلخانه های مدرن از سوخت مایع استفاده نمی شود و با توسعه شبکه های گاز رسانی این سوخت به گلخانه ها می رسد که البته پیش بینی سوخت جایگزین مورد توجه است.
وی ادامه داد: بر اساس اعلام شرکت گاز در مناطقی که امکان گاز رسانی وجود ندارد و یا افت فشار گاز به وجود آید، پیش بینی سوخت جایگزین برای گلخانه انجام می گیرد.
رئیسی زاده از شرکت گاز خواست تا بر اساس برنامه توسعه گلخانه های جهاد کشاورزی توسعه شبکه گازرسانی را انجام دهد تا اینکه این برنامه با چالش روبرو نشود.
وی با بیان اینکه توسعه سطح زیرکشت باغات استان اصفهان با توجه به کمبود آب در سیاست های جهاد کشاورزی قرار ندارد، خاطرنشان کرد: آب مازاد و مورد نیاز برای توسعه باغات استان اصفهان وجود ندارد و در راستای اصلاح الگوی کشت باغ های درجه ۲ حذف و از روش های نوین آبیاری در آبیاری این اراضی کشاورزی استفاده می شود.
مدیر امور باغبانی استان اصفهان اضافه کرد: تسهیلات بانکی برای استفاده از روش های نوین آبیاری برای کشاورزان پیش بینی شده که این مدل های آبیاری علاوه بر مدیریت منابع آب به افزایش بهره وری در کشاورزی نیز کمک می کند.
بر اساس اعلام معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، گسترش گلخانه های کشور طی یک برنامه ۱۰ ساله به ۴۸ هزار هکتار از اولویت های دولت تا پایان برنامه هفتم توسعه است.
اراضی کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت این استان است که با توجه به محدودیت های منابع آب در سال های اخیر، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار می گیرد.
از ۵۶۴ هزار هکتار اراضی دارای قابلیت کشاورزی در سال زراعی ۹۶- ۹۷ حدود ۲۱۰ هزار هکتار به کشت محصولات زراعی اختصاص دارد که ۱۹۰ هزار هکتار آن مربوط به زراعت آبی و ۲۰ هزار هکتار مربوط به زراعت دیمی است.
میزان تولید انواع محصولات زراعی در استان اصفهان با توجه به بروز پدیده خشکسالی و کاهش سطوح زیر کشت حدود سه میلیون و ۲۵۰ هزار تُن برآورد شده است.
/۶۰۲۶/۷۱۳۱
انتهای پیام/