وزیر بهداشت:

۵۰ میلیون دوز واکسن ذخیره داریم

صافی نیوز / وزیر بهداشت با بیان "۵۰میلیون دوز واکسن ذخیره در کشور داریم"، گفت: از آذرماه ۱۴۰۰ تا امروز تنها ۱۱هزار فوتی داشته‌ایم و افراد ضدواکسن باید بدانند که این مسئله از تأثیرات واکسیناسیون است.

به گزارش صافی به نقل از تسنیم، بهرام عین‌اللهی امروز در آیین تجلیل از خبرنگاران حوزه سلامت در سالن‌ همایش‌های رازی اظهار کرد: خبرنگاران جزو گروه‌های پرافتخار در تاریخ کشور ما هستند و از زمان دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در روایت کردن این اتفاقات مهم فعالیت داشته‌اند. این روزها هجمه بسیاری از سوی رسانه‌های بیگانه و خارجی وجود دارد و خبرنگاران در تمام عرصه‌ها با این هجمه‌ها مقابله کردند و خبرنگاران سلامت نیز همواره با هدف ارتقای سلامت مردم فعالیت کرده‌اند.

وی افزود: بیماری کرونا در جهان ایجاد شد و ویروس برای همه کشورهای جهان یکسان بود اما تفاوت ما با سایر کشورها این بود که ایران تحت تحریم‌های ناجوانمردانه و فشار اقتصادی ناشی از آن قرار داشت. با وجود این، کادر سلامت در این شرایط پیروز شد و ۳۰۰ شهید مدافع سلامت تقدیم کشور شد.

وی ادامه داد: در این عرصه خبرنگاران لحظه به لحظه اتفاقات مربوط به کرونا را به مردم گزارش می‌کردند و نقطه عطفی در تاریخ کشور ما ایجاد شد و کشورمان در کنترل کرونا یکی از موفق‌ترین کشورهای دنیاست.

عین‌اللهی یادآور شد: ما در زمان کرونا چند مرحله را طی کردیم، در مرحله اول کمکی از جای دیگری نداشتیم و ماسک و آمادگی وجود نداشت، این مشکلات پس از مدتی رفع شد تا اینکه واکسن در جهان تولید شد. ایران جزو حلقه کوواکس قرار گرفت و اولین گروه واکسینه شده در ایران هزار نفر از کادر درمان بودند.

وی ادامه داد: پس از مدتی واکسنی از سوی کوواکس داده نشد و مردم برای واکسیناسیون دچار مشکل بودند و عده‌ای به کشورهای دیگر سفر می‌کردند تا واکسن بزنند، در زمانی که دولت آیت‌الله رئیسی قرار بود آغاز به کار کند، واکسن‌های موجود در کشور تزریق شده بود و واکسنی وجود نداشت‌ اما پس از همکاری‌ها با وزارت امور خارجه در هفته اول شروع به کار ما در دولت سیزدهم ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد. با تماسی که رئیس جمهور با ریاست جمهوری چین داشتند واکسن‌ها به سرعت وارد کشور شد و مردم نیز مانند زمان دفاع مقدس وارد صحنه واکسیناسیون شدند و بسیاری از مراکز تجمیعی و شبانه‌روزی راه‌اندازی شدند و در یک روز تا ۱٫۶ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در ابتدای کار دولت، روزانه ۵۰ هزار مراجعه و بالای ۷۰۰ مرگ و میر و هزاران بستری در آی‌سی‌یو داشتیم، گفت: با آغاز به کار دولت سیزدهم، در هفته بیش از ۸٫۶ میلیون دوز واکسن کرونا تزریق می‌شد که معادل جمعیت کشورهای همسایه ایران بود. در حالی که تا آبان ماه سال گذشته حدود ۱۳۲ هزار فوتی داشتیم، درنتیجه افزایش پوشش واکسیناسیون، از آذرماه ۱۴۰۰ تا امروز تنها ۱۱ هزار فوتی داشته‌ایم و افراد ضدواکسن باید بدانند که این مسئله از تاثیرات واکسیناسیون است زیرا هرچه واکسیناسیون افزایش یافت، نمودار فوتی‌ها نزولی شد.

به گفته وی، بیش از ۹۶ درصد مردم یک دوز و بیش از ۸۶ درصد دوز دوم و بیش از ۵۵ درصد مردم دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

وزیر بهداشت درباره میزان ذخیره واکسن کرونا تصریح کرد: ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونای ذخیره در کشور داریم و فعلاً با واکسن‌سازان داخلی قرارداد جدیدی نمی‌بندیم و آماده صادرات واکسن ایرانی کرونا هستیم.

عین‌اللهی با اشاره به سایر اقدامات دولت در زمینه کرونا گفت: طراحی و ساخت کیت تشخیص اومیکرون را در کشور انجام دادیم. همچنین در زمان شیوع اومیکرون به دلیل افزایش گرفتاری اطفال با این بیماری، تعداد تخت‌های آی‌سی‌یوی کودکان را دو برابر افزایش دادیم. همچنین بیش از ۲٫۵ میلیون نفر از اتباع خارجی را حتی برای افراد فاقد مجوز بدون اینکه تعهدی در این زمینه داشته باشیم انجام دادیم، زیرا جان هر یک از افرادی که در کشور ما زندگی می‌کنند برایمان مهم بود.

وی با اشاره به بیمه رایگان سه دهک پایین درآمدی بیان کرد: با اختصاص بودجه ۶۰۰۰ میلیارد تومانی، حدود ۶ میلیون نفر را به صورت رایگان بیمه کردیم. حدود یک تا ۱٫۵ میلیون نفر را نیز به صورت جداگانه در راستای طرح دارویار بیمه کردیم و به آن‌ها فرصت دادیم تا ارزیابی وسع انجام دهند.

عین‌اللهی افزود: امسال مجلس ۵۰۰۰ میلیارد تومان بابت درمان بیماری‌های صعب‌العلاج تخصیص داد و صندوق این بیماران تشکیل شد‌. این بیماران وضعیت نابسامانی داشتند و بنابراین اقدامات خوبی در زمینه حمایت از آن‌ها انجام خواهد شد‌‌.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال ۱۴۰۱ بحث آزادسازی ارز دارو مطرح شد، گفت: فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای این امر در چهار ماه انجام و حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان بدهی بیمه‌ها پرداخت شد. ما برای اینکه احتکار دارو انجام نشود، بدون اعلام قبلی و به صورت شبانه اجرای طرح دارویار را اعلام کردیم. در شروع کار، نسخه الکترونیک پیشرفت ۱۰ درصدی داشت اما اکنون این پوشش به ۹۰ درصد رسیده است و قیمت داروها برای بیماران تغییری نکرده است‌.

انتهای پیام/