9 هزار و 626 فقره خرید و فروش اینترنتی در استان مرکزی ثبت شد

صافی - مدیرکل پست استان مرکزی آمار جالبی از خرید و فروش‌های اینترنتی ارائه کرد و گفت: ۹ هزار و ۶۲۶ فقره خرید و فروش اینترنتی در استان مرکزی ثبت شد.

محمدعلی چراغی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت فرارسیدن روز ملی پست اظهار داشت: هفدهم مهرماه مصادف با نهم اکتبر به‌عنوان روز جهانی پست توسط اتحادیه پستی جهانی نام‌گذاری شده و این روز در تمام کشورهای عضو اتحادیه جهانی گرامی داشته می‌شود و برای معرفی خدمات پستی برنامه‌هایی اجرا می‌شود.

وی افزود: پست ایران به‌عنوان یکی از پست‌های فعال در اتحادیه جهانی بوده و عملکرد خوبی را در سطح اتحادیه جهانی داشته و هفته‌ای را تحت عنوان هفته پست نام‌گذاری کرده که امسال از 15 مهرماه تا 21 مهرماه به‌عنوان هفته پست نام‌گذاری شده است.

مدیرکل پست استان مرکزی تصریح کرد: شعار امسال پست ” همیشه، همه جا با پست ایران” است، با توجه به این که شرکت ملی پست در سال 95 به‌عنوان یک شرکت صددرصد دولتی و حاکمیتی نام‌گذاری شد، اساسنامه این شرکت به تایید و تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به پست ابلاغ شد.

چراغی بیان کرد: در این هفته برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده‌ایم تا به معرفی خدمات و فعالیت‌های این اداره بپردازیم، از جمله این برنامه‌ها می‌توان به نشست مطبوعاتی، دیدار با مسئولان استان، حضور در مدارس و ملرفی فعالیت‌ها و خدمات پستی، بازدید دانش‌آموزان از واحدهای اجرایی پست، تقدیر از مشتریان، همکاران نمونه و پیشکسوتان، دیدار با خانواده شهدا و عطرافشانی قبور شهدا اشاره کرد.

وی ادامه داد: تعداد پرسنل پست استان مرکزی 196 نفر است و تعداد 343 واحد پستی را در سطح استان داریم که 231 واحد آن روستایی و 238 واحد شهری بوده که در قالب ادارات پست، دفاتر آی سی تی روستایی، دفاتر پیشخوان شهری و دفاتر پست دز سطح استات خدمات پستی را ارائه می‌کنند.

مدیرکل پست استان مرکزی عنوان کرد: در 6 ماهه نخست امسال بالغ بر 6 میلیون و 274 هزار و 577 مرسوله در سطح استان جا به جا شده که 3 میلیون و 529 هزار مرسوله توسط واحدهای پستی استان قبول، توزیع و به اقصی نقاط کشور ارسال شده و 2 میلیون و 745 هزار مرسوله هم از سایر نقاط استان‌ها به استان مرکزی وارد و در استان توزیع و تحویل شده است، از این تعداد 329 هزار و 293 مرسوله پیشتاز، 191 هزار و 675 مرسوله سفارشی،12 هزار و 678 مرسوله ویژه، یک میلیون مرسولات الکترونیکی، یک میلیون و 783 هزار مرسوله عادی، تعداد 34 هزار و 213 امانت داخلی و 481 مرسولات خارجی بوده که از سطح استان مرکزی قبول و ارسال شده است.

چراغی اضافه کرد: خوشبختانه پست به‌عنوان یک زیرساخت ارتباطی بسیار قوی و مهم در همه کشورها مطرح است و پست ایران به‌عنوان یک پست بسیار قدیمی و کهن شناخته شده است، که مبدا و ابداع‌کننده پست در دنیا بوده‌ایم و قدمت پست به بیش از 3 هزار سال قبل می‌رسد، امانت‌داری و اعتماد عمومی به‌عنوان دو ویژگی مهم و اساسی پست است.

وی افزود: تغییر و تحولات بسیار زیادی در پست کشور در طول این چند سال اخیر و به ویژه در بعد از انقلاب اتفاق افتاده که تغییر از رویکرد سنتی به رویکرد نوین یکی از تغییرات مهم پست بوده که با توجه به تغییراتی که در فناوری اطلاعات و ارتباطات و تغییرات در خواسته‌ها و نیازهای مشتریان به وجود آمده خدمات پست هم تغییر و متناسب با نیاز روز جامعه ارائه می‌شود.

مدیرکل پست استان مرکزی تصریح کرد: علی‌رغم این که به نظر می‌رسید که پست با ظهور فناوری اطلاعات جایگاهی ندارد اما خوشبختانه جایگاه پست قوی‌تر و پررنگ‌تر شده و با استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت بیش از 50 درصد خدمات و سرویس‌های پستی را در قالب سرویس‌ها و خدمات الکترونیکی به مردم ارائه می‌دهیم، که در این سرویس‌ها سرعتف دقت و کیفیت لحاظ شده است.

چراغی بیان کرد: با توجه به سیاست‌گذاری که در اتحادیه جهانی پستی انجام شده در سه جنبه فیزیکی، مالی و التکرونیکی خدمات خود را ارائه می‌کنیم، علی‌رغم این که پست‌نامه‌ها خیلی کاهش پیدا کرده اما سرویس‌ها و خدمات نوینی جایگزین آنها شده است که از جمله انها سرویس خرید و فروش اینترنتی است که در سراسر کشور توسط فروشگاه‌هایی که کالاها را به مردم از طریق اینترنتی به فروش می‌رسانند توسط پست جمهوری اسلامی ایران بسته‌بندی، توزیع و تحویل می‌شود و ترافیک قابل توجهی را به خود اختصاص داده و بیش از 3 هزار و 600 فروشگاه در سطح کشور با پست همکاری دارند و خرید و فروش‌های اینترنتی مردم در آنها توسط پست تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: بزرگترین بانک اطلاعاتی کشور را دراختیار داریم و 52 میلیون رکرد اماکن مسکونی، تجاری، دولتی و اداری است که در بانک اطلاعاتی ما ثبت شده و آدرس‌های استاندارد برای آنها تعریف شده و کد پستی به آنها اختصاص داده شده است، این بانک اطلاعاتی یک بانک بسیار خوبی است که تمام کسب و کارهای تجاری در آن طبقه‌بندی و کدگذاری شده و شرکت‌های تولیدی و صنعتی و دانش‌بنیان می‌توانند از آن برای بازاریابی مستقیم و ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده نهایی استفاده کنند در قالب سرویس پست مستقیم که یکی از سرویس‌های مهم در سطح دنیا مطرح است.

مدیرکل پست استان مرکزی عنوان کرد: سرویس سریع ما سرویس پست ویژه است که با دو تعهد قبل از ساعت 10 و قبل از 12 در کمتر از 24 ساعت مرسولات مردم را با پکیج کاملا جداگانه و ویژه ارسال می‌کند.

چراغی اضافه کرد: از جمله سرویس‌های مهمی که داریم، سرویس پست خارجه است که در قالب امانت خارجه، پیشتاز خارجه و سفارشی خارجه مردم می‌توانند امانات، هدایا و سوغات و دیگر مرسولات خود را به اقصی نقاط کشور با هزینه مناسب ارسال کنند.

وی افزود: سرویس بعدی در قالب بازار الکترونیک است که این قابلیت را برای شرکت‌ها ایجاد کرده که بتوانند در این بازار الکترونیک کالاها و محصولات خود را به نمایش بگذارند و از طریق آن به فروش برسانند و از طریق پست این خدمات تحویل خریداران محصولات آنها شود.

مدیرکل پست استان مرکزی تصریح کرد: سرویس پست لجستیک را داریم که یکی از سرویس‌های مناسب و با ظرفیت است که برای شرکت‌های تولیدی و صنعتی ایجاد شده و از طریق آن شرکت‌ها می‌توانند محصولات خود را به پست واگذار کنند، هم انبارداری آنها را انجام می‌دهیم، هم فروش کالای آنها و حمل و نقل کالای آنها را با قیمت مناسب انجام دهیم.

چراغی بیان کرد: سویس بعدی سرویس کارت پستال الکترونیکی است که همه مردم می‌توانند از طریق پرتال سفارش‌های خود را بارگذاری کنند، سویس تمبر اختصاصی و شخصی است که آن هم از طریق الکترونیکی سفارش داده می‌شود و کمتر از 24 ساعت می‌توانند تمبر خود را دریافت کنند، تمبر فلزی طلا و نقره هم که جزو ابتکارات پست جمهوری اسلامی بود که طی 4 نوبت منتشر شده است.

وی ادامه داد: سرویس بعدی هم سرویس صدور حواله سوخت روستایی است، خدمات نیابتی سازمان‌ها را داریم، ثبت اسناد، پلمپ دفاتر، ثبت شرکت‌ها و تغییر ثبت شرکت‌ها را داریم، همچنین خدمات نیروی انتظامی، ابلاغیه بانک‌ها و امور مالیاتی و غیره را داریم.

مدیرکل پست استان مرکزی عنوان کرد: سرویس پیام صوتی از دیگر سرویس‌های پست به شمار می‌رود، سرویس تاییدیه تحصیلی و ارسال مدارک فارغ‌التحصیلی دانشگاهیان به اقصی نقاط کشور را هم انجام می‌دهیم.

چراغی با اشاره به دیگر سرویس این اداره گفت: ثبت نام کارت هوشمند ملی از دیگر سرویس‌هایی است که توسط باجه‌ها انجام می‌شود و تا امروز 26 هزار و 858 فقره در 6 ماهه نخست امسال ثبت نام کارت ملی هوشمند داشتیم، 28 هزار و 589 مورد تحویل کارت داشتیم که برخی مربوط به سال گذشته بوده است، با توجه به این که پست در کاهش ترددها و مراجعات مردم به ادارات نقش مهمی دارد، صرفه‌جویی ملی را به دنبال دارد، کاهش آلودگی هوا و ترافیک را به دنبال دارد و می‌تواند رضایت‌مندی در ارائه خدمات سازمان‌ها به مردم را داشته باشد.

وی افزود: با توجه به تحولاتی که ایجاد شد تغییراتی را در ساختار سازمانی خود ایجاد کردیم و بحث چابک‌سازی را در پیش گرفتیم و اصلاح ساختار اقتصادی را انجام دادیم و تغییر فرآیندها، کوتاه کردن و اصلاح فرآیندهای پستی را درراستای سرعت‌بخشیدن و کیفیت بخشیدن به کار انجام داده‌ایم، بزرگترین ناوگان حمل و نقل را دراختیار داریم که تجهیز آن از اتفاقات خوبی بود که در طول 24 ساعت با برنامه‌ریزی منظم کار حمل و نقل مرسولات را بدون وقفه انجام می‌دهد.

مدیرکل پست استان مرکزی تصریح کرد: تجهیزاتی که در بخش مبادله و توزیع اتفاق افتاد هم از اقدامات خوبی بود که به نوعی بحث پکیج نامه‌رسانی، موتور سیکلت، کلاه کاسکت و دستگاه همراه نامه‌رسان از جمله این اقدامات بود، همین طور سامانه *193# راه‌اندازی شده که از طریق گوشی‌های همراه مردم می‌توانند با ورود بارکد 24 رقمی پستی آخرین موقعیت و وضعیت مرسولات را در پست پیگیری کنند.

چراغی بیان کرد: حذف تمبر فیزیکی را داشتیم به سبب این که هزینه‌های بسیار زیادی را داشت و سوءاستفاده‌های زیادی از این نوع تمبر می‌شود و امروز تمام مرسولات پستی با تمبر الکترونیکی ارسال می‌شود، رسید فیزیکی هم حذف و رسید الکترونیکی جایگزین آن شده است که در صرفه‌جویی کاغذ تاثیر مهمی داشت.

وی ادامه داد: ارسال پیامک برای گیرنده‌ها و فرستنده‌ها داریم که موقعیت مرسوله را از طریق پیامک برای فرستنده و گیرنده مشخص می‌کند، تمام باجه‌های پستی ما امروزه تحت وب هستند و از حالت آف‌لاین خارج شده شده است و در هر لحظه امکان رویت و مشاهده ترافیک وجود دارد.

مدیرکل پست استان مرکزی عنوان کرد: دو طرح بزرگ ملی مصوب اقتصاد مقاومتی را داریم، یکی از آنها طرح جی‌نف یا آدرس‌های استانداردشده مکانی‌محور درراستای توسعهدولت الکترونیک بوده که براساس این با توجه به بانک اطلاعاتی بزرگی که دراختیار پست وجود دارد تمام آدرس‌های سراسر کشور به صورت استاندارد توسط پست تعریف می‌شود و دراختیار سازمان‌ها و مردم قرار می‌گیرد که خود تحول بزرگی درراستایی شناسایی و یکتا کردن آدرس‌ها است و معضل چندگانگی آدرس برطرف می‌شود.

چراغی اضافه کرد: نخستین مرحله این طرح فردا به صورت آزمایشی در قالب سایت سینا دات پست دات آی آر راه‌اندازی می‌شود، یکی از سرویس‌های خیلی مهمی که داریم گواهی کد پستی است که به طور حتم باید کد پستی به صورت دقیق در پرونده‌ها و آدرس‌ها ثبت شود، بنابراین گواهی کد پستی به صورت الکترونیکی از طریق پرتال پست قابل انجام است که افراد می‌توانند بدون مراجعه به دفاتر دریافت کنند.

وی افزود: دومین طرح، طرح سیماک یا سیستم مدیریت یکپارچه املاک در حوزه املاک است، این سامانه در سطح دهیاری‌ها و شهرداری‌ها نصب و براساس آن تمامی استعلاماتی که بین دستگاه‌های مرتبط با حوزه املاک است از طریق الکترونیکی و سامانه سیماک انجام می‌شود، گزارشات متعددی دارد و از رانت‌خواری و اعمال سلیقه جلوگیری می‌کند.

مدیرکل پست استان مرکزی تصریح کرد: خوشبختانه تمام مرسولات ثبتی ما دارای بیمه عمومی هستند و پست موظف است تا مبلغ 650 هزار تومان خسارت در صورت اشکال در مرسوله مجاز به پرداخت هستیم، اتفاق جدید بحث پرداخت غرامت پستی است، که امروزه سامانه تحت وب طراحی شده که کمتر از 48 ساعت مراحل رسیدگی به مرسولاتی که دچار مشکل شده‌اند را انجام می‌دهد.

چراغی بیان کرد: در بحث اماکن مسکونی که در سطح استان در قالب طرح جی‌نف به هنگام‌سازی شده، یک میلیون و 92 هزار مکان مختلف شناسایی شده و 299 هزار مکان مربوط به روستا و 793 هزار مکان مربوط به شهر که براساس طرح جی‌نف طول و عرض جغرافیایی آنها مشخص و روی نقشه به صورت مشخص قابل رویت می‌شوند، سال گذشته درراستای طرح جی‌نف به هنگام‌سازی دو شهر اراک و ساوه به صورت صد درصد انجام شد و تا حدود 50 درصد ژئوکد کردن نقاط هم انجام و به هنگام‌سازی سایر شهرها هم امسال شروع شده است.

وی ادامه داد: هدف اصلی پست مشتری‌مداری و توجه به مشتری است و همواره در تاکیدات تکریم ارباب رجوع رضایت مشتری در اولویت کار بوده است، در حمایت از حقوق مصرف‌کننده رتبه برتر را در بین 76 دستگاه در سطح استان کسب کرده‌ایم، در جشنواره شهید رجایی در ارزیابی که انجام شد پست استان به عنوان دستگاه برتر شناخته شد زیرا جهش خوبی در بحث افزایش رتبه خود در سال گذشته داشتیم که از رتبه 31 به رتبه 7 ارتقاء داشته‌ایم، روابط عمومی ما سال گذشته به عنوان روابط عمومی برتر هم در سطح استان و هم در سطح کشور شناخته شد.

مدیرکل پست استان مرکزی عنوان کرد: در مسابقه نامه‌نگاری که توسط اتحادیه جهانی پست که در سال گذشته انجام شد، 6 نفر از دانش‌آموزان استان مرکزی جزو افراد انتخاب شده و حائز رتبه شدند که از آنها به طور حتم تقدیر می‌شود و هدایایی را به آنها پرداخت می‌کنیم.

چراغی اضافه کرد: در سطح خرید و فروش اینترنتی امسال 9 هزار و 626 فقره خرید و فروش داشتیم که توسط واحدهای پستی ما قبول و ارسال شده و نسبت به سال گذشته ترافیک دو برابر شده و در بحث خرید و فروش اینترنتی مرسولات وارده 40 هزار و 544 فقره بوده که توسط استان‌های دیگر قبول و در استان ما توزیع و تحویل شده و در مقایسه با سال گذشته 16 درصد کاهش داشتیم که علت کاهش آن وضعیت اقتصادی چند ماهه اخیر و بالا رفتن قیمت اجناس بود.

وی افزود: با 33 فروشگاه در سطح استان قرارداد داریم که مرسولات آنها به اقصی نقاط کشور ارسال می‌شود، البته با ظرفیت استان در زمینه صنعتی و تولیدی باید وضعیت بهتری داشته باشیم که شاید به سبب عدم اطلاع‌رسانی بوده است.