9:54 1403/02/18

پيش‌بينی بورس در هفته سوم شهریور

صافی نیوز / اگرچه شاخص بازار سرمايه، بازدهي مثبت را در هفته جاري به ثبت رساند، نوسانات شاخص در يک دامنه محدود صورت گرفت. اما شرايط بورس براي هفته سوم شهريور ۱۴۰۰، چگونه پيش‌بيني مي‌شود؟
بورس

به گزارش صافی به نقل از اقتصاد نیوز،بازدهي شاخص کل بورس از ابتداي هفته تا پايان هفته نزديک ۰٫۴ درصد مثبت شد. شاخص کل طول هفته با نوسان دنبال و با وجود پيشروي تا ۱٫۵۴۵ ميليون واحد، دوباره به لبه ۱٫۵ ميليون واحد نزديک شد.

به نظر مي‌رسد فعلا شاخص در همين محدوده و کانال ۱٫۵ ميليون واحد پيگيري شود و براي ورود به کانال ۱٫۶ ميليون واحد نياز به يک مولفه و تغذيه‌کننده‌اي است که سمت تقاضا را کاملا فعال نگه دارد.

ورودي پول حقيقي‌ها به بازار و صندوق‌ها
در صورت تداوم همين وضعيت با مختصات فعلي بايد احتمال داد هفته آينده شاخص در همان محدوده کانال ۱٫۵ ميليون واحد دنبال شود. بررسي عملکرد بازار در روز پاياني هفته نشان داد ورودي پول حقيقي‌ها به بازار سهام منفي و ورودي پول حقيقي به صندوق‌هاي با درآمد ثابت مثبت شد.

در اين ميان سرانه خريد حقيقي‌ها نسبت به سرانه فروش حقيقي‌ها همچنان به نفع خريداران دنبال مي‌شود. البته ارزش معاملات خُرد به ۷۶۰۰ هزار ميليارد تومان رسيد و نسبت تعداد نمادها داراي صف خريد نسبت به صف فروش هم به ۱٫۵ برابر رسيد.

دور کند نوسانات

در يک هفته گذشته بازار سهام در يک محدوده نوساني مشخص در زير نيمه کانال ۱٫۵ ميليون واحد دنبال شد. اين در حالي است که دور نوسانات هم البته نسبت به هفته هاي گذشته کُند شده بود.

با نوسانات بازار ارز و تغيير نرخ کاموديتي‌ها، بازار هم سعي کرد رفتارهايش را با اين دو بازار انطباق دهد.

البته تک‌سهم‌ها و سهم‌هاي ريالي تورمي در يک هفته گذشته بيشترين خريدار را داشتند و سمت تقاضا را فعال نگه داشتند اما سهام‌هاي صادرات‌محور (کاموديتي‌محور) به تناسب بازار ارز و بازار کاموديتي با نوسان هفته جاري را پشت سر گذاشتند.

بورس منتظر ۲ اتفاق مهم

براي پيش بيني بورس شهريور ۱۴۰۰ بايد به دو نکته توجه کرد. اگرچه بازار نسبت به سياست‌هاي حمايتي دولت از بازار سرمايه خوش‌بين است اما همچنان نسبت به مذاکرات برجامي وين در شرايط انتظار به سر مي‌برد. بر مبناي تازه‌ترين رويدادها، ايران و طرف غربي هر دو نسبت به تداوم مذاکرات وين تاکيد کرده‌اند اما برخي رويدادها هم نشان از فشار دوباره آژانس به ايران در آستانه برگزاري نشست شوراي حکام دارد.

قرار است از روز دوشنبه هفته آينده به مدت چهار روز گزارش آژانس در مورد ايران در جلسه شوراي حکام مورد بررسي قرار بگيرد و بايد ديد در اين چهار روز در جلسه شوراي حکام قطعنامه اي عليه ايران صادر مي شود يا خير؟

بازار سهام در اين هفته، رُخدادهاي بَرجامي و تعيين تکليف برخي سياست‌هاي احتمالي دولت در خصوص تامين کسري بودجه را با حساسيت دنبال مي‌کند و البته در شرايط انتظار به سر مي‌برد. هر گونه تصميم‌گيري در خصوص اين دو رويداد با اولويت مي‌تواند سمت تقاضا و عرضه را حساس کند.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *