19:17 1403/02/16

سفر الکاظمی به تهران و محورهای روی ميز ايران و عراق

صافی نیوز / مصطفي الکاظمي، نخست وزير عراق دو هفته بعد از برگزاري کنفرانس بغداد و يک ماه مانده به برگزاري انتخابات زودهنگام پارلماني در اين کشور عربي، امروز(يکشنبه) در راس هياتي سياسي و اقتصادي راهي تهران مي شود تا در مورد چندين دستور کار مهم با مقامات ايراني رايزني و گفت وگو کند .
مصطفی الکاظمی

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، در مورد اهداف سفر الکاظمي به ايران مي توان مسائل مختلفي را مورد توجه قرار داد ولي به نظر مي رسد پي گيري اهداف نشست بغداد، مساله تبادل انرژي ميان دو کشور، ادامه گفت وگو ها ميان ايران و عربستان در بغداد، موضوع امنيت و اهميت همکاريهاي مشترک  بين دو  کشور جهت  مبارزه با گروه هاي تروريستي از جمله مهم ترين اهداف اين سفر  باشد و احتمالا ايران نيز از اين فرصت براي ادامه رايزني ها جهت افزايش سهميه در مراسم راهپيمايي اربعين حسيني در عراق و همچنين پي گيري حقوقي ترور سردار سليماني توسط آمريکايي ها استفاده مي کند .

در همين رابطه  يک کارشناس مسائل عراق معتقد است که الکاظمي در جريان سفر  به تهران، چهار هدف را دنبال مي کند.

محمد صالح صدقيان در گفت وگو با ايسنا با بيان اين که به نظر مي رسد هدف اول الکاظمي در جريان سفر به تهران، تبريک پيروزي ابراهيم رئيسي در انتخابات رياست جمهوري ايران است، گفت: آقاي کاظمي راغب بود که چند وقت پيش و بعد از سفر به آمريکا به ايران سفر کند ولي مسائل مربوط به تشکيل دولت جديد در ايران ايجاب مي کرد که او بعد از مراسم تحليف و برگزاري کنفرانس بغداد عازم تهران شود.

وي همچنين با بيان اين که يکي از دستور کارهاي مهم اين سفر مسائل مربوط به روابط تجاري و بازرگاني دو کشور بخصوص در حوزه انرژي از جمله برق و گاز است، افزود: آقاي امير عبداللهيان در جريان کنفرانس بغداد اعلام کردند حجم تبادلات تجاري ايران و عراق حدود ۱۳ ميليارد دلار است و دو کشور تلاش دارند اين رقم را به ۳۰ ميليارد دلار ارتقا دهند.

اين کارشناس مسائل عراق با بيان اين که  الکاظمي در اين سفر به دنبال تقويت مناسبات بين دو کشور در حوزه تجاري و بازرگاني است گفت: احتمالا يکي ديگر از موضوعاتي که در اين سفر در ارتباط با آن بحث و گفت و گو خواهد شد موضوع تبادلات بانکي بين دو کشور و اخرين وضعيت پولهاي ايران در بانکهاي عراق  در ازاي فروش انرژي به اين کشور است.

وي با بيان اين که البته به نظر مي رسد که به تازگي  در اين زمينه گشايش هايي ايجاد شده چنان که بر اساس برخي از اخبار منتشر شده  طي چند وقت اخير حدود يک و نيم ميليارد دلار از پولهاي ايران در عراق بر اساس موافقت نامه اي که چندي پيش بين بانکهاي مرکزي ايران و عراق به امضا رسيد به داخل ايران  منتقل شده است، خاطر نشان کرد : حدود يک  ماه ديگر انتخابات پارلماني در عراق برگزار خواهد شد و اين انتخابات که از آن به عنوان انتخابات زود هنگام ياد مي شود براي عراق و کل منطقه مهم است و دولت عراق مي خواهد کشورهاي منطقه از اين انتخابات حمايت کنند.

صدقيان همچنين به برگزاري سه دور مذاکره بين ايران و عربستان طي ماههاي اخير در بغداد اشاره کرد و افزود: اين مذاکرات به دليل برگزاري انتخابات در ايران  و تشکيل دولت جديد متوقف شد و دولت عراق در حال تلاش است که زمينه را براي برگزاري دور چهارم اين مذاکرات فراهم کند.

اين کارشناس مسائل عراق خاطر نشان کرد: در جريان نشست بغداد آقاي الکاظمي بسيار تلاش کرد که پادشاه عربستان در اين کنفرانس شرکت کند تا آقاي رئيسي نيز در اين نشست حضور پيدا کند ولي اين موضوع محقق نشد ولي عراق همچنان به دنبال اين است که دور چهارم گفت و گوهاي تهران رياض  برگزار شود .

وي همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا به نظر وي اين امکان وجود دارد که در جريان  اين سفر مقامات دو کشور در ارتباط با قرار داد الجزاير و همچنين موضوع لايروبي اروند رود که پيش از اين دو کشور در مورد آن توافق کرده بودند رايزني و گفت  و گو کنند گفت: مساله لايروبي اروند بيشتر مشکل اجرايي است تا مشکل قانوني و حل آن به نفع دو کشور ايران و عراق است و به نظر مي رسد که هر دو کشور در حال حاضر مشکلي با موافقت نامه ۱۹۷۵ ندارند.

به گزارش ايسنا همان که در سطور بالا مورد اشاره قرار گرفت پيش بيني مي شود از جمله ديگر مباحثي که در اين سفر مقامات دو کشور در مورد آن رايزني و گفت و گو کنند بحث اربعين و درخواست ايران براي افزايش سهميه کشورمان جهت شرکت در راهپيمايي اربعين حسيني است. بنا به تصميم دولت عراق در مراسم اربعين امسال تنها ۳۰ هزار نفر ايراني مي توانند شرکت کنند و  اين زائران بايد از طريق هوايي به اين کشور سفر کنند ولي مقامات ايراني درصدد هستند که در گفت وگو با مقامات بغداد اين سهميه را افزايش دهند و از طرف ديگر با اتخاذ راهکارها و انجام توافقاتي با مقامات عراق ،هزينه هاي  مالي اين سفر را براي زائران ايراني کاهش دهند.

به نظر مي رسد يکي ديگر از موضوعات  مورد بحث در جريان اين سفر پيگيري پرونده ترور سردار سليماني و ابو مهدي المهندس و ديگر همراهان اين دو شهيد است که در ديماه ۱۳۹۸ در فرودگاه بغداد توسط آمريکايي ها ترور شدند. ايران تاکيد دارد که سردار سليماني به دعوت مقام عراق به اين کشور سفر کرده بود و دولت عراق به عنوان کشور ميزبان سردار سليماني در مورد اين پرونده داراي مسئوليت است و در خواست دارد که دولت عراق در پي گيري اين  پرونده ترور و مجازات عوامل آن  نهايت همکاري را با تهران  داشته باشد.

پيش بيني مي شود موضوع  خروج نيروهاي نظامي آمريکا از عراق و اهميت خروج آنها از اين کشور بر اساس مصوبه پارلمان عراق و توافق اخير آمريکا و عراق در مورد تغيير ماموريت نيروهاي آمريکايي درعراق  به وضعيت  مستشاري از ديگر موضوعاتي است که در اين سفر مقامات تهران و بغداد در مورد آن گفت وگو مي کنند .

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *