4:14 1403/02/17
وزير ارتباطات:

نگران طرح حمايت از کاربران فضای مجازی نيستم

صافی نیوز / وزير ارتباطات با بيان اينکه نسبت به طرح «حمايت از حقوق کاربران و خدمات پايه کاربردي فضاي مجازي» احساس نگراني نمي‌کنم، گفت: هيچ‌کسي در کشور قائل به اين نيست که فضاي مجازي بايد رها باشد چون همه زندگي مردم به اين فضا گره خورده است و پيگيري حقوق مردم در اين فضا در شرايط فعلي به‌صورت کامل امکان‌پذير نيست. ولي نظام‌مند کردن اين فضا نبايد منجر به ايجاد مشکل براي کسب‌وکارها و مايه نگراني عموم مردم شود.
عیسی زارع پور

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، عيسي زارع‌پور، امروز در ديدار با فعالان بخش خصوصي عرصه ارتباطات و فناوري اطلاعات، با بيان اينکه ابزار حل بيشتر مشکلات کشور و آنچه به‌عنوان چالش وجود دارد، فناوري اطلاعات است، اظهار کرد: به اعتقاد کارشناسان، همه مشکلات اقتصادي، فرهنگي و حتي حل معضل اشتغال را با راهکارهاي فناوري پايه و عمدتا فناوري اطلاعات پايه مي‌توان حل کرد.

وي ادامه داد: بنابراين اگر ما – به‌عنوان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات- و همه‌کساني که در حوزه فناوري اطلاعات فعال هستند دست‌به‌دست هم دهيم، مي‌توانيم مشکلات کشور را با هزينه بسيار کم و سرعت بالا حل کنيم که در اين رابطه نقش بخش خصوصي بسيار کليدي است. بخش خصوصي مي‌تواند پيشران اين حوزه باشد و تمام ظرفيت‌هاي خود را پاي‌ کار بياورد تا به اهدافمان در حل مشکلات کشور از طريق فناوري اطلاعات دست پيدا کنيم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بار ديگر با تأکيد بر اينکه محوري‌ترين برنامه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در چهار سال پيش رو، تکميل شبکه ملي اطلاعات است، گفت: شبکه ملي اطلاعات مي‌تواند بخش خصوصي کشور در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات را به حرکت در آورد. در زنجيره ارزش شبکه ملي اطلاعات جا براي تمام کساني که در بخش خصوصي فعاليت مي‌کنند وجود دارد که فعاليتشان را چندبرابر کنند و بتوانند در دايره رفع نيازهاي شبکه ملي اطلاعات کار کنند.

هيچ‌کس با راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات به دنبال قطع اينترنت نيست

زارع‌پور با انتقاد از فضاسازي‌ها نسبت به شبکه ملي اطلاعات، عنوان کرد: متأسفانه همچنان برخي در کشور، شبکه ملي اطلاعات را به معناي قطع دسترسي با شبکه جهاني اينترنت مي‌دانند. بايد به اطلاع عموم مردم رساند که هيچ‌کسي با راه‌اندازي و تکميل شبکه ملي اطلاعات به دنبال قطع شبکه جهاني اينترنت نيست. به اعتقاد من در حال حاضر حفظ استقلال کشور در فضاي مجازي يک اصل است. البته استقلال در فضاي مجازي به معناي قطع ارتباط با جهان نيست. استقلال به معناي اين است که ارتباط مقتدرانه و با دست برتر با جهان داشته باشيم.

وي با اشاره به حذف برخي برنامک‌هاي ايراني از گوگل‌پلي گفت: در همين ماجراي اخير، اگر ما ابزار يا زيرساخت‌هاي انتشار و توزيع اپليکيشن‌هاي خودمان را نداشتيم الان با مشکلات جدي روبرو مي‌شديم و هزاران کسب‌وکار با مشکل روبرو مي‌شدند؛ درحالي‌که الان ما ابزار مناسب را در اختيار داريم و با دست پر مي‌توانيم مذاکره کنيم و معطل ديگران نيستيم تا براي ما تعيين تکليف کنند و اين مايه خوشحالي است. 

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: اين در حالي است که برخي اپليکيشن‌ها و پلتفرم‌ها در بسياري از کشورها به‌ويژه کشورهاي اروپايي، فضاي مجازي را به تسخير خود درآورده‌اند و به‌نوعي حکمراني آن‌ها در اين فضا با مشکل مواجه شده است؛ درحالي‌که ما در کشورمان و به پشتوانه جوانان نخبه در اين زمينه‌ها احساس نگراني نداريم و اين هم نتيجه تدابيري است که درگذشته انديشيده شده و جاي تقدير و تشکر دارد. پيگيري استيفاي حقوق اين کسب و کارها در مجامع بين المللي در دستور کار اين وزارتخانه قرار دارد. 

پيگيري حقوق مردم در فضاي مجازي در شرايط فعلي امکان‌پذير نيست 

زارع‌پور با اشاره به دغدغه فعالان بخش خصوصي نسبت به طرح «حمايت از حقوق کاربران و خدمات پايه کاربردي فضاي مجازي»، گفت: هيچ‌کسي در کشور قائل به اين نيست که فضاي مجازي بايد رها باشد چون همه زندگي مردم به اين فضا گره خورده است و پيگيري حقوق مردم در اين فضا در شرايط فعلي به‌صورت کامل امکان‌پذير نيست. ولي نظام‌مند کردن اين فضا نبايد منجربه ايجاد مشکل براي کسب‌وکارها و مايه نگراني عموم مردم شود. 

وي ادامه داد: بنابراين من نسبت به اين طرح احساس نگراني نمي‌کنم چراکه معتقدم با تعامل خوب ميان مجلس، دولت و همه فعالان اين حوزه، مي‌توان ضمن نظام‌مند کردن فضاي مجازي کشور، دغدغه‌هاي فعالين اين بخش را هم مرتفع کرد و درنهايت اين طرح منجر به بالندگي بيشتر فضاي مجازي کشور شود. 

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه اگر در تصميم‌گيري‌ها، بخش خصوصي حضور داشته باشد قطعاً ريل‌گذاري‌هاي غلط هم اصلاح مي‌شود، بيان کرد: مشکل ما مديران اين است که گاهي اوقات در پشت درهاي بسته بدون آنکه خودمان را جاي مصرف‌کننده يا توليدکننده قرار دهيم، تصميم مي‌گيريم، بعد هم گلايه داريم که چرا طرح‌هاي مصوب ما اجرايي نمي‌شود. ما در دوره جديد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، نقش بخش خصوصي را در تصميم‌گيري‌ها  پررنگ خواهيم کرد و سعي‌مان بر اين خواهد بود که از نظرات بخش خصوصي استفاده کنيم.

زارع‌پور با بيان اينکه چون در نهايت مجري سياست‌گذاري‌هاي تدوين‌شده توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بخش خصوصي و فعالان اين حوزه خواهند بود، اظهار کرد: بار ديگر تأکيد مي‌کنم که ما در کنار بخش خصوصي هستيم و سعي‌مان بر اين است که تمام تصميماتمان براي شما مزيت ايجاد کند. تمام تلاشمان را مي‌کنيم که ريل‌گذاري‌ها به سمتي باشد که حداکثر استفاده را از ظرفيت‌هاي فناوري براي کشور بکنيم تا مشکلات کشور را حل کنيم.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *