18:52 1403/02/18

نحوه ثبت‌نام اتباع خارجي مجاز براي واکسيناسيون کرونا

صافی نیوز / مسئول اداره مراقبت مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت با اشاره به اينکه تاکنون ۸۰ هزارنفر از اتباع قانوني کشور واکسينه شدند، فرايند واکسيناسيون اتباع را توضيح داد.
واکسن کرونا - واکسیناسیون

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، حميدرضا نجاري گفت: بر اساس سند ملي واکسيناسيون وظيفه وزارت بهداشت اين است که تمامي افرادي که در کشور سکونت دارند و به نوعي خدمات مراقبت سلامت دريافت مي‌کنند را واکسينه کند.

وي با اشاره به اينکه در مدت اخير ميزان واکسن قابل توجهي وارد کشور شده است، ادامه داد: واکسيناسيون اتباع خارجي که پرونده سلامت دارند و در واقع اتباع داراي مجوز محسوب مي‌شوند از قبل هم انجام مي‌شد که حدود ۸۰ هزارنفر از اين افراد بر اساس گروه سني و گروه آسيب پذير نيز تاکنون واکسن دريافت کردند و اين موضوع ادامه دارد.

وي با بيان اينکه اتباع داراي مجوز در کشور ما حدود يک ميليون نفر هستند، اظهار کرد: بر اساس مکانيسم سازمان بهداشت جهاني با همکاري کميسارياي عالي پناهندگان به کشورهايي که داراي تعداد قابل توجه اتباع هستند سهميه واکسن تعلق مي‌گيرد که ايران هم اقدامات و نامه‌نگاري‌هاي لازم را انجام داده است و قرار است تعداد قابل توجهي واکسن که بتواند پوشش دهي واکسيناسيون اين افراد را تکميل کند در اختيار ايران قرار گيرد؛ اما، زمان اين اتفاق هنوز تعيين نشده است. با ورود حجم مورد نظر واکسن، فرايند واکسيناسيون تسريع مي‌شود اما الان هم واکسيناسيون اتباع متوقف نشده است.

وي درخصوص شيوه ثبت‌نام اتباع در سامانه salamat.gov.ir، تصريح کرد: اتباع مي‌توانند از طريق شناسه‌اي که دارند اقدام به ثبت نام در سامانه کنند؛ زيرا اين افراد براي دريافت خدمات مراقبت سلامت پيش از اين هم به سيستم بهداشت و درمان کشور مراجعه کردند و اسامي آنها ثبت شده است و مي‌توانند با همان شناسه هويتي که ثبت شده‌اند اکنون هم براي ثبت نام واکسيناسيون اقدام کنند و در پايان فرايند تلقيح واکسن نيز گواهي انجام واکسيناسيون را دريافت مي‌کنند.

نجاري ادامه داد: تخمين ما اين است که ميزان سهميه واکسن سازمان بهداشت جهاني براي اتباع پاسخگوي نياز اتباع قانوني باشد اما، براي اتباع غيرقانوني نيز نامه‌نگاري‌هايي صورت گرفته است که در مراحل بعدي واکسيناسيون اتباع فاقد مجوز قانوني تحت پوشش قرار گيرد.

او با تاکيد بر اينکه اين واکسن‌هايي که از سوي سازمان بهداشت جهاني به اتباع تعلق مي‌گيرد رايگان است، اظهار کرد: اين واکسن‌ها مجوز سازمان بهداشت جهاني را دارند و اينگونه نيست که واکسن نامطلوب در اختيار اتباع قرارگيرد. واکسن اتباع هم از طريق سبد کووکس در اختيار کشورها قرا مي‌گيرد ولي متفاوت از حجم خريداري شده کشورها براي شهروندانشان خواهد بود و به شکل اهدايي به اتباع تعلق مي‌گيرد.

وي در پايان، افزود: بر اساس سند ملي واکسيناسيون و بر اساس اصل عدالت و همچنين اصول پيشگيري از کوويد۱۹ بايد تمام افرادي که در کشورمان حضور دارند اعم از ايرانيان و اتباع خارجي واکسن دريافت کنند و اين سياست نظام و وزارت بهداشت است.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *