9:38 1403/02/16
قاليباف:

تورم قوانين زياد است

صافی نیوز / رئيس مجلس گفت: امروز تورم قوانين بيشتر از تورم اقتصادي است.
محمدباقر قالیباف

به گزارش صافی به نقل از مهر،محمدباقر قاليباف در نشست افتتاح مرکز نوآوري و خانه خلاق قوه مقننه عنوان کرد: مباحث خوب و اميدوارکننده‌اي در اين جلسه مطرح شد. بايد حوزه فناوري، دانش بنيان‌ها و خلاقيت را جدي بگيريم چرا که چه بخواهيم و چه نخواهيم دنيا به سمتي حرکتي کرده که فناوري روي سبک زندگي، مهارت و زندگي فردي و حکمراني اثرگذار بوده است.
وي ادامه داد: اما عادت‌ها همواره مانع از اين شده که يکسري تحول‌ها اتفاق بيفتد، وقتي رابطه بين ذينفعان و ذي مدخلان نيز به ميان بيايد تأثيرات آن دوچندان خواهد شد.
رئيس قوه مقننه يادآور شد: زماني که موضوع فناوري در بخش خصوصي و ميان افراد فعال در اين حوزه مطرح مي‌شود، يک مفهوم و زماني که فناوري بخواهد در حکمراني اثر خود را نشان دهد، مفهوم ديگري پيدا مي‌کند. مهمترين کار نوآوري و خلاقيت اين است که حصر زمان و مکان را مي‌شکند و همه چيز را پويا و به حرکت درمي‌آورد.
قاليباف اضافه کرد: اگر به فناوري در حوزه حکمراني توجه شود، ساختار اداري و اجرايي ناقصي که از سال‌هاي دور به ارث برده‌ايم در برابر فناوري مقاومت مي‌کند و درمي‌يابيم که اين ساختار حسي نسبت به فناوري و تحول ندارد.
وي تصريح کرد: در اوج اينکه عنوان مي‌شود ما پولي در کشور نداريم حداقل سالي ۱۶۰ ميليارد دلار فقط براي انرژي فسيلي هزينه مي‌کنيم در حالي که مي‌دانيم ۵۰ درصد اين انرژي فسيلي هدر مي‌رود و ناترازي و ناعدالتي به وجود مي‌آيد به طوري که از همين مسير دره‌هاي فقر و قله‌هاي تکاثر به وجود مي‌آيد.
قاليباف با تأکيد بر اينکه متأسفانه ما در هر کجاي کشور که دست مي‌گذاريم ناترازي داريم، به ناترازي در جذب نيرو، تمرکز قدرت، صندوق‌هاي بازنشستگي، ناترازي بين اختيار و مسئوليت و ناترازي در جايي که درآمد ۱۱۰ ميليارد دلار داريم اما تورم دو رقمي را شاهد هستيم، وقتي ۲۰ ميليارد درآمد داريم و باز هم کسري بودجه و تورم را شاهديم، اشاره کرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: در اينجا مي‌يابيم که هيچ اثري از تصميم و مديريت در کشور وجود ندارد ولي وقتي در جلسات مي‌نشينيم به قدري طرح مسئله مي‌کنيم که هيچ کس نمي‌داند چاره و راهکار کار کجاست.

امروز رقابت بين کساني است که عُرضه دارند و عُرضه ندارند
رئيس مجلس اضافه کرد: امروز رقابت بين افرادي است که نوآوري را درک مي کنند و افرادي که نوآوري را درک نمي کنند اگر بخواهيم شفاف بگوييم رقابت بين کساني است که عُرضه دارند و کساني که عُرضه ندارند. تا زماني که اين فضا باز نشود هيچ حرکتي پيش نخواهد رفت.
وي با بيان اينکه تجربه ۴۰ ساله فعاليت اجرايي من نشان مي دهد بايد به ۴ رکن شفافيت، هوشمندسازي، مردمي سازي و کارآمدسازي توجه کنيم، گفت: اگر ادعاي مولد بودن مي کنيم بايد بدانيم چه چيزي را توليد مي کنيم؛ حتما بايد در اين مسير ثروت، قدرت، معرفت و منزلت توليد کنيم.

مهم ترين جايي که مي تواند در ساحت حکمراني اثرگذاري کند بدون شک مجلس است
قاليباف يادآور شد: مهم ترين جايي که مي تواند در ساحت حکمراني اثرگذاري کند بدون شک مجلس است، مجلس به معناي واقعي خود در رأس امور است و باور به اين که نوآوري و خلاقيت مي‌تواند حصر زمان را بشکند و تحول آفرين باشد از همين جا شروع مي‌شود.
وي با بيان اينکه ما با کمترين داده‌ها بزرگ‌ترين تصميمات را مي گيريم، گفت: اين مسئله باعث مي‌شود هر روز بر گره‌هاي کشور اضافه شود.

تورم قانون بيش از تورم اقتصادي است
رئيس مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد: اگر بحث از تضاد منافع مطرح مي شود مهم ترين بحث آن در قانونگذاري نمود پيدا مي کند. امروز اگر کسي آناليزي انجام دهد درمي يابد تورم قانون ما بيشتر از تورم اقتصادي است.
قاليباف تاکيد کرد: بسيار مهم است که فعالان حوزه فناوري محيطي که در آن کار مي کنند و براي آن برنامه دارند را به خوبي بشناسند، ما گاهي اوقات محيط را نمي شناسيم، درحالي که بايد بدانيم شرايط انساني و شرايط مکاني آن محيط چيست و روابط متقابل بين اين دو حوزه را به خوبي درک کنيم.
رئيس قوه مقننه کشورمان اضافه کرد: براي مثال وقتي يک سد مي‌خواهيم بسازيم تمام جزئيات آن را مورد بررسي قرار مي‌دهيم، در حوزه علوم انساني نيز بايد نيازها، مباني و ارزش‌هاي جامعه را به خوبي بشناسيم و بر آن مبنا کار کنيم. از اين مسئله به عنوان بومي سازي نيز ياد مي شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه روح مجلس براي ما مهم است، افزود: در ساحت حکمراني اگر وارد اين موضوعات شويم بسيار متفاوت از حوزه هاي فني و صنعتي خواهد بود و رويکردي جدي و متناسب مي‌خواهد که بايد به آن توجه کرد.
وي اظهار اميدواري کرد: با حضور نگاهداري در مرکز پژوهش ها و جوانان با انگيزه اي که در اين مرکز وجود دارد بتوانيم مرکز نوآوري و خانه خلاق مجلس و مجموعه خود نمايندگان را تامين کنيم.
رئيس مجلس تاکيد کرد: مهم ترين مسئله اين است که هر حرکتي ما انجام مي دهيم نماينده محور باشد.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *