3:29 1403/02/15

واکنش نمايندگان مجلس به عضويت ايران در سازمان همکاري شانگهای

صافی نیوز / بعد از عضويت ايران در سازمان همکاري شانگهاي، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به اين موضوع واکنش نشان داده و آن را فرصت مغتنمي براي اقتصاد کشور دانستند.
سازمکان همکاری شانگهای

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، روز گذشته بيست و يکمين اجلاس سران سازمان همکاري شانگهاي با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله سيد ابراهيم رئيسي، رئيس جمهوري در شهر دوشنبه پايتخت تاجيکستان برگزار شد. در اين اجلاس منطقه‌اي، علاوه بر رئيس جمهوري تاجيکستان به عنوان کشور ميزبان، سران قرقيزستان، قزاقستان، بلاروس، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان نيز حضور داشتند و روساي جمهوري روسيه، چين، هند و مغولستان نيز به صورت مجازي در اين نشست شرکت کردند.

در پايان نشست سران سازمان شانگهاي، سران ۸ کشور عضو اصلي سازمان، نظر موافق خود را با تبديل عضويت جمهوري اسلامي ايران از عضو ناظر به عضو اصلي اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند. بر اين اساس فرآيند فني تبديل عضويت ايران به عنوان يکي از اعضاي اصلي سازمان آغاز شده و کشورمان از اين پس به عنوان عضو اصلي اين سازمان مهم منطقه اي با کشورهاي عضو همکاري و تعامل خواهد داشت.

بعد از عضويت ايران در سازمان همکاري شانگهاي، تعدادي از نمايندگان به اين موضوع واکنش نشان دادند که در زير مي خوانيد:

جعفر قادري نماينده شيراز:

«عضويت ايران در پيمان ⁧‫شانگهاي دروازه ورود ⁧‫ايران‬⁩ به ارتباط با اقتصادهاي بلوک شرق و کشورهاي همسايه و پاياني بر نگاه انحصار به اقتصادهاي غربي است. اين موفقيت ابتداي کار ⁧‫دولت رئيسي‬⁩، نويدي بر حل بسياري از مشکلات اقتصادي است.»

اردشير مطهري نماينده گرمسار:

«جمهوري اسلامي ايران پس از ۱۵ سال، به طور رسمي به عضويت کامل اجلاس سران سازمان همکاري شانگهاي درآمد؛ اين پيمان مي تواند فرصتي مغتنم باشد براي استفاده از ظرفيت سه ميليارد نفري و ۶۰ ميليون کيلومتر مربعي اعضاي آن. اين گام ظرفيت قاره کهن را در مقابل اتحاديه اروپا و آمريکا به رخ خواهد کشيد. ديپلماسي انقلابي، اولين گام را دقيق و درست برداشت.»

علي خضريان نماينده تهران:

«‏⁧‫سازمان شانگهاي‬⁩ يک الگوي موفق جهت تامين منافع کشورها در ⁧‫نظم جديد جهاني‬⁩، به جاي نظام کدخدا محور آمريکايي است که با حفظ استقلال همه‌جانبه اعضا و عدم مداخله در امور داخلي يکديگر، ارتقاي منافع مشترک را دنبال مي‌کند و با اصول و اهداف ⁧‫سياست خارجي‬⁩ جمهوري اسلامي ايران نيز همخواني دارد.

پيوستن ⁧‫ايران‬⁩ به شانگهاي، هم براي ايران و هم براي اين سازمان،‌ منافع متعددي خواهد داشت و در کنار تقويت قدرت ايران در ⁧‫نظام بين‌الملل‬⁩ موجب تقويت نفوذ سازمان در مسايل مهم بين‌المللي مي‌گردد و قطعا اين رويداد منجر به تقويت نظم جديد در منازعه با نظم تک‌قطبي به رهبري ⁧‫آمريکا‬⁩ خواهد شد.

آنچه پيرامون پيوستن ايران به سازمان شانگهاي جهت ثبت تجربه ملت ايران بايد يادآوري شود، طرح ادعاي جناب ⁧‫محمدجواد ظريف‬⁩ است که به منظور پيشبرد اهداف سياسي جريان ⁧‫غربگرا‬⁩، در نامه‌اي به مسئولان نظام مدعي موانع توهمي مانند وضعيت ايران در نسبت با FATF جهت عضويت در اين سازمان شده بود.»

بهروز محبي نجم آبادي نماينده سبزوار:

«ناک اوت جريان نئوليبرال توسط دولت مردمي ⁧‫رئيسي‬⁩ در دو حرکتي که آنها به  FATF گره زده بودند.
‏۱)واردات سيل آساي واکسن و همت جهادي واکسيناسيون
‏۲)عضويت در پيمان منطقه اي شانگهاي.
‏خسته نباشي سيّد جليل القدر.»

سلمان اسحاقي نماينده قائنات:

«عضويت ⁧‫ايران‬⁩ درسازمان همکاري هاي شانگهاي يک رويداد بزرگ تاريخيست. استفاده از اين ظرفيت، مي تواند اقتصاد خراسان جنوبي، رضوي و سيستان و بلوچستان را متحول و شکوفا نمايد. اکنون ٣ استاندار شرق کشور با شناسايي، پيگيري و عملي نمودن ظرفيت هاي ⁧‫سازمان همکاري شانگهاي‬⁩ نقش خود را بايد ايفا نمايند.»

محمد صفايي نماينده گناباد:

«با عضويت دائمي ايران در پيمان شانگهاي، اتصال کشورهاي آسياي مرکزي به بندر چابهار، مهمترين محور اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي آسيا خواهد بود. دولت بايد با فوريت و با جذب سرمايه خارجي اين محور حياتي را احداث نمايد.»

محمد حسن آصفري نماينده اراک:

« ‏⁧‫جمعه تاريخي‬⁩ دوشنبه، پايتخت تاجيکستان، قفلي بود بر دهان کساني که مي گفتند ⁧‫کدخدا‬⁩ آمريکاست و ⁧‫اقتصاد‬⁩ کشور را با دنيا تعطيل کرده بودند. شانگهاي‬⁩ تازه آغاز راه است…»

محسن عليزاده نماينده سپيدان:

«عضويت ايران در ⁧‫پيمان شانگهاي‬⁩ و ارتباط نزديک تر با کشورهايي که بيش از ۴۰ درصد جمعيت جهان را به خود اختصاص داده‌اند، اين پيام را دربر دارد که آينده ايران به برجام وابسته نيست و دست جمهوري اسلامي براي تامين منافع اقتصادي و سياسي خود باز خواهد بود.»

مجتبي يوسفي نماينده اهواز:

«امروز اتفاقي نيک در روابط بين المللي ما رقم خورد. ⁧‫ايران‬⁩ در کنار روسيه، چين و هند عضو ⁧‫پيمان شانگهاي‬⁩ شد. تقويت روابط و منافع با کشورهاي عضو اين پيمان سرآغاز فصل جديد در اقتصاد و سياست ماست که ثمره تفکر ملي، توسعه اي و اتحاد دولت و ⁧‫مجلس‬⁩ براي خدمت به مردم است.»

الهام آزاد نماينده نايين:

«با عضويت رسمي ايران در سازمان همکاري شانگهاي، ظرفيت‌هاي متقابل اقتصادي، فرهنگي و امنيتي براي دو طرف ايجاد گرديد و ايران به عنوان کريدور شرق به غرب و شمال به جنوب نقش مهمي در آينده منطقه و جهان ايفا خواهد نمود.»

اقبال شاکري نماينده تهران:

«عضويت ايران در سازمان همکاري هاي شانگهاي در کنار چين، روسيه و هند اولين گام براي بي تاثير شدن تحريمهاست. ديپلماسي فعال، صرفا در ارتباط با چند کشور غربي نيست! بايد براي ارتباط با تمام کشورها برنامه داشته باشيم.»

علي حدادي نماينده ساوجبلاغ:

«اتفاقات اميدوارکننده روزهاي اخير، بويژه عضويت دائم در ⁧‫پيمان شانگهاي ، علاوه بر اثبات وجود تخصص، تعهد و شرف در بن مايه دولت سيزدهم، نشان مي‌دهد که چقدر به بهانه‌هاي واهي چون FATF و تحريم‌ها، فرصت رشد و شکوفايي اقتصاد را از کشور و ملت عزيز دريغ کردند.»

علي آقازاده نماينده رشت:

«پيوستن رسمي ايران به ⁧‫سازمان شانگهاي‬⁩ با وجود فشارهاي متعدد نظام‌هاي بين‌المللي، نشان دهنده پايان عصر يکجانبه‌گرايي در روابط بين الملل، شکل‌گيري نظم جديدي در جهان و راهبردي تاثيرگذار و مهم بر روند همکاري هاي امنيتي، اقتصادي و فرهنگي ايران در راستاي سياستهاي همسايگي و منطقه‌اي است.»

مالک شريعتي نماينده تهران:

«عضويت دائم جمهوري اسلامي ايران در ⁧‫سازمان شانگهاي‬⁩، گرچه نتيجه روندي از گذشته است، بدون اهتمام جدي رييس‌جمهور و دستگاه ديپلماسي جديد، محقق نمي شد. اين دستاورد مهم، پايان “غربگرايي محض و تکيه بر نقطه هاي خيالي” و آغاز سياست “نگاه به شرق و آسيا محوري” و تقويت “ديپلماسي همسايگي” ايران خواهد بود.»

سيد نظام موسوي نماينده تهران:

« ايران به عنوان عضو رسمي اجلاس شانگهاي پذيرفته شد. حالا در کنار روسيه، چين و هند، جمهوري اسلامي ايران ضلع چهارم “مربع قدرت شرق” را شکل مي دهد. وارد نظم نويني در قرن ۲۱ شده ايم که از منظر اقتصادي و سياسي، مربع قدرت شرق، اثرگذارترين بازيگر اين نظم جديد است.

سازمان همکاري شانگهاي برخلاف نمونه غربي آن يعني سازمان ناتو، معاهده اي صرفاً نظامي و امنيتي نيست بلکه ابعاد قابل توجهي از همکاريها در حوزه هاي فرهنگي، بازرگاني، بانکي و انرژي را شامل مي شود.
‏منطقه آزاد تجاري سازمان و باشگاه انرژي از جمله برنامه هاي مهم در اين باره است.»

محسن دهنوي نماينده تهران:

«با پذيرش ايران به عنوان عضو رسمي سازمان همکاري ⁧شانگهاي‬⁩، سياست خارجي ما وارد افق‌هاي روشن‌تري شد. همکاري با همسايگان و شرکاي آسيايي بايد رکن دکترين سياست خارجي دولت سيزدهم باشد. اقتصاد مقاومتي علاوه بر آن‌که درون‌زا است، براي شکستن تحريم‌ها با اقتصادهاي جهاني نيز تعامل دارد.»

عزت الله اکبري تالارپشتي نماينده تهران:

«در اولين سفر خارجي ⁧‫رئيسي‬⁩، جمهوري اسلامي ايران به عضويت دائم سازمان همکاري شانگهاي درآمد. گام اقتصادي مهم و اساسي جهت شکستن محاصره اقتصادي آمريکاي تروريست. نويد بخش براي جبهه انقلاب و درس عبرت براي غربگداها که فرصتهاي ملي را به گروگان گرفته بودند.»

احمد نادري نماينده تهران:

«عضويت دائم ايران در گروه شانگهاي، اقدامي در راستاي تغيير نظم جهاني و آغاز دوران آسيايي است. بارها نوشته ام که از سال ۲۰۱۱ و با آغاز انقلابهاي بيداري و سپس به انحراف کشاندن آنها و درگيري ها و خونريزي هاي منطقه، تغيير نظم آغاز شده.  ايران يکي از قدرتهاي اصلي در نظم چند قطبي آينده است»

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}