14:00 1403/04/02

امروز اول اکتبر؛ سالروز تولد ناسا

صافی – به دنبال موفقیت‌های شوروی در پرتاب اسپوتنیک-1, نخستین ماهواره جهان و به دنبال آن فرستادن "لایکا", نخستین موجود زنده به فضا, دولت آمریکا تصمیم گرفت به فعالیت‌های فضایی خود مرکزیتی بدهد و بر همین اساس در اول اکتبر 1958 اداره ملی هوانوردی و فضایی(National Aeronautics and Space Administration -NASA) آمریکا بر پایه کمیته مشورتی ملی آژانس هواشناسی(National Advisory Committee for Aeronautics -NACA) که در سال 1946تشکیل شده بود ایجاد گردید و مسئولیت برنامه های فضایی غیرنظامی همچنین تحقیقات هوانوردی را بر عهده آن گذاشت.
no-photos

دوایت آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا توسعه فناوری فضایی و ارائه برنامه‌های مرتبط با این صنعت و اداره امور را به سازمان فضایی جدید واگذار کرد. از زمان تأسیس ناسا تاکنون، اکثر تلاش‌های اکتشافات فضایی آمریکا از جمله مأموریت‌های فرود آپولو در ماه، ایستگاه فضایی اسکای‌لب و ایستگاه فضایی بین‌المللی با پشتیبانی و نظارت انجام شده است.

اینک و بعد از قریب 60 سال از آغاز فعالیت می‌بینیم که طی این مدت ناسا دارای کارنامه‌ای قابل توجه است:

– انجام 5 برنامه سرنشین‌دار با نام‌های مرکوری, جمینی, آپولو, اسکای لب و شاتل فضایی

– 12 مسافر فضایی در سطح ماه راهپیمایی کرده‌اند. 12 تن دیگر به گرد مدار ماه چرخیده اند.

– ماهواره‌ها جو زمین را دقیقه به دقیقه وارسی می‌کنند و پیش‌بینی‌ها را دقیق‌تر می‌سازند و از وقوع طوفان‌های مهم از پیش خبر می‌دهند.

– از اواسط دهه 1960 مکالمات تلویزیونی و تلفنی مانند یک امر عادی از طریق ماهواره‌هایی که در 35 هزار کیلومتری بالای سطح زمین قرار می‌گیرند، انجام گرفته است.

– عکس‌هایی که توسط ماهواره‌های سنجش از دور برداشته شده‌اند برای کشف آلودگی هوا، وارسی توده‌های برف در کوهستان‌ها، فهرست برداری از جنگل‌های الواری، پیش‌بینی وضع محصول گندم و بسیاری از چیزهای دیگر، به کار می روند.

– کاوشگرهای فضایی علمی روی کره مریخ فرود آمده، از مشتری، زهره، عطارد، زحل، اورانوس و نپتون عکسبرداری کرده‌اند. از برکت این کاشفان خودکار اکنون انسان می‌داند که مریخ قرمز رنگ دارای شرایط اقلیمی پویاست، که مشتری دستخوش چنان طوفان‌های عظیم و سهمگینی است که برای بلعیدن زمین کفایت می‌کنند، که سطح زهره آن قدر داغ است که بتوان روی آن برخی فلزات را گداخت، که عطارد دارای گودال‌های بسیاری است و مانند ماه زمین بایر و عقیم است.

– سامانه‌های ماهواره‌ای ناوبری امروز ناوگان‌های باربری و مسافرتی را به دقت زیر نظر دارد.

– تلفن‌های همراه با بهره‌گیری از ماهواره‌های مخابراتی ارتباط صوتی و تصویری بین مردم دنیا را در هر نقطه کره زمین به سادگی ممکن ساخته است.

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت