5:18 1403/04/03

شرایط برگزاری انتخابات میان دوره ای مجلس تعیین شد

صافی نیوز / نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که چنانچه بدلیل فوت یا استعفاء یا هر علت دیگر، حوزه‏ انتخابیه‏‌ای یک یا چند نماینده‏ خود را از دست بدهد یا اینکه تعداد نمایندگان مجلس کمتر از چهار پنجم مجموع نمایندگان شود انتخابات میان دوره ای برگزار خواهد شد.
مجلس شورای اسلامی

به گزارش صافی به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده و ماده ۱ این طرح را تصویب کردند.

بر اساس ماده ۱ این طرح؛ ماده (۴) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۷/‏۹/‏۱۳۷۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن به‌شرح زیر اصلاح  و تبصره های ۲ و ۳ ماده ۸ قانون حذف می‌شود:

ماده۴- در موارد زیر انتخابات میان دوره ای هم‌زمان با اولین انتخابات بعدی مندرج در اصل ششم (۶) قانون‌ اساسی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود:

الف- انتخابات یک یا چند حوزه انتخابیه باطل و یا به هر دلیل از جمله فوت یا انصراف داوطلبان یا منتخبان یا حوادث غیرمترقبه متوقف شده یا برگزار نشود، به‌نحوی که منجر به عدم انتخاب نماینده گردد.

ب- اعتبارنامه‌ منتخبان، مورد تأیید مجلس واقع نشود.

پ- چنانچه بدلیل فوت یا استعفاء یا هر علت دیگر، حوزه‏ انتخابیه‏‌ای یک یا چند نماینده‏ خود را از دست بدهد.

ت- چنانچه تعداد نمایندگان مجلس کمتر از چهار پنجم مجموع نمایندگان شود.

تبصره- انتخابات مرحله اول و میان دوره ای در صورتی قابل اجراست که تعداد نامزدها حداقل دو برابر کرسی های نمایندگی باشد.

بازداشت کاندیداهای انتخابات مجلس از زمان ثبت‌نام تا پایان رای‌گیری ممنوع می‌شود

نمایندگان مجلس همچنین ماده ۱۰ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب کردند.

بر این اساس، ماده (۱۷) قانون به‌شرح زیر اصلاح و سه تبصره به آن الحاق می‌شود:

ماده۱۷- قوه‌ قضائیه به تعداد کافی شعب موجود در هر حوزه‌ قضائی را به‌منظور رسیدگی فوری و خارج از نوبت به جرائم انتخاباتی اختصاص می‌دهد.

تبصره۱- از زمان ثبت نام تا پایان مهلت رای گیری، جلب یا بازداشت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اتهامات قبل از داوطلبی یا تخلفات و جرائم انتخاباتی ممنوع است، مگر در مواردی که با استدلال کتبی دادستان کل کشور، تعویق تعقیب یا رسیدگی، موجب تضییع حقوق افراد یا حقوق عمومی شود.

تبصره ۲- رسیدگی به جرائم‌ انتخاباتی اعضای هیأت‌های اجرایی و نظارت بخش و شهرستان و داوطلبان و نامزدها در صلاحیت مراجع صالح حوزه قضائی مرکز استان محل وقوع جرم است.

تبصره۳- جرائم انتخاباتی اعضای ستاد انتخاباتی کشور و استانها، هیات اجرایی مرکزی و هیات مرکزی نظارت، هیأت‌های نظارت استان و همچنین فرمانداران مراکز استانها در دادگاه‌های کیفری تهران رسیدگی می‌شود.

همچنین ماده ۱۱ این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شد. این ماده درباره رسیدگی به تخلف های انتخاباتی است.

موضوع ممنوعیت ثبت‌نام داوطلبان با سه دوره سابقه نمایندگی در انتخابات حذف شد 

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از حذف موضوع ممنوعیت ثبت نام داوطلبان با سه دوره سابقه نمایندگی در انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس بیان کرد: تبصره سه ماده ۱۲ این طرح که خیلی در رسانه‌ها بحث برانگیز شد و به ممنوعیت ثبت نام داوطلبان با سابقه سه دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی باز می‌گشت از این طرح حذف شده است. قبلا هم این موضوع مطرح شده و شورای نگهبان آن را رد کردند اکنون نیز کمیسیون امور داخلی این موضوع را حذف کرده است چرا که ابهام دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: کمیسیون مصوب کرده بود که ثبت نام داوطلبان با سابقه سه دوره نمایندگی ممنوع است ولی این سوال پیش می‌آمد که نمایندگانی که سابقه چهار دوره و پنج دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارند چه؟ آیا این‌که منظور سه دوره متناوب نمایندگی است یا این‌که سه بار در مقاطع مختلف نماینده بوده است. با توجه به ابهامی که وجود داشت این موضوع حذف شده است. از آنجا که رسانه‌ها به این موضوع پرداخته‌اند خواستم اطلاع رسانی کنم.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت