13:57 1403/04/06

لزوم اعمال صحیح نوع خاک محل احداث ساختمان در محاسبات لرزه ای ساختمانها

صافی نیوز / اعمال صحیح نوع خاک محل احداث ساختمان در محاسبات لرزه ای ساختمانها ضروری است.
مسکن

به گزارش صافی، به نقل از یکی ازکارشناسان طراح سازه، یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در طراحی ایمن سازه ها در برابر نیروهای جانبی از جمله زلزله ، تعیین درست نوع خاک محل ساختگاه در استاندارد 2800 زلزله ایران می باشد. حمزه روحی دکترای عمران -سازه ، اثر نیروی زلزله و اثرات ساختگاهی در ضریب بازتاب (B) لحاظ شده است. بر اساس این استاندارد ، زمین ساختگاه بر اساس سرعت موج برشی و نتایج آزمایشات نفوذ استاندارد در 4 رده نوع I تا IV ( یک تا چهار) تقسیم بندی گردیده است. وی تصریح کرد: ساختگاه های با تراکم بیشتر (خاک های تیپ I و II ) دارای ضریب بازتاب پایین تری بوده و در شرایط مشابه نیروی زلزله کمتری را به ساختمان وارد می نماید.  به عبارت دیگر خاک نوع II یعنی خاک قوی ، در صورت تعیین این نوع از خاک ، مهندس طراح سازه روی خاک مذکور سازه ضعیف تر طراحی کرده و حجم بتن ریزی و میزان میلگرد مصرفی و به تبع آن هزینه ساخت به میزان چشمگیری کاهش یابد. متاسفانه با اطلاع یافتن برخی ازافراد سودجو از این موضوع در برخی موارد به صورت غیرواقعی ، تلاش زیادی از طرف آزمایشگاه ژئوتکنیک جهت قید نوع خاک II به جای خاک نوع III می نمایند.

گزارش نادرست از نوع خاک محل ساختگاه

وی افزود: برخی از آزمایشگاههای ژئوتکنیک، با وجود قرار گرفتن میانگین سرعت موج برشی در محدوده پائین خاک نوع II و علیرغم توصیف مشخصات خاک ساختگاه در همان گزارش ارائه شده که نوع III  خاک با تراکم متوسط بوده، شامل توصیف خاک نوع II که خاک های بسیار متراکم نمی باشد، حتی حداقل 30 متر عمق گمانه را نیز رعایت ننموده و در بسیاری از محل های احداث ساختمان به تراز آب زیرزمینی 5 ، 7 یا 11 متری نیز برخورد می نمایند ، خاک نوع II را در گزارشات خود  قید می نمایند که گزارش نادرستی از نوع خاک محل ساختگاه می باشد.

لزوم تبیین حساسیت موضوع به مهندسین طراح سازه و آزمایشگاههای ژئوتکنیک

این متخصص طراحی سازه تاکید کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع تعیین درست نوع خاک محل احداث سازه و لزوم تامین ایمنی ساختمان های در حال احداث، پیشنهاد می شود متولیان امر از جمله  استانداری اردبیل ، اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل با بهره گیری از ظرفیت های  قانونی و تشکیل دوره های آموزشی لازم ، حساسیت موضوع تبیین شود.

انتهای پیام/

حمزه روحی
حمزه روحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت