10:22 1403/04/10

تاثیر پول الکترونیکی و ارز دیجیتال در اقتصاد

صافی نیوز/ پول ‌های دیجیتال مانند بیت ‌کوین و غیره به عنوان پول‌ های غیر متمرکز دیجیتال شناخته می ‌شوند.
بیت کوین

سیدعمران طباطبایی – ارز دیجیتال ارزهایی هستند که در فعالیت ‌های اقتصادی به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل ‌شده و مبنایشان صفر و یک است. پول ‌های دیجیتال مانند پول ‌های فیزیکی، برای خرید کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌ گیرند اما به استفاده در مجمع های خاص محدود می شوند.

پول ‌های دیجیتال مانند بیت ‌کوین و غیره به عنوان پول‌ های غیر متمرکز دیجیتال شناخته می ‌شوند. دقیقاً به این معنی که مرکزی برای تولید این پول ها وجود ندارد.

امروزه بستری برای بانک ‌ها فراهم شده تا به وسیله آن قابلیت انتقال دارایی ها و ارزش آنها به صورت الکترونیکی فراهم شود.

این سرویس‌ ها متمرکز بوده و در پول ‌شویی استفاده می شوند و محصولاتی هستند که به مصرف ‌کننده این امکان را می ‌دهند تا از وسایل ارتباط الکترونیکی استفاده کرده و به این ترتیب به خدمات پرداخت قراردادی دسترسی داشته باشند.

از آنجایی‌که پول الکترونیکی همچنان در مراحل اولیه پیشرفت است، هنوز تعریف واحدی از پول الکترونیکی وجود ندارد و اشخاص مختلفی پول الکترونیکی را به روش ‌های متفاوتی تعریف کرده و توضیح داده ‌اند.

در واقع پول الکترونیکی همانند تراشه کارت یا حافظه ‌کامپیوتر به صورت الکترونیکی ذخیره شده، بدین منظور ایجاد می شود که به عنوان جانشین الکترونیکی برای سکه و اسکناس در دسترس و اختیار استفاده‌ کنندگان قرار گیرد. به منظور انتقال الکترونیکی، وجوه و پرداخت ‌های با مقدار محدود ایجاد می گردد. امروزه، مصرف‌ کنندگان تمایل چشمگیری برای انجام مبادلات الکترونیکی از خود نشان می دهند.

کاهش هزینه و افزایش سرعت دسترسی به اینترنت و مزایای اقتصادی و اجتماعی تجارت الکترونیکی از دلایل اصلی توجه مردم به اینگونه مبادلات است. هدف از تجارت الکترونیکی، آشنایی با ابعاد و زیر ساخت‌ های تجارت الکترونیکی و تبیین نقش و جایگاه انتقال الکترونیکی وجوه و بانکداری الکترونیکی می ‌باشد. پول الکترونیکی یکی از مهم‌ ترین سیستم ‌های پرداخت الکترونیکی است و مزایا و معایب هم دارد. در واقع پول الکترونیکی یک مکانیسم پرداخت ارزش ذخیره شده یا پیش پرداخت شده است که در آن مقداری از وجوه یا ارزش که برای مصرف‌ کننده قابل استفاده است، در یک وسیله و قطعه الکترونیکی ذخیره شده و در تصرف مشتری قرار می گیرد.

در تعریفی دیگر، بانکداری الکترونیکی عبارت از ارائه کلیه خدمات بانکی به صورت الکترونیک و از طریق واسطه ‌های ایمن و بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتری است. در کشورهای پیشرفته دنیا، مذاکرات بین خریدار و فروشنده، سفارش خرید، تهیه بیمه نامه، انتقال پول، حمل و نقل کالا و ترخیص از گمرک‌ ها به صورت الکترونیکی پشتیبانی ‌شده و روش‌ های نقل و انتقال پول به صورت الکترونیکی و حمل و نقل کالا بر اساس در خواست ‌های الکترونیکی است که در این راستا بانکداری الکترونیکی از ارکان اصلی و لازمه تحقق این امر می ‌باشد.

تعدادی از ابداعات در محدوده پرداخت ‌های الکترونیکی جزئی بوده و به عنوان پول الکترونیکی شناخته می شوند. این ابداعات که در حال حاضر نیز در مرحله اول توسعه و پیشرفت قرار دارند، بالقوه دارای این قدرت هستند که قواعد حاکم بر پول نقد را در مورد پرداخت‌ های خرده فروشی به چالش کشیده و در عین حال می‌ توانند معاملات خرده فروشی را، هم برای مصرف‌ کننده و هم برای تجار، ساده ‌تر و ارزانتر گردانند. در این زمینه ادعا شده که پول الکترونیکی مفهومی جدید از کیف پول را ارائه نموده، سیستم پرداخت تجاری را برای اینترنت به وجود آورده و راه دولت ‌ها را برای پرداخت به صورت الکترونیکی، تغییر داده و انقلابی را در گردش ارزش از طریق خطوط تلفن و امواج پدید آورده است.

انتهای پیام/

سیدعمران طباطبایی
سیدعمران طباطبایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت