16:18 1403/05/06

فرد حسود هرگز آسوده نبوده و موفقیتی کسب نخواهد کرد

صافی نیوز/ در تعاملات انسانی, گاه تمایزات فردی و گروهی, تبعیض میان افراد و گاه کمال طلبی، انسان را به ورطه خود خواهی و دنیا طلبی می افکند که باعث می شود در تعاملات اجتماعی به دلیل برتری جویی و رقابت های مادی, به داشته ها و برخورداری های دیگران حسادت بورزد.
قرآن

سیذعمران طباطبایی – مفهوم حسد، بررسی خاستگاه و پیامدهای آن در بعد فردی و اجتماعی و ارایه راهکارهای تربیتی بسیار ضروری است. متاسفانه حسد هدفمند بوده و ناشی از ضعف ایمان و سستی در اعتقادات است و حب دنیا از مهم ترین عوامل زمینه ساز حسد به حساب می آید. در تعاملات انسانی, گاه تمایزات فردی و گروهی, تبعیض میان افراد و گاه کمال طلبی، انسان را به ورطه خود خواهی و دنیا طلبی می افکند که باعث می شود در تعاملات اجتماعی به دلیل برتری جویی و رقابت های مادی, به داشته ها و برخورداری های دیگران حسادت بورزد.

سلب آرامش روحی و روانی, تضعیف ایمان و اعتقادات توحیدی از انسان و رضایت نداشتن از وضعیت موجود خود, قانع نبودن به داشته ها و شکرگزاری نکردن از خداوند از پیامدهایی است که اول به خود شخص حسود وارد می شود و باعث آزار او می گردد. در تعاملات اجتماعی حسادت حلقه اولیه یک زنجیره از رذایل و پیدایش خشم و غضب, خصومت و دشمنی, کینه ورزی و بخل ورزی را در وجود انسان تداعی می کند. شخص حسود باعث از دست رفتن حرمت و کرامت خود در تعاملات اجتماعی می شود. جلوگیری از برانگیختن خشم افراد, پرهیز از بخل ورزی, پرهیز از خصومت, دشمنی و کینه توزی, نداشتن تفاخر و ابراز نکردن توانمندی ها, کنترل حب دنیا, توجه به استعدادها و علایق خاص افراد, زمینه سازی احساس حرمت و کرامت, توزیع متناسب محبت, زمینه سازی روحیه شکرگزاری, آگاهی بخشی و ایجاد بینش الهی, الگو پردازی و تقویت ایمان از جمله راهکارهای تربیتی ار دید محققان به شمار می آیند.

بی شک حسد یکی از رذایل و بیماریهای اخلاقی است که سلامت جسم و روحی بشر را به خطر انداخته و موجب اختلال و آشفتگی در انجام امور فردی و اجتماعی می گردد. حسود بیش از همه، خود را آزار می دهد و باعث نابودی و هلاکت خود می شود اما از آن جایی که انسان یک موجود اجتماعی است باعث آزار، نابودی و هلاکت افراد دیگر نیز متاسفانه می شود. حسادت لایه های پنهان فراوانی دارد که گاه خود حسود نیز از آن غافل است. حسد در قالب های مختلف گفتاری، کرداری و غیره بروز می کند. بسیاری از انحرافات و جنایاتی که در طول تاریخ، از انسان سر می زند، به واسطه حسادت شکل می گیرد. حسادت میتواند به صورت فردی، خانوادگی، گروهی، حزبی، قبیله ای، منطقه ای، فرقه ای، حکومتی و غیره ظاهر شود. دانشمندان معتقدند شناخت دقیق این رذیله اخلاقی، عوامل، مضرات، خطرات و راه های درمان آن می تواند نقش مهمی در تعالی بشر ایفا کند. لذا باید بکوشیم این مساله را ضمن توجه مورد بررسی قرار دهیم و آنرا از خود دور کنیم چرا که ما را از موفقیت و پیروزی دور می کند.

کتب آسمانی سبب هدایت بشر شده و برای دست یابی به رشد شخصیت و خود شناسی بهترین راه را به او نشان می ‌دهد زیرا انسان تنها موجودی است که از دو بعد مادی و غیر مادی شکل گرفته است. فطرت وجودی انسان و حالات گوناگون روان او،  علل انحرافات و بیماری ها و همچنین راه ‌های تهذیب و تربیت و معالجه را به طور جامع نشان می ‌دهد و در هماهنگ کردن شخصیت و تکامل و ایجاد بهداشت روانی فرد تأثیر بسزایی دارد.

متاسفانه معمولاً غالب مردم دچار حسد هستند. فرد حسود تمام یا بیشتر نیرو و انرژی بدنی و فکری خود را صرف حسادت می ‌کند چرا که این کار منشأ نابسامانی ‌های اجتماعی است.

انتهای پیام/

سیدعمران طباطبایی
سیدعمران طباطبایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت