جلوگیری از مصادره ملک توسط بانک‌ها

صافی‌نیوز/ مالکین چنانچه قصد انتقال ملک را به دیگری داشته باشند و در عین حال قصد جلوگیری از مصادره ملک خود را داشته باشند، می بایست یا فک رهن کنند و یا اینکه وثیقه جدیدی جایگزین نمایند.
مسکن

محمد مهدی ترحمی- چنانچه جهت اخذ تسهیلات بانکی، ملکی به عنوان وثیقه به بانک سپرده می‌شود، با تخلف از توافقات قراردادی و عدم پرداخت اقساط وام در سررسید معین و واگذاری و انتقال ملک، بدون اقدام به فک رهن، بانک می‌تواند جهت مصادره اختیار ملک مورد نظر اقدام و آن را مصادره نماید.

مصادره در لغت به معنای ضبط کردن اموال کسی به زور یا به دلیل یک رفتار غیر قانونی توسط صاحب اموال می باشد، در مزایده ملک با قیمت پایه به فروش گذاشته می شود و چنانچه خریداری قیمت بیشتری پیشنهاد کند، مالک ملک می شود.

جهت جلوگیری از مصادره ملک مورد وثیقه میتوان، وثیقه جدیدی به جای وثیقه قبلی تعرفه که در این راستا بانک نیز حسب دستورالعمل‌های مشخص، باید شرایط تعویض وثیقه را فراهم نماید که در این حالت وثیقه جدید جایگزین وثیقه قبلی خواهد شد و با این شرایط امکان واگذاری ملک قبلی فراهم می‌شود.

شایان ذکر است فروش ملک رهنی متعاقب فک رهن امکانپذیر می‌شود، و سند از رهن بانک خارج می‌شود. در شرایطی که ملکی به عنوان وثیقه در رهن بانک باشد با عدم ایفای تعهد راهن و عدم پرداخت اقساط در مواعد مقرر یا انتقال ملک به دیگری بدون فک رهن ، بانک می‌تواند ملک را مصادره کند، در واقع مصادره به معنای ضبط کردن ملک می باشد. برای اینکه بانک بتواند پس از مصادره حق خود را  از محل وثیقه دریافت کند می بایست از طریق مزایده که همان به فروش گذاشتن ملک از طریق دعوت عمومی است اقدام کند.

لذا مالکین چنانچه قصد انتقال ملک را به دیگری داشته باشند و در عین حال قصد جلوگیری از مصادره ملک خود را داشته باشند، می بایست یا فک رهن کنند و یا اینکه وثیقه جدیدی جایگزین نمایند. در واقع باید یا بدهی خود را پرداخت کنند و یا اینکه ملک جدیدی را به رهن بانک بگذارند.

انتهای پیام/

محمدمهدی ترحمی
محمدمهدی ترحمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت