سیدعمران طباطبایی – این مراکز وظایف متعددی از جمله بازرسی و پایش عملکرد مراکز، ابلاغ قوانین و استانداردهای مرتبط با خدمات پزشکی و راهنمایی جهت رفع اشکالات و غیره را بر عهده دارد. همچنین، مدیریت نظارت بر رعایت تعرفههای مصوب، بررسی تخلفات و پاسخ به شکایات و مکاتبات را باید انجام دهد. رعایت این وظایف در یک کشور به شناسایی و برخورد با فعالیتهای غیر مجاز درمانی و تعطیلی مراکز غیر مجاز منجر شده و علاوه بر آن، ارزیابیهای گردشگری سلامت را توسعه می دهد.
آدرس و جزئیات تماس با معاونت درمان باید در دسترس بوده و قانون انطباق امور اداری و فنی پزشکان با موازین اصولی آن کشور به تصویب نمایندگان مردم آن کشور برسد چرا که هدف آن ایجاد انطباق میان فعالیتهای مؤسسات پزشکی و موازین قانونی است.
در این راستا، آییننامه های اجرایی قانونی باید معین شوند تا بهبود موازین اصولی درمان، نظارت بر حسن اجرای قانون و تدوین دستور العملهای مربوط به انطباق امور آموزشی میسر گردد.
اقدامات پزشکی باید بر اساس موازین قانونی انجام شود و کارکنان باید رفتار محترمانهای با بیماران داشته باشند. قانون تاکید کرده که با حفظ مسئولیت، پزشکان وظایف خود در اجرای مسئولیت خطیر خود را بدرستی انجام دهند و هدف اصلی، تسهیل اهداف نظام سلامت و پیشگیری از سوء استفادهها میباشد.
پرسنل اداره نظارت و بازرسی در ساعات اداری و غیر اداری به بازرسی و نظارت بر مراکز پزشکی و درمانی مشغول باشند تا پزشکان از کار خود نزده و حق بیمار تضعیع نگردد. فقط در کشورهای صنعتی و پیشرفته به حقوق بیمار و همچنین حقوق پزشک توجه می شود لذا در این کشورها تعامل با بیمار و تحقیق و توسعه برای بهبود خدمات و رضایت مراجعین صورت می گیرد.
در کشورهای جهان بجز کشورهای پیشرفته مشکل اصلی نظام سلامت، عدم نظارت بر عملکرد پزشکان است و این مقوله نیاز به اصلاحات اساسی در تعرفه گذاری و خدمات پزشکی دارد.
متاسفانه تعرفهها بر کیفیت خدمات و دسترسی به مراقبتهای بهداشتی تأثیرگذارند و نباید با هزینههای واقعی و شرایط اقتصادی یک کشور تطابق داشته باشند. همچنین، ایجاد شفافیت در نظام تعرفه گذاری برای اطلاع رسانی به بیماران ضروری است. اصلاح نظام بیمه سلامت به منظور پوشش بهتر اقشار نیازمند و استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی به مدیریت هزینهها و بهبود کارایی کمک میکند. تقویت نظارت بر عملکرد مراکز درمانی نیز برای تأمین حقوق بیماران و جلوگیری از مشکلات اقتصادی بسیار مهم است.
برگزاری دوره های آموزشی که هدفش توانمند سازی و ارتقاء سطح علمی کارشناسان، پزشکان و بهبود عملکرد مراکز بهداشتی و درمانی است لازم و ضروری است. اهمیت شناسایی خطاهای پزشکی و مدیریت ریسک باید از سوی دولتها تأکید شده تا حقوق بیمار ضایع نشود.
کشورها باید در مراحل اصلی فرایند ارزیابی عملکرد کارکنان و پزشکان سختگیری های دو چندان داشته تا در راستای بهبود فرایندهای ارزیابی عملکرد بهبود صورت گیرد. تأکید بر شفافیت و رضایتمندی کارکنان و پزشکان به منظور دست یابی به خدمات با کیفیت و بهره وری در عملکرد، همواره بر کیفیت خدمات و خوشنودی بیماران تأثیر گذار است.
انتهای پیام/