سیدعمران طباطبایی – علی رغم اینکه در سال های پیش بنزین متهم اصلی آلودگی هوا بود اما آن طور که اندیشمندان اعلام کردند افزایش کیفیت بنزین، این فراورده نفتی را از گردونه خارج کرده اما همچنان احتراق بد خودروهای فرسوده و موتورسیکلت ها مورد اتهام است اما بیش از آن آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد.
مازوت سوزی صنایع و نیروگاه ها است. مازوت که به طور عمده توسط کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران تولید میشود برای گرم کردن دیگ بخار جهت تولید بخار مورد استفاده قرار میگیرد چرا که این ماده، گرمای سوختن بسیار بالایی دارد.
مازوت نوعی نفت کوره با کیفیت بسیار پایین به شمار میآید. نفت کوره از جمله فرآوردههای نفتی است که در بسیاری از موتورها، چراغها، گرمکنها و کورهها مورد استفاده قرار میگیرد و همچنین به عنوان حلال نیز از آن بهره میگیرند.
اگر محل کار یا زندگی ما در نزدیکی کارخانهها و نیروگاههایی باشد که از این سوخت استفاده میکنند، مازوت و سایر سوختها وارد بدن ما میشوند. امروزه در اغلب کشورها بجز کشورهای صنعتی و پیشرفته، در صنایع و نیروگاه ها از مازوت استفاده می کنند.
مولکول های کوچک تر مانند پروپان، نفتا و بنزین برای خودروها مورد استفاده قرار میگیرد و سوخت جت که دمای جوش نسبتاً پایین دارد در مراحل ابتدایی برج تقطیر به دست می آید و جدا میشود.
محصولات نفتی سنگین مانند سوخت دیزل فراریت بسیار کمتری دارند و با سرعت پایین تری از برج تقطیر جدا میشوند. در فرایند تقطیر نفت خام محصول چگالتر از موجودی کربن سیاه و باقی مانده اسفالتین است که برای آسفالت کردن جادهها و عایق بندی سقفها مورد استفاده قرار میگیرد اما سوخت باقی مانده در برج تقطیر نمی تواند به عنوان سوخت خودروهای جادهای، قایقها یا کشتیهای کوچک مورد استفاده قرار بگیرد زیرا تجهیزات گرمایش مورد نیاز این نوع سوخت، فضای زیادی را اشغال میکند و موجب سنگین شدن وسیلهٔ نقلیه میگردد اما در نیروگاهها یا کشتیهای بزرگ، راه اندازی تجهیزات مورد نیاز برای گرمایش سوخت نفت کوره امکان پذیر و عملی است.
مازوت سوزی در نیروگاه ها محیط زیست انسانی در آن منطقه را در خطر جدی قرار داده که باید با این نیروگاه ها برخورد کرد. کاستیهای جدی در مدیریت تولید برق اعم از تنوع بخشی به سوخت نیروگاهها، پرداخت مطالبات بخش خصوصی، بهینه سازی و غیره باعث روی آوردن به این سوخت ارزان و بی کیفیت می باشد.
امروزه مصرف سوخت مایع در نیروگاههای حرارتی افزایش یافته و در حال حاضر ذخایر گازوئیل و نفت کوره نیروگاهها نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده و افزایش ناترازی گاز و عدم امکان تأمین سوخت مایع جایگزین، چالشهایی را برای تأمین برق به وجود می آورد که این مهم با مدیریت مناسب و صحیح حل میشود. با توقف مازوت سوزی، دولت ها مجبورند که ساعاتی در شبانه روز خاموشی برنامه ریزی شده اعمال کنند.
توقف مازوت سوزی در نیروگاه های یک کشور اتفاق بزرگی است که در حوزه محیط زیست رقم می خورد. تصمیم توقف مازوت سوزی در نیروگاه های یک کشور، یک گام ارزشمند برای کاهش مخاطرات آلودگی هوا است. آلودگی هوا محصول عوامل متعدد و پیچیده است که برای کاهش این عوامل باید تن به تصمیمهای سخت داد و میتوان با مدیریت مصرف گاز، کاری کرد که این اتفاق هم نیفتد و با قطعی مدیریت شده برق چه در بخش خانگی و چه در بخش صنعتی مجبور به مازوت سوزی نشویم.
موضوع اصلی در کشورها باید اولویت داشتن سلامت مردم باشد اما این مهم فقط در کشورهای صنعتی و پیشرفته اهمیت دارد.
انتهای پیام/