به گزارش صافی، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، امروز (دوشنبه ۱۲ خرداد) در سیزدهمین نشست وزرای حملونقل کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) بر اهمیت پیوندهای تمدنی و حملونقلی دیرینه میان کشورهای عضو و ضرورت تقویت ظرفیتهای حملونقلی تأکید کرد.
وی با اشاره به وضعیت ژئوپلیتیکی نامطمئن منطقه، ابراز داشت: «بیتردید این چشماندازها بر آینده تعاملات منطقهای اثرگذار خواهد بود» و به ضرورت توسعه پروازهای مستقیم، اتصال ریلی و حملونقل جادهای اشاره کرد.
صادق به تدوین یک استراتژی شفاف بهمنظور شناسایی فرصتهای جدید برای کشورهای عضو اکو تأکید کرد و عنوان کرد: «یکی از اولویتهای مهم، ترسیم چشماندازی جدید و روشن برای شکوفایی این کشورهاست.»
وی تأکید کرد که دستور کار اجلاس باید به تصویب برسد و از رؤسای هیئتها خواست تا نظرات خود را ارائه دهند. وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران ریاست جلسه را بر عهده خواهد داشت و اظهار امیدواری کرد که «نتایج مثبت این نشست موجب ارتقای رفاه اقتصادی ملتهای عضو خواهد شد».
توسعه زیرساختها و تحکیم مناسبات با همسایگان
صادق در ادامه خاطرنشان کرد که راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه حملونقل و ترانزیت، تقویت چندجانبهگرایی اقتصادی و افزایش همکاری با همسایگان است و به پیشرفتهای چشمگیر همگرایی در میان کشورهای عضو در سالهای گذشته اشاره کرد.
او با بیان اینکه «حملونقل و ترانزیت به عنوان یکی از اولویتهای سهگانه سازمان اکو، میتواند زمینهساز رونق در سایر حوزههای تجارت، گردشگری و انرژی باشد»، خواستار تقویت مناسبات حملونقلی در سطح دوجانبه و چندجانبه شد.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ممتاز جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا، به ظرفیتهای موجود در حوزه راه و ترانزیت پرداخت و بیان کرد: «ایران با در اختیار داشتن بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر راه و ۱۵ هزار کیلومتر خط آهن، در تقاطع کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب قرار گرفته است». صادق ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد این ظرفیت عظیم را با اعضای اکو بهویژه کشورهای محصور در خشکی به اشتراک بگذارد».
لزوم تدوین چشمانداز حملونقل اکو و برنامههای آتی
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود، بر ضرورت بازتعریف نقش و جایگاه سازمان اکو به عنوان یک نهاد موفق در توسعه حملونقل و ترانزیت تأکید کرد و درخواست نمود که «تعریف دقیق چشمانداز و راهبردهای حملونقلی منطقه اکو در چارچوب «چشمانداز ۲۰۳۵» بهعنوان یک ضرورت کلیدی انجام شود».
وی همچنین با اشاره به موفقیتهای ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که در سال گذشته رکورد ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از قلمرو خود را ثبت کرده و هدفگذاری شده است که این رقم به ۴۰ میلیون تن برسد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به برنامههای توسعه زیرساختهای مرزی با آذربایجان و ترکیه، همکاری در بنادر جنوبی با مشارکت قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان و گسترش همکاریهای لجستیکی با افغانستان و پاکستان پرداخت و افزود: «این همکاریها بیتردید به جهش ترانزیت و افزایش پیوستگی زنجیره ارزش در منطقه منجر خواهد شد».
انتهای پیام/