شاپور ارصلانی اظهار داشت: اعتباری که معاونت ساخت و توسعه راهآهن کشور برای اجرا و بهرهبرداری راه آهن مراغه- ارومیه هزینهکرد معادل ۴ هزار میلیارد ریال است.
وی با اشاره به اینکه کل مسیر یاد شده ۱۸۳ کیلومتر است، افزود: اجرای این پروژه از سال ۸۵ کلنگزنی شده که ۸۵ کیلومتر از آن در سال ۹۲ به بهرهبرداری رسید و با تکمیل مابقی پروژه امروز شاهد بهرهبرداری کامل این طرح هستیم.
ارصلانی از مهمترین اهداف این پروژه را اتصال آذربایجانغربی به خصوص مرکز این استان به شبکه ریلی کشور اعلام و تاکید کرد: تحقق این هدف زمینه رونق اقتصادی و صنعتی منطقه، رسیدن شبکه ریلی به مرزهای غربی کشور، افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق سیستم حمل و نقل ریلی، صرفهجویی در مصرف سوخت و انرژی، کاهش سوانحه جادهای و … را نیز فراهم میآورد.
این مقام ارشد استان در حوزه حمل و نقل ریلی، در تشریح جزئیات اهداف یاد شده عنوان داشت: پیشبینی شده با بهرهبرداری از این خط ریلی سالانه ۵ میلیون لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت که معادل ۵۰ میلیارد ریال است اتفاق خواهد افتاد.
وی درباره مسافر و تناژ بار جابهجایی این شبکه ریلی گفت: برای سال اول جابهجایی ۱.۵ میلیون تن کالا و یکمیلیون نفر مسافر از طریق خط ریلی مراغه- ارومیه برنامهریزی شده است.
به گفته ارصلانی خط آهن نقده- ارومیه شامل چهار ایستگاه است که دو ایستگاه نقده و ارومیه به عنوان ایستگاههای اصلی و شیرین بلاغ و رشکن به عنوان ایستگاههای بین راهی این مسیر محسوب میشوند.
با توجه به هم مرز بودن استان آذربایجانغربی با کشورهای عراق و ترکیه که شاهراه ارتباطی ایران و اروپا محسوب میشوند، امیدواریم بهرهبرداری از این خط ریلی تحولات اقتصادی قابل توجهی را در منطقه و کشور به دنبال داشته باشد.
راهآهن آذربایجان یکی از نواحی نوزدهگانه شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود، محدوده این ادارهکل شامل چهار محور در مسیر میانه- مراغه- تبریز، تبریز- صوفیان- جلفا، صوفیان- رازی و مراغه- مهاباد فعال است که شامل ۳۸ ایستگاه با ۷۲۰ کیلومتر خط اصلی و ۳۰۰ کیلومتر خط فرعی، صنعتی و تجاری است.
راهآهن آذربایجان محدوده استانهای آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی و اردبیل را شامل میشود.