14:34 1403/04/06

وزرای راه عراق، سوریه و ایران افزایش همکاری‌ را در تهران بررسی می‌کنند

صافی نیوز – وزیر راه و شهرسازی ایران که در رأس هیاتی به سوریه سفر کرده است از نشست ماه آتی وزرای حمل و نقل ایران، سوریه و عراق در تهران خبر داد.
no-photos

به گزارش گروه بین‌الملل صافی، وزیر راه و شهرسازی ایران در گفت‌وگو با روزنامه سوری الوطن از نشست ماه آتی وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، سوریه و عراق در تهران خبر داد.

«محمد اسلامی» با بیان اینکه نشست مذکور برای بررسی پروژه‌های زیربنایی در سوریه است، گفت: این نشست پس از تشکیل کمیته‌های مشترک برای اجرای این پروژه‌ها و به دنبال ملاقات با «سهیل عبداللطیف» وزیر امور عمومی و مسکن سوریه برگزار می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ایران درباره امکان مشارکت قریب الوقوع شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های بازسازی و پروژه‌های مربوط به حوزه حمل و نقل گفت: موضوع شرکت‌های مشترک سوری-ایرانی به یک قالب و چارچوب جدیدی برای تامین اعتبار و شروع فعالیت نیاز دارد و در حال حاضر چندین شرکت ایرانی به سوریه سفر کرده و برخی پروژه های مطرح را بررسی کردند. امیدواریم در تهران بتوانیم به توافقی درباره ساختار نهایی این شرکت‌های مشترک و ماهیت عملکرد آنها دست یابیم.

اسلامی در دیدار با «علی حمود» همتای سوری خود و در حضور مقامات ذیربط در حوزه حمل و نقل دو کشور به اهمیت سفرش به سوریه به عنوان شاخص اقداماتی راهبردی و نشانگر اراده در توسعه روابط بین دو کشور اشاره کرد و گفت: فرصتی واقعی برای بررسی نیازها و ظرفیت‌های موجود نزد دو کشور وجود دارد تا بخش خصوصی دو کشور با هم همکاری کنند که این امر محرک همکاری اقتصادی شمرده می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان توافقنامه‌های راهبردی درازمدت به امضا رسیده بین تهران و دمشق در ماه نخست سال جاری را نقطه عطفی در روابط تجاری و اقتصادی دو کشور قلمداد کرد و گفت: با این توافقات موضوع‌های اصلی که دو کشور مایل به همکاری در آن هستند مشخص شد.

وی ادامه داد: در موضوع حمل و نقل و با هماهنگی طرفین سوری و عراقی ، کمیته مشترک سوریه و عراق و ایران در سطح مدیران کل ایجاد شد تا کلیه بخش‌های حمل و نقل زمینی ، دریایی ، هوایی و ترانزیتی توسعه یابد.

اسلامی با بیان اینکه از حمود برای بازدید از تهران دعوت کرده است، گفت: دعوتی را هم از وزیر حمل و نقل عراق خواهیم داشت تا نشستی سه جانبه داشته باشیم و توافقنامه سه جانبه‌ای در زمینه حمل و نقل در چارچوب همکاری‌های مشترک بین سه کشور امضا کنیم و تسهیلاتی برای تجار و فعالیت‌های اقتصادی فراهم شود تا کار خود را راحت‌تر انجام دهند. وزیر راه و شهرسازی ایران بر ادامه حمایت ملت و دولت ایران از ملت سوریه تاکید کرد و گفت: ما برای توسعه همکاری های اقتصادی و بخصوص در زمینه بازسازی سوریه تلاش می‌کنیم زیرا توسعه بخش حمل و نقل از ملزومات توسعه تجارت است.

اسلامی گفت: ما برای توسعه تجارت بین دو کشور باید خط زمینی یا ریلی ایجاد کنیم ما این موضوع را به طور جدی پیگیری کردیم و نشست‌هایی با طرف‌های سوری و عراق در زمینه راه آهن داشته ایم. اعضای کمیته و بخصوص طرف عراقی ما را به ایجاد خطوط ریلی بین سه کشور ترغیب کرده اند.

از سوی دیگر علی حمود، وزیر حمل و نقل سوریه هم گفت: کمیته‌های مشترک بین دو کشور در نظر دارد  ایجاد یک شرکت حمل و نقل زمینی مشترک برای فعال کردن ناوگان حمل و نقل زمینی به منظور انتقال مواد و مبادلات اقتصادی و تجاری بین دو کشور را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: ما باید برای توسعه راه‌های حمل و نقل بین سوریه و ایران آماده باشیم بخصوص از زمانی که افتتاح معابر و جاده بین المللی کامل شود. ما در حال افزایش ظرفیت عبور و مرور ترافیک از طریق راه آهن سه گانه ایران عراق عراق سوریه هستیم.

حمود بر اهمیت تقویت بنادر سوریه و اتصال آنها به یکدیگر از طریق راه‌های شوسه و راه آهن و تشویق سرمایه گذاری و توسعه در پروژه‌های حمل و نقل ویژه پس از آزادسازی مناطق بزرگ توسط ارتش سوریه و با نزدیک شدن به پیروزی نهایی بر تروریسم و گشایش راه‌های بین‌المللی که در سال‌های گذشته به دلیل تسلط گروه‌ای تروریستی بر آنها بسته شده بود، تاکید کرد.

وزیر راه سوریه تاکید کرد: وزارت حمل و نقل سوریه تلاش می‌کند که  طرف ایرانی در بازسازی سوریه شریک اقتصادی باشد و از تخصص تکنسین‌های آن به ویژه در زمینه‌های حمل و نقل، راه شوسه و راه آهن بهره مند شویم. وی افزود: ما به توافقنامه‌های همکاری و جلسات کمیته سوریه و ایران امیدواریم.

وزیر حمل و نقل سوریه پروژه حمل و نقل ریلی بین سوریه، ایران و عراق را به عنوان نشانگر پیروزی مردم در جبهه مقاومت خواند و ابراز امیدواری کرد این پروژه در اسرع وقت انجام شود.

انتهای پیام/ص

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت