15:34 1403/04/06
الهه کولایی:

حقیقت انتخابات برکناری و جابجایی است نه نصب

صافی نیوز / استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در کانال تلگرامی خود نوشت: کارل پوپر می گوید: دموکراسی، نه به معنای حاکمیت مردم است، نه حاکمیت اکثریت. مردم یا اکثریت هیچ وقت حکومت نکرده‌اند. مبنا و معیار دیگری نیاز است.
الهه کولایی

به گزارش صافی، الهه کولایی ادامه داد: آنچه دموکراسی را دموکراسی می‌کند، توانایی و حقِ جابه جایی حاکمان است از سوی مردم، بدون خونریزی و براندازی.

آنچه دیکتاتوری را دیکتاتوری می‌کند، بی‌نصیب ماندن مردم از این توان و حق است، مگر با انقلاب و سرنگونی. دموکراسی این سؤال افلاطونی را که «چه‌کس باید حکومت کند؟»، کنار می‌زند و به جای آن می‌پرسد:«چگونه باید حکومت کرد؟».

چنان باید حکومت کرد که شرورترین و رذل‌ترین حاکم را بتوان پایین آورد. اگر این درس مهم و اساسی پوپر را گسترش دهیم، می‌توانیم بگوییم حکومت دموکراتیک، نهادها و قوانین و دستگاه‌هایی دارد که از این توان و حق مردم پشتیبانی می‌کنند.

بر این اساس، خطاست اگر دموکراسی را به مجلس و رای و مسایلی از این جنس، کاهش دهیم. صندوق رای و مجلس، دموکراسی را تضمین نمی‌کنند.

مقصود این نیست که دموکراسی بدون رای گرفتن از مردم ممکن است، بلکه هر رای دادنی، به معنای اجرایی کردن دموکراسی نیست.
البته انتخابات ابزار لازم و ضروری است، اما این وسیله باید در خدمت هدف دموکراسی سازی باشد. حقیقت انتخاباتِ دموکراسی برکناری و جابجایی است نه نصب.

برای دموکراسی شدن، به دستگاه و ساختاری نیاز است که از حق و حقوق مردم و در متن آن حقِ جابه جایی، پشتیبانی کند.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت