0:39 1403/04/09

تفاوت سردرد با میگرن چیست؟

صافی نیوز / تقریباً همه در دوره ای از زندگی دچار سردرد شده اند، علت آن از شرایط پزشکی زمینه ای تا انتخاب شیوه متفاوت زندگی است این سردرد می تواند از آزار دهنده بودن تا کاملاً ناتوان کننده باشد، گاهی سردرد تنشی و گاهی میگرن مزمن رنج می دهد، در این مقاله برای بازگشت سلامت شما راهنمایی ها بیان می شود.
سردرد - میگرن

آیا همه سردردها یکسان است؟

طبق نظریه دانشکده پزشکی هاروارد ، بیش از ۳۰۰ نوع سردرد وجود دارد. کارشناسان تمایل دارند این نوع را به دو دسته اصلی تقسیم کنند. سردرد اصلی بدون ایجاد بیماری دیگر ایجاد می شود. فردی که سردرد وی به علت موارد زمینه ای بروز می کند، سردرد ثانویه نامیده می شود.

انواع سردرد

سردردهای تنشی

یکی از رایج ترین انواع سردردها در نوجوانان و بزرگسالان ، سردرد تنشی است. طبق تحقیقات به عمل آمده از هر پنج نفر چهار نفر گزارش می کنند که دردی خفیف تا متوسط ​​دارند که احساس فشار فشرده و مساوی در اطراف سر دارند. درد بدون علائم دیگر نیز اتفاق می افتد که می تواند موقتی باشد.

سردردهای خوشه ای

سردردهای خوشه ای سردردهای نادرتری هستند که از هر ۱۰۰ نفر کمتر از ۱ نفر را درگیر می کند. درد شدید است و در یک طرف سر متمرکز می شود و اغلب ناحیه چشم را احاطه می کند. این درد می تواند به شانه و گردن منتقل شود و همچنین ممکن است شامل آبریزش بینی یا تحریک چشم باشد. سردردهای خوشه ای الگوی دوچرخه سواری یک دوره درد شدید و پس از آن یک دوره بدون درد را توصیف می کند.

سردردهای سینوسی

عفونت سینوس ، احتقان یا فشار در سینوس ها می تواند باعث سردرد سینوسی شود. درد در محل پل بینی ، گونه ها و پیشانی موضعی می شود. این درد از بینی خارج می شود. سردرد سینوسی دارای دردی ثابت است که خفیف یا متوسط ​​است و می تواند شامل قطره قطره شدن بینی یا گرفتگی بینی باشد. درد می تواند هنگام خم شدن به جلو ، خم شدن یا خوابیدن مستعد باشد.

میگرن

میگرن سردردهای دردناکی است که در یک طرف سر قرار دارد. میگرن می تواند علائم دیگری مانند حالت تهوع ، استفراغ و حساسیت به نور یا صدا را شامل شود. این نوع سردرد قدرتمند حداقل چهار ساعت طول می کشد. حدود ۱۲٪ از جمعیت میگرن را تجربه می کنند

چه عواملی باعث سردرد می شوند؟

انواع شرایط ، علل و عوامل می تواند منجر به سردرد شود. بافت مغز و جمجمه فاقد اعصاب لازم برای ثبت درد هستند. در عوض ، درد از رگ های خونی سر یا گردن ناشی می شود. سردرد می تواند در مناطق دیگر نیز شروع شود ، از جمله پوست سر ، سینوس ها و حتی دندان ها.

سبک زندگی

عوامل سبک زندگی ، مانند استرس ، خستگی ، کم خوابی ، یا حتی وضعیت بد بدن ، می توانند باعث سردرد شوند. آنچه کسی می خورد و می نوشد می تواند باعث سردرد شود. مصرف بیش از حد الکل یکی از عوامل سردرد شناخته شده است. کمبود آب بدن یا گرسنگی نیز می تواند منجر به سردرد شود. برای برخی از افراد، شکلات یا غذاهای فرآوری شده با (MSG) می تواند باعث سردرد شود.

استفاده بیش از حد از داروها ، مانند داروهای تجویز شده برای میگرن ، نوعی سردرد ایجاد می کند که سردرد برگشتی نامیده می شود. صداهای بلند یا نورهای روشن ، از جمله صفحه کامپیوتر ، نیز از عوامل محرک شناخته شده هستند. ورزش بیش از حد یا کم تحرکی نیز ممکن است منجر به سردرد شود.

عوامل دیگری که باعث سردرد می شوند

سردرد همچنین می تواند یکی از علائم ثانویه یکی دیگر از مشکلات اساسی سلامتی باشد. به عنوان مثال ، افرادی که فشار خون بالا ، اضطراب و افسردگی دارند ، مستعد سردرد هستند. گرفتگی عضلات در جای دیگر بدن ، به ویژه سر یا گردن می تواند منجر به سردرد شود. اگر فردی دندان های خود را خرد کند یا دچار ضربه مغزی شود ، ممکن است سردرد نیز داشته باشد.

در برخی از خانمها زمانی که سطح استروژن (قبل از قاعدگی) کاهش می یابد ، سردرد می گیرند. مشکلات شدیدتر سلامتی می تواند باعث سردردهای ثانویه شود. لخته شدن خون ، مسمومیت با مونوکسیدکربن، تومورهای مغزی و سکته مغزی همه گاهی با سردرد همراه است.

چگونه سردرد تشخیص داده می شود؟

غالباً ، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی برای تعیین نوع سردرد و مواردی که درمان و پیشگیری توصیه می شود ، به توصیف فرد در مورد سردرد اعتماد می کنند. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما گوش می دهد تا در مورد درد شخصی که تجربه می کنید اطلاعاتی کسب کند و همچنین به دنبال هر الگویی است. سبک زندگی و نگرانی های اساسی در مورد سلامتی نیز می توانند اطلاعات مهمی باشند. معاینات بیشتر ممکن است شامل آزمایش خون ، اشعه ایکس یا اسکن مغز ، از جمله MRI یا سی تی اسکن باشد.

برخی از درمان های موثر برای سردرد چیست؟

هنگامی که سردرد شروع شد، داروی مسکن بدون نسخه می تواند باعث تسکین شود. داروهایی که به درمان افسردگی و فشار خون بالا کمک می کنند می توانند از سردردهای مربوط به آن شرایط جلوگیری کنند. پد گرم کننده می تواند به سردرد تنشی کمک کند ، برای تسکین سردرد سینوسی، استفاده از کمپرس خنک بر روی صورت می تواند تسکین دهنده باشد.

پرداختن به دلایل سردردهای ثانویه ، مانند درمان اضطراب ، فشار خون بالا و همچنین کاهش عوامل سبک زندگی مانند مصرف الکل، استرس ، خواب کم یا وضعیت بدن ، یا گرفتگی عضلات در سر و گردن می تواند به کاهش سردردهای مکرر کمک کند.

برخی از افراد می گویند که با گزینه های جایگزین برای درمان ، تسکین پیدا می کنند. اگرچه با تحقیقات مبتنی بر شواهد اثبات نشده است ، برخی از افراد به دنبال درمان هایی مانند طب سوزنی ، هیپنوتیزم ، مدیتیشن و مکمل ها هستند. در همه این موارد مراجعه به یک متخصص گام مهمی برای یافتن روش های درمانی مناسب است.

تفاوت سردرد و میگرن چیست؟

در حالی که سردرد تنشی دردناک است ، میگرن می تواند ناتوان کننده باشد ، حداقل برای چهار ساعت و تا ۷۲ ساعت یا بیشتر ادامه یابد. درد شدید همراه با میگرن به طور معمول در یک طرف سر متمرکز می شود و ممکن است نبض ، ضربان و پوند باشد. درد ناشی از میگرن ممکن است با فعالیت بدنی بدتر شود.

سایر علائم میگرن

فراتر از درد شدید ، حالت تهوع و استفراغ و همچنین حساسیت به نور و صدا از دیگر علائم میگرن است. برخی از افراد هنگام ابتلا به میگرن یا در حال ابتلا به آنها می توانند هاله های آن را تجربه کنند.

انواع میگرن چیست؟

زیرمجموعه های زیادی وجود دارد ، اما میگرن بر اساس افرادی که آن را تجریه کرده اند، طبقه بندی می شود.

میگرن با اوراس

اگر کسی هاله ای را تجربه کند ، حداکثر یک ساعت قبل از شروع درد ، دچار میگرن کلاسیک است. هاله ای ممکن است بصری باشد و شامل دیدن نقاط روشن یا چشمک زدن چراغ باشد. همچنین ممکن است شامل دیدن خطوط مواج یا نقاط کور ، تاری دید یا از دست دادن بینایی باشد. سوزن سوزن شدن پوست و مشکل در برقراری ارتباط از دیگر علائم هاله ای است.

میگرن بدون اورا

اگر کسی با میگرن خود هاله ای نداشته باشد ، به آن میگرن شایع نیز گفته می شود.

در هنگام میگرن چه اتفاقی می افتد؟

پزشکان معمولاً میگرن را به چهار مرحله تقسیم می کنند. علائم هشدار دهنده اولیه ، از جمله احساس تشنگی ، خواب آلودگی ، تحریک پذیری ، افسردگی یا تحریک پذیری ، در مرحله پیش تولید اتفاق می افتد. مرحله هاله ، اگر کسی هاله های میگرن را تجربه کند ، مرحله بعدی است. مرحله سوم ، مرحله حمله ، زمانی است که درد شدید و همچنین هرگونه حساسیت به نور ، صدا و بو یا حالت تهوع و استفراغ ایجاد می شود. مرحله پس از رانش ، پس از شدیدترین درد ، می تواند شامل یک دوره احساس خستگی ، سستی ، گیجی و باقیمانده باشد.

چه چیزی میگرن را تحریک می کند؟

انتهای عصبی در مغز ایجاد می شود تا درد میگرن ایجاد کند. عوامل محرک شامل موارد بسیاری است که می تواند باعث انواع دیگر سردرد مانند استرس ، غذاهای خاص و کافئین شود. تغییر در هوا یا خواب شما همچنین می تواند میگرن را تحریک کند. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی همچنین معتقدند که یک عامل ژنتیکی ارثی وجود دارد که میگرن ایجاد می کند.

چه روش های درمانی برای میگرن وجود دارد؟

میگرن قابل درمان قطعی نیست اما امکان درمان موقت وجود دارد، مسکن های موجود در داروخانه ، مانند داروهای استامینوفن، آسپرین یا ایبوپروفن، می توانند به همه سردردها و میگرن کمک کنند. برای افرادی که حالت تهوع دارند ، یک داروی ضد تهوع نسخه ای می تواند کمک کند. درمان ها همچنین شامل بازخورد زیستی یا دستگاه های پزشکی پوشیدنی هستند که پالس های مغناطیسی یا الکتریکی را به مغز می فرستند.

برای مبتلایان به میگرن مکرر ، چهار روز یا بیشتر میگرن در هر ماه در نظر گرفته می شود ، ممکن است یک پزشک داروهای پیشگیرانه را توصیه کند.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت