22:34 1403/04/03
دبیر علمی کمیته کشوری کووید ۱۹:

ویروس غالب در کشور، ویروس دلتاست

صافی نیوز / دبیر علمی کمیته کشوری کووید ۱۹ به بیان توضیحاتی درباره روند شیوع دلتا کرونا در کشور پرداخت.
عاطفه عابدینی

به گزارش صافی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عاطفه عابدینی دبیر علمی کمیته کشوری کووید ۱۹  در گفت وگوی ویژه خبری گفت: ماهیت کووید ۱۹ به گونه‌ای است که دارای جهش‌های مختلفی می‌شود و با رفتار‌هایی که از ویروس دیدیم قابل پیش بینی بود که جهش جدیدی داشته باشد.

او با بیان اینکه در حال حاضر هم کشور ما در موج پنجم شیوع کرونا قرار دارد ادامه داد: با توجه به آمار ۱۴۲ شهر قرمز و ۱۸۰ شهر نارنجی است. میتوان گفت ویروس غالب، ویروس دلتاست که این جهش از نظر مسری بودن بسیار شدیدتر از سایر جهش هاست، اما در حال حاضر اظهار نظر برای آمار مرگ و میر این نوع ویروس زود است.

عابدینی اظهار کرد: اعلام شده که در شهر‌های قرمز فقط مشاغل درجه اول مشغول فعالیت باشند، اما متاسفانه این نکته رعایت نمی‌شود و تاب آوری مردم کم شده است. اما واقعیت این است که ما با ویروسی درگیریم که کل دنیا را درگیر کرده است و علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، با واکسیناسیون، می‌شود این ویروس را مهار کرد.

با شیوع جهش دلتا، تمام محدودیت‌ها برگشت

او افزود: در بعضی از کشور‌ها واکسیناسیون بهتر و سریعتر انجام شد و برخی از محدودیت‌ها از بین رفت، اما با شیوع جهش دلتا، تمام محدودیت‌ها برگشت و حتی ویروس غالب در این کشور‌ها شد. اما نکته قابل توجه این است که واکسیناسیون در کنترل مرگ و میر نقش بسزایی خواهد داشت.

دبیر علمی کمیته کشوری کووید ۱۹ با بیان اینکه ۳۰۰ هزار دز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت داده شد ادامه داد:  ۲میلیون و ۸۰۰ هزار دز دیگر نیز در آینده به دست وزارت بهداشت خواهد رسید و به نظر میرسد که بنیاد برکت، تعداد واکسن هایش را افزایش می دهد. همچنین واکسن پاستور می‌تواند ۵۰۰ هزار دز واکسن را ارائه دهد.

واردات دو واکسن خارجی افزایش پیدا می کند

او افزود: در حال حاضر از واکسن‌های موجود مثل استرازنکا و سینوفارم در هفته‌های بعد بیشتر وارد خواهد شد. در مورد واکسن مشترک اسپوتنیک وی، هم باید بگوییم که تحت پلتفورم واکسن اسپوتنیک در ایران افتتاح شده و امیدواریم که روز‌های بهتری در پیش خواهیم داشت.

عابدینی بیان کرد: تاب آوری مردم به شدت کاهش پیدا کرده است و همچنین از نظر تاثیرات روحی و روانی ویروس نسبت به مردم و نگرانی‌های شدید ناشی از ترس ابتلا به ویروس باعث شده تا عادی انگاری ویروس شدت پیدا کند. در وزارت بهداشت یک رصدخانه اجتماعی داریم که در آن از نظر روانی روی بیماران نظارت انجام میشود.

جهش دلتا، افراد کم سن و سال را بیشتر درگیر میکند

رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: جهش دلتا، افراد کم سن و سال را بیشتر درگیر میکند. طرح شهید سلیمانی تا پایان سال ۹۹ خیلی خوب انجام شد، اما با شروع پیک چهارم، فعالیت‌ها کمتر شد و این مژده را می‌دهیم که این طرح با قوت بیشتر مجددا آغاز خواهد شد، زیرا بیماریابی این طرح بسیار در کنترل و مهار جهش‌ها موثر است.

او گفت: موج دلتا کرونا از استان‌های جنوبی مثل بوشهر و هرمزگان و سیستان و بلوچستان و کرمان آعاز شد. در سیستان و بلوچستان تا کنون هیچ موج سنگینی را تجربه نکرده بودیم و حتی وقتی در تمام کشور ما درگیر ویروس انگلیسی بودیم تعداد درگیری در این استان کم بود. به همین دلیل این استان آمادگی داشت که درگیر پیک جدید و جهش دلتا کرونا شود.

تعداد مراجعین به مراکز درمانی در سیستان و بلوچستان کاهش پیدا کرد

عابدینی افزود: ما با ۱۰ تخت در بیمارستان‌ها حدود ۲۰۰ بیمار را سرپایی را معالجه کردیم و این آمادگی برای معالجه‌های سرپایی به مدیریت تخت‌ها و بیمار‌ها خیلی کمک کرد. تعداد مراجعین به مراکز درمانی در سیستان و بلوچستان کاهش پیدا کرده و حتی در بیمارستان زابل، ما تخت خالی هم داریم و یک بیمارستان ۳۲۰ تخته آمادگی کامل برای دریافت بیماران دارد.

او گفت: تیم‌های تنفسی و کمیته‌های ترخیص در پیک چهارم در خوزستان خیلی موثر بود و ما از این تجربه در استان سیستان در موج پنجم بهره گرفتیم. هرمزگان و جنوب کرمان در حال حاضر بیشترین نگرانی را برای ما ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت