4:15 1403/04/06

اولين صحبت های رئيسی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی

صافی نیوز / رئيس جمهور در نخستين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در دولت سيزدهم و با ترکيب اعضاي جديد اين شورا، از زحمات همه اعضاي پيشين شورا که براي علم و فرهنگ کشور تلاش و دلسوزي کردند، قدرداني کرد.
سیدابراهیم رئیسی

به گزارش صافی به نقل از فارس، سيد ابراهيم رئيسي بعد از ظهر سه شنبه در نخستين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در دولت سيزدهم و با ترکيب اعضاي جديد اين شورا، از زحمات همه اعضاي پيشين شورا که براي علم و فرهنگ کشور تلاش و دلسوزي کردند، قدرداني کرد.

رئيس جمهور افزود: اميدوارم در دوره جديد بتوانيم با اتکا بر اسناد بالادستي از جمله قانون اساسي، رهنمودها و سياست‌هاي اعلام شده از سوي مقام معظم رهبري و چشم‌انداز نظام اسلامي گام‌هاي بلند و موثري در جهت تحقق اهداف و آرما‌ن‌هاي انقلاب اسلامي برداريم.

رئيسي تصريح کرد: معتقدم امروز مقطع مناسبي براي بازنگري اقدامات و مصوبات شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي است تا ببينيم در راستاي اجراي اين سياست‌ها چه اقداماتي انجام شده و چه اقداماتي بايد انجام شود و دلايل اقدامات انجام نشده چيست.

رئيسي با بيان اينکه افزايش اثربخشي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در آينده نيازمند نگاه تحولي به خود شورا و شناخت اقتضائات اين نگاه تحولي است، اظهار داشت: بايد مسائل و اولويت‌ها را دقيق بشناسيم و بدانيم چه گام‌هايي بايد در اين مسير برداشته شود و اين نگاه تحولي هم نيازمند ۳ تحول شناختي، نهادي و فرآيندي است.

رئيس جمهور ادامه داد: اولين گام براي اين تحول بازشناخت بايدها و نيازهاي پيش‌روي شورا با بهره‌گيري از نظرات چهره‌هاي انديشمند و صاحب‌نظر عضو خود شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي بر مبناي انتظارات مقام معظم رهبري و نگاه و انتظارات مردم و محافل علمي و فرهنگي و فرهيختگان از مجموعه‌اي با ظرفيت‌هاي عظيم علمي و فرهنگي است.

رئيسي تصريح کرد: شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي همواره و به خوبي تحولات فرهنگي و علمي کشور را رصد کرده و به موقع هشدار داده و نسبت به مسائل مختلف کنش و واکنش دقيق داشته است.

رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در بخش ديگري از سخنانش اساس تحول در شورا را شناخت دقيق وضع موجود و وضع مطلوب و تلاش براي کاهش فاصله تا رسيدن به نقطه مطلوب توصيف کرد و گفت: شاخص وضع مطلوب، ديدگاه‌هاي امام راحل به عنوان موسس شورا و در تداوم ايشان، مقام معظم رهبري هستند. ممکن است هر کدام از روساي جمهور و ساير مسئولان سلايقي داشته باشند، اما نبايد سلايق‌شان را در اين زمينه دخالت دهند.

رئيسي با تاکيد بر اينکه رهبر معظم انقلاب اسلامي در عرصه کلان سياست‌گذاري کرده و نظرات را بيان مي‌کنند، افزود: وظيفه ما تشخيص اولويت‌ها، تلاش در جهت تامين عدالت، پرهيز از تبعيض و تلاش براي تقويت اعتماد و مشارکت عمومي به عنوان مولفه‌هاي مهم سرمايه اجتماعي است. افزايش اعتماد و مشارکت مردم ثمره افزايش کارآمدي است که بايد در دستگاه‌هاي اداري، اجرايي و خدماتي بروز و ظهور يابد.

رئيسي يکي از اشکالات مهم در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي را عدم ابلاغ برخي مصوبات آن دانست و تصريح کرد: مصوبات شورا جزو اسناد بسيار فاخر و ارزشمند در نظام جمهوري اسلامي است که اجراي آنها حتما به تحول در کشور مي‌انجامد. اين مصوبات بايد ابلاغ شده و همه مسئولين کشور در بخش‌هاي مختلف نيز بايد خود را موظف به اجراي آنها بدانند.

رئيس شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي خاطرنشان کرد: اگر دستگاهي ابهام يا اجمالي در هر کدام مصوبات شناسايي کرد، بايد اين موضوع به دبيرخانه شورا ارجاع شود و در دبيرخانه به سرعت مورد بررسي کارشناسي قرار گرفته و خارج از دستور و به فوريت در صحن شورا مورد بررسي و تصويب قرار گيرد. هيچ دستگاه و فردي حق ندارد با سليقه شخصي باعث متوقف يا حتي کند شدن اجراي مصوبات اين شورا شود.

رئيسي با بيان اينکه بناي بنده اجراي قوانين است، گفت: اجراي قانون ضعيف بهتر از بي‌قانوني است. مردم بايد احساس کنند که قوانين اساسي و موضوعه اجرا مي‌شوند و مسئولان مقيد به اجراي قوانين هستند.

رئيس جمهور اضافه کرد: جايگاه دبيرخانه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در رصد و نظارت بر کيفيت اجراي مصوبات اين شورا بسيار مهم است. دبيرخانه بايد گزارش‌هاي منظمي از رصد دقيق اجراي مصوبات به شورا ارائه دهد و چنانچه دستگاهي در اجراي مصوبات شورا تعلل کرد، آن دستگاه را مورد سوال قرار دهد.

رئيسي در ادامه سخنانش با اشاره به سخنان ۱۳ نفر از اعضاي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي درباره دستور جلسه اظهار داشت: جمع‌بندي و استنباط بنده از سخنان عزيزان درباره اولويت‌هاي مطالبات مقام معظم رهبري از شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي اجراي سند نقشه جامع علمي کشور، سند تحول نظام آموزش و پرورش و سند مهندسي فرهنگي و حفظ اميد و جهاد همه‌جانبه براي تداوم جهش رشد علمي کشور بود.

رئيسي ادامه داد: همچنين برآيند سخنان همکاران در اين جلسه اين بود که شورا بايد از ورود به مسائل جزئي و اجرايي پرهيز کرده و به امور کلان و تاثيرگذار فرهنگي پرداخته و به مجموعه دست‌اندرکاران امور فرهنگي و علمي کشور خط‌دهي کند. فعال‌سازي شوراهاي تخصصي، ساماندهي و هدايت جبهه فرهنگي انقلاب در مقابل جبهه معارض که به تعبير مقام معظم رهبري به مباني و باورهاي فرهنگي و ديني کشور شيبخون زده‌اند نيز از ديگر ماموريت‌هاي مهم شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي است.

رئيس جمهور تهيه برنامه جامع براي ترويج سبک زندگي ايراني-اسلامي، تعيين استانداردهاي فرهنگي لازم براي کالاهاي فرهنگي وارداتي که مورد تاکيد جدي مقام معظم رهبري بوده ولي در عمل اتفاقي در اين زمينه نيفتاده است و اهميت دادن به علوم پايه را از ديگر تاکيدات و مطالبات مقام معظم رهبري از شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي برشمرد و خاطرنشان کرد: بايد بررسي کنيم که شورا در عمل به اين منويات رهبري تا چه ميزان موفق بوده و اگر توفيقي نداشته به چه دليل بوده است.

رئيسي همچنين از دبيرخانه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي خواست تا درباره چابک‌سازي ساختار، کاهش بار تشکيلات، ارتقاي توان کارشناسي، حذف فعاليات‌هاي موازي و برگزاري منظم جلسات شورا اهتمام جدي به خرج داده و جلسات دو هفتگي اين نهاد را به هيچ وجه تعطيل نکند.

در جلسه امروز شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي بر اساس دستور جلسه که بررسي مطالبات مقام معظم رهبري و سياست‌ها و اقدامات تحولي بود، ۳۷ سال تاريخچه فعاليت‌ها و مصوبات شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي، بر اساس ديدگاه‌هاي امام راحل و مقام معظم رهبري در حوزه علم و فرهنگ و جايگاه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي به عنوان قرارگاه و اتاق فرمان کشور در حوزه علم و فرهنگ بررسي شد.

اعضا بر ضرورت ايجاد سازوکارهاي لازم براي اجراي نظام‌مند همه مصوبات شورا، بخصوص سه سند ملي و کلان کشور يعني سند نقشه جامع علمي، سند تحول آموزش و پرورش و سند مهندسي فرهنگي با گنجاندن اين اسناد در دل برنامه هاي پنج‌ساله، نظام بودجه ريزي ساليانه تاکيد کردند.

در اين جلسه همچنين بر ضرورت ابلاغ و اجراي سريع‌تر مصوبات ابلاغ نشده شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ازجمله اسناد بسيار مهم انرژي‌هاي جايگزين، بنياد علم ايران و بانک ذخاير ژنتيکي کشور تاکيد شد.

اعضاي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي بر اساس مباحث مطرح شده در اولين جلسه اين شورا در دولت سيزدهم، تصريح کردند که رويکردهاي جديد، نقطه عطفي در فعاليت‌هاي شورا بوده و اميدهاي جدي براي قرار گرفتن شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در جايگاه واقعي خود و نقش‌آفريني متناسب با آن را ايجاد کرده که به تعبير مقام معظم رهبري نه مجلس شوراي اسلامي، نه مجمع تشخيص مصلحت و نه دستگاه‌هاي اجرايي هيچ کدام نمي‌توانند جايگزين آن شوند.

انتهای پیام/

سردبیر
سردبیر

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لیست تغییرات و بروز رسانی ها
1403
31 اردیبهشت
نسخه 1.2
  1. بهبود صفحه نمایش خبر
  2. اضافه شدن خبرهای مرتبط
  3. اضافه شدن خبرهای پیشنهادی
23 اردیبهشت
نسخه 1.1
  1. اضافه شدن پخش شبکه های تلویزیونی و رادیویی
  2. بهبود سرعت سایت
  3. بهبود پنل خبرنگاران
22 اردیبهشت
نسخه 1
  1. طراحی و پیاده سازی صفحات سایت شامل: صفحه اصلی، صفحه مشاهده خبر، صفحه آرشیو مطالب، صفحه آرشیو هشتک ها، صفحه اخبار تصویری، صفحه آرشیو اخبار تصویری
  2. طراحی و پیاده سازی هدر و فوتر سایت
  3. راه اندازی بخش امنیت سایت